Hivatalos: kamikaze-drónokat vásárol a magyar kormány
Azt egyelőre nem tudni, hogy a pontosan melyik dróntípusból és mennyit.
E hét elején megérkezett az első kettő Airbus H225M típusú helikopter a szolnoki helikopterdandárhoz. Nézzük, mit tudnak!
Magyarország visszatért a geopolitikai térképre: 2010-ben még a szerb, az osztrák, sőt a szlovák és a horvát fegyveres erők mögött kullogott a Magyar Honvédség. Ma már ez nincs így; a kontinens huszadik legütőképesebb hadereje Magyarországé a Global Firepower (GFP) 2023-as indexe alapján, írta korábban a Mandiner.hu.
Ahogy portálunk arról is beszámolt, 2023-ban sem állnak le a Magyar Honvédség (MH) eszközállományának modernizációjával; nem ért tehát véget a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program.
Idén állhat fel a légvédelmi rakétaműveleti központ, augusztusban elindul a harcjárműgyártás Zalaegerszegen, de begördülhet az első Leopard 2A7HU típusú harckocsi a tatai páncélosdandárhoz; mindezek előtt e hét elején megérkezett
az első kettő, a francia légierőben Caracal (sivatagi hiúz) néven ismert Airbus H225M típusú helikopter a szolnoki helikopterdandárhoz.
Az öt éve, 2018 decemberében megkötött szerződéssel Magyarország a kilencedik ország volt, amely a H225M mellett döntött, jelenleg Franciaország, Brazília, Mexikó, Malajzia, Indonézia és Thaiföld hadseregei használják, de azóta már Kuvaitból és Szingapúrból is érkezett megrendelés a H225M-re.
A 70-es és 71-es oldalszámú közepes, szállító (Troop Transport Helicopter) konfigurációjú gépeket két vízsugárral köszöntötték július 17-én, és összesen tizenhat ilyen harcieszközt rendszeresít a honvédség az állományában.
Ebből tíz lesz harcászati szállító helikopter (TTH) változatú, míg hat példányt a különleges műveleti erőknek (SOF) szánnak.
A forgószárnyasok típusalkalmassági vizsgálata 2021-ben kezdődött, melynek során külön figyelem irányult a helikopter magyar konfigurációjának sajátosságaira, a helikoptereket ugyanis kifejezetten a magyar katonai igények szerint alakítják ki és gyártják. A Honvédelmi Minisztérium szakemberei először 2022 márciusában tettek látogatást az Airbus franciaországi, marignane-i gyártó központjában, hol szakmai egyeztetést folytattak a helikoptertípus tervezéséért és gyártásáért, valamint az üzemeltetési és karbantartási rendszeréért felelős szakemberekkel. Típusalkalmassági tesztrepülésekre a folyamat végén, idén február 28. és március 1. között került sor; ezt követték a levegő-föld tesztlövészetek.
Az Airbus Helicopters adatai szerint a 11 tonnás felszálló tömegű gép akár ezer kilométert is meghaladó hatótávolsággal, közel hattonnás szállítókapacitással, nagy méretű, akár 28 katona szállítását is lehetővé tevő utastérrel rendelkezik, felfegyverzett katonából pedig tizenhat fő fér el.
Egy, a Magyar Nemzetnek korábban nyilatkozó berepülő pilóta szerint, az alacsony kenőanyag-szükségletű hajtóművek miatt a H225M akár tíz órán keresztül folyamatosan üzemben lehet, járó motorok mellett is utántölthető az üzemanyag az előretolt ideiglenes bázisokon. Egyébként az utastér végén található csomagtérbe extra üzemanyagtartály szerelhető, növelve a forgószárnyas hatótávolságát. Még egy gondolat: a segédhajtómű a főhajtóművek nélkül is képes ellátni a gépet árammal, működtetve a fedélzeti berendezéseket és a légkondicionálást.
A közepeshelikopter-flotta gépeit egyébként a kisebb H145M-ekhez hasonlóan a HForce fegyverkezelő rendszerrel, éjjellátó képességgel, nagy teherbírású csörlővel, valamint modern és fejlett repüléstechnikával, kommunikációs eszközökkel és a jelenleg legjobb, piacon elérhető robotpilótával szerelik fel. A gépen kétoldalt egy-egy géppuskaállás is ki van alakítva a fedélzeti lövészeknek, de oldalsó, felszerelhető konzolokon további rakétafegyverzet vagy gépágyú is függeszthető.
A Védelmi Ipar elnevezésű blog cikke alapján a 20 mm-es gépágyúkonténer (Nexter NC621) rendszeresítésre került a honvédség helikopterein. A gépágyú 20×102 milliméteres lőszert tüzel mintegy 750 lövés/perc tűzgyorsasággal. Lőszerjavadalmazása 180 darab lőszer. Maximális lőtávolság: 2000 méter. Az AP-T páncéltörő lőszerrel a gépágyú 20 milliméternyi páncélzatot (RHA) képes átütni 30 fokos becsapódás esetén, 800 méteres távolságból.
Minden bizonnyal rakétakonténer is installálható lesz a H225M-esekre.
A blog szerint az FZ231-es rendszer lesz idehaza rendszeresítve; ebbe is 70 milliméteres nem irányított rakétákat lehet behelyezni. Valamint szó van páncéltörő rakéták telepítéséről is, a Spike-rakéták integrációja folyamatban van a már említett HForce rendszerhez.
Nyitókép: Facebook