A napokban beszámoltunk arról, hogy 5 milliárd forinttal drágábban újíthatja fel a Lánchidat a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Önkormányzat közelmúltban lezárult új közbeszerzési eljárásának nyertese, mint amennyiért Tarlós István korábbi főpolgármester idején tette volna.
A nyertes A-Híd Zrt. bruttó 26,75 milliárd forintért végezheti a munkát. Emlékeztetésképpen: a Tarlós István főpolgármestersége idején kiírt közbeszerzési eljárásban szintén az A-Híd adta a legjobb ajánlatot, de abban még csak 21,8 milliárd forintos ár szerepelt.
Célzott pályáztatás?
Korántsem ez az egyetlen ellentmondásos fejezet a Lánchíd felújításának zavaros történetében. Tavaly augusztusban részletesen beszámoltunk, miként magyarázkodott Karácsony Gergely az ATV-ben arról, miért nem sikerült kilenc hónap után a hatályos jogszabályoknak megfelelő közbeszerzést kiírnia a BKK-nak a Lánchíd felújítására.
Ismert, a Közbeszerzési Hatóság megállapította a Lánchíd-tender jogellenességét, mivel a főváros mint ajánlatkérő nem tartotta be a referencia-időszakra vonatkozó előírást. A főváros a törvényesen előírt 8 év helyett 10 éves referencia-időszakot írt volna elő a pályázók részére. Karácsony az ATV műsorában ezt azzal indokolta, hogy ebbe a 10 éves referencia-időszakba így beleesne a Margit híd felújítása is, amely 2012 elején fejeződött be, és amelyet a Közgép konzorciumi vezetése mellett az A-Híd Zrt. és a Strabag közös konzorciuma végzett el.
Karácsony magyarázkodásából egyértelműen az következik, hogy
a főváros a Közgép, az A-Híd Zrt. és a Strabag hármas részére szeretne lehetőséget biztosítani a pályázaton.
Az is egyértelmű volt, hogy nem Szíjj László cégével, a Közgéppel szeretné „megnyeretni” a projektet az önkormányzat. Maradt tehát a forrásaink szerint baloldali kapcsolatokkal rendelkező A-Híd Zrt. és a Demszky-időszakban rengeteg pályázatot nyert Strabag. Mint fentebb megírtuk, végül mégis az A-Híd nyert.
Ötvenszeres előleg, felére csökkentett kötbér
De van itt még más is. Karácsonyék az újra kiírt közbeszerzésben több mint ötvenszeresére (!), 75 millióról nettó 3,76 milliárdra, bruttó 4,78 milliárdra emelték meg a kivitelezésre szerződést kötő cégnek fizetendő előleget. Ez azt jelenti, hogy az A-Hídnak kapásból, bármilyen munka elvégzése nélkül több milliárd forintot fizet ki a főváros.