Nemzetközi kimutatás: ismét Magyarországé lett Közép-Európa egyik legütőképesebb hadereje
Magyarország visszatért: 2010-ben még a szerb, az osztrák, sőt a szlovák és a horvát fegyveres erők mögött kullogott a Magyar Honvédség. Ma már ez nincs így.
Iparági becslések szerint 85 millió dollárba kerül egy ilyen eszköz.
Nyitókép forrása: Facebook
Mint arról a Mandiner.hu is beszámolt, több mint tizenegyezer kilométer megtétele, az Atlanti-óceán és fél Európa átrepülése után a brazil Embarer gyárából megérkezett állomáshelyére a Magyar Honvédség elsőként elkészült KC–390 Millennium közepes taktikai szállítógépe.
Április 12-től, három héten keresztül már tartózkodott idehaza, egészen pontosan a kecskeméti repülőbázison a repülőgép, akkor a NATO kommunikációs eszközeinek beépítése és ezek validációja történt (miután a titokvédelmi okok miatt külföldre, a transzatlanti szövetségen kívüli Brazíliába nem kiszállíthatóak ezen eszközök – a szerk.), majd a munkálatok befejezésére visszatért még Brazíliába.
És most érkezett meg véglegesen kecskeméti állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Szállítórepülő-századához.
A Magyar Honvédség (MH) két KC–390-es repülőgépet vásárolt (a pontos ár nem ismert, de iparági becslések szerint az egységár 85 millió dollárra tehető – a szerk.), mégpedig a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program (HHP; korábban: Zrínyi 2026) keretén belül.
Ezt is ajánljuk a témában
Magyarország visszatért: 2010-ben még a szerb, az osztrák, sőt a szlovák és a horvát fegyveres erők mögött kullogott a Magyar Honvédség. Ma már ez nincs így.
E program célja – már a kezdetektől – egy korszerű, a kor kihívásainak megfelelni képes, Magyarország és szövetségeseinek biztonságát tovább erősítő honvédség fejlesztése volt; a Magyar Honvédség hosszú idő után érdemi, alkalmazható és bevethető képességeket nyerhet vissza, szerez majd meg.
Mi több, az új
KC–390 Millenniumokkal olyan képességei lesznek a honvédségnek, amelyek korábban nem, vagy csak részben voltak.
A Millenniumok a honvédség légierejének első igazi hadszíntéri szállító repülőgépei. Olyan képességekkel ruházzák fel a honvédséget, amelyekkel a hadrendből néhány éve, több mint negyven év szolgálat után kivont An–26-osok nem rendelkeztek, emlékeztet a Magyar Nemzet.
Kapcsolódó vélemény
A Magyar Honvédség haditechnikai „rendszerváltása” gyors ütemben halad.
A KC–390-es a mérete, sebessége, a hatósugara és a szállítható teher tömege alapján is felülmúlja az elődje képességeit. A Millenniumba beépítették azokat a berendezéseket, amelyek lehetővé teszik,
hogy a levegőben üzemanyaggal utántölthetők legyenek, illetve a gépek is tudjanak más repülőgépeket, Magyarország esetében egymást, illetve a honvédségnél rendszeresített Jas–39 Gripen vadászgépeket is utántölteni.
Továbbá a KC–390-es rossz minőségű fel- és leszállóhelyekről is üzemeltethető gép egyidejűleg két Intensive Care Unitot (ICU), sürgősségi ellátóegységet és az orvosi személyzetüket képes a fedélzetén szállítani. Az ICU-szett helyett a gép képes hetven, hordágyon fekvő sebesültet is szállítani.
Az előzetes információk alapján a 80 felfegyverzett vagy 64 ejtőernyős katona fér el a repülőgépben, azaz különleges műveleti feladatok támogatására is bevethető, illetve haditechnikai eszközöket is képes szállítani.
Ezt is ajánljuk a témában
Megnéztük, mit tudnak!
Ugyanitt arról írtak, a Millennium szállítási kapacitásai kategóriájában kiemelkedő, maximálisan húsz tonna feletti terhet vagy nyolcvan felfegyverzett katonát, illetve deszantfeladat esetén hatvan ejtőernyőst vehet a fedélzetére, ami jóval meghaladja a közismert amerikai C–130-as Hercules kvalitásait.
A két gép közötti különbséget szintén jó érzékelteti, hogy a brazil sugárhajtóműves KC–390-es sebessége másfélszeres, meghaladja a 800 kilométer per órát, a hatótávolsága pedig közel hetven százalékkal nagyobb, több mint 6000 kilométer.
Csiki Varga Tamás, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos főmunkatársa az InfoRádióban azt mondta a beszerzésről: „Két ilyen szállítógépet rendelt a honvédség, az a minimális racionális mennyiség, mert akkor az egyik üzemben van, egyet pedig felkészítenek.
De abszolút logikus lenne legalább egy harmadiknak a beszerzése, amire egyébként a nyílt források szerint van is terv.”
Hozzátette, akár többet is lehetne belőle vásárolni, ennek az anyagi lehetőségek szabnak majd határt. Az európai államok is általában 4-5 darabot rendeltek a repülőgépből.
A brazil katonai szállítógépet a gyártó ország és hazánk mellett megrendelte már Portugália, Hollandia, Ausztria, Csehország ás Dél-Korea. A típus iránt érdeklődik többek között Svédország, Görögország, Egyiptom és Dél-Afrika szintúgy.
Ezt is ajánljuk a témában
Az akár 26 tonna hasznos terhet is szállítani képes géptípus magyar változata alkalmas lesz légi utántöltésre, és intenzív ellátásra szoruló betegek vagy sérültek ápolására szolgáló betegágyak befogadására is.
Ezt is ajánljuk a témában
Dávidházy Bence törzsőrmester arról beszélt nekünk, milyen egy ilyen hetventonnás high-tech monstrumot vezetni.
Ezt is ajánljuk a témában
A rendkívül súlyos új fegyver jelentős előrelépés.
Ezt is ajánljuk a témában
A Vaskupola jövőre érkező radarja 150 négyzetkilométeres területet fed le, körberakhatjuk vele Magyarországot.
Ezt is ajánljuk a témában
Bemutatjuk a Honvédség legújabb „macskáját”, a Lynxet. A harcjármű kategóriája egyik legjobbja, szakmai fórumokon előrébb rangsorolják amerikai, dél-koreai, svéd, illetve orosz riválisainál. Idehaza kétszáztizennyolc darabot terveznek rendszeresíteni; százhetvenkettő lánctalpas Zalaegerszegen fog készülni.
Ezt is ajánljuk a témában
E hét elején megérkezett az első kettő Airbus H225M típusú helikopter a szolnoki helikopterdandárhoz. Nézzük, mit tudnak!