Hogyan hathat a gyerekekre a Pride? – kérdeztük Bagdy Emőke klinikai szakpszichológust, pszichoterapeutát, nyugalmazott egyetemi professzort.
A feltételes módban megfogalmazott kérdés korrekt, mert valamilyen hatást minden átélés előidéz, csakhogy a Pride által kiváltott hatásra eddigi ismereteim szerint nincsenek tudományosan megalapozott hatásvizsgálatok. Általános „gyermek” sincs, csak különböző korúak, és fejlődésük szintjétől függ, hogyan reagálhatnak – mondta a Mandinernek a szakember.
Hozzátette: a megkérdezett pszichológus csak azt a korrekt utat választhatja, hogy a fejlődéspszichológiai ismeretek birtokában sorra veszi, az egyes életkori fázisokban mit kezd a gyermek az őt ért élményekkel, mikor érett arra, hogy jelentést, értelmet adjon mindannak, aminek részese. Tíz éves korunkig önismereti zárlatban élünk. Mind önmagunkról, mind a tapasztaltakról a felnőtt világ véleményét töltjük magunkba, nincs még önálló kritikai valóságfunkció, a dolgok megértésében a szülőkre, tanítókra szorulunk. Így ha egyáltalán a szülei révén tud a gyermek a Pride-ról, a véleménye nem mérvadó, mert a szüleit és környezetét szajkózza, s úgy „látja” a Pride minden történését, ahogy a környezete.
Érzelmi hatás szempontjából azonban a szélsőséges ingerek, a szokatlan látvány, a gomolygó emberáradat félelmet, riadalmat válhat ki
– hangsúlyozta Bagdy Emőke. – Az óvodásokkal kapcsolatban ismert, hogy a cirkuszt, bohócokat, a más kinézetű, a normálistól és egyértelműtől eltérő, számukra értelmezhetetlen külsejű embereket sokszor elemi félelemmel utasítják el. Ez az első reflexük, de lehetséges a hozzászoktatás. A kedvencük mégiscsak az emberalakok és állatok képein alapuló élmény. Itt azonosulhatnak a szereplőkkel. A Pride előbb generál félelmet, mint vonzalmat.