A fél várost keresztül-kasul lezárják, kis túlzással minden járat érintett
Két legény lesz talpon a vidéken: a kettes és a hármas metró.
Karácsony Gergely másfél éves totojázása ötmilliárd forintjába kerül a budapestieknek.
„Ékes peldaja volt a vitaknak a Lanchid-fehijitas, amelynek csuszasa miatt ugyancsak a kormanyra mutogattak Karácsony Gergelyek.
A Lánchíd felújítasa olyan, mint egy rossz szappanopera. Karácsony Gergely tavaly személyesen döntött a még Tarlós István által kiírt közbeszerzés leállítása mellett, pedig négy cég is tett érvényes ajánlatot. Nagy nehezen, sok késlekedéssel kiírt egy új pályázatot, és decemberben kiderült: ugyanazt a munkát Karácsony ötmilliárd forinttal drágábban szerződi le, mint amennyibe a Tarlós-fele, menet közben átvett és teljesen feleslegesen lefújt közbeszerzés alapján került volna. Vagyis Karácsony Gergely másfél éves totojázasa ötmilliard forintjába kerül a budapestieknek. Ebből nyolc vadonatúj CAF villamos állhatna forgalomba.
Mi lehet a drágulás oka?
Erre a kérdésre a főpolgármester nem ad választ. Logikusan két oka lehet. Egy: a városháza késlekedése miatt folyamatosan romlott a híd állapota, és annyival rosszabb lett, hogy ennyivel drágább a munka. Ez a súlyos gondatlanság esete.
Tizenöt hónap késedelem ötmilliárdos drágulást okozott?
A valós drágulás ötmilliárdnál is több. Karácsonyék a kivitelező számára sokkal kedvezőbb, enyhébb szerződest kötnek, mint amit Tarlós kötött volna. Ez a kivitelező szempontjából kevesebb kockázatot, olcsóbb teljesítést eredményez. Tarlósek 75 millió forint előleget fizettek volna a szerződés aláírásakor, ami egy húszmilliárdos szerződesnél gyakorlatilag nulla. Karácsony ötmilliárd előleget fizet, bármilyen munka elvégzése nelkül, előre, azonnal. Ez szokatlanul magas összeg. Érdekes egybeesés: pont ötmilliárddal lett drágább ugyanaz a munka... További kedvezőtlen változás, hogy Karácsony Gergely megfelezte a kivitelező által késedelem eseten fizetendő kötber rnértékét. Azaz nyugodtan késhet, nem fog fájni neki.
És a másik ok?
Indokolatlan tulárazas, ami mögött korrupció húzódhat meg. Ezt a forgatókönyvet erősíti a szokatlanul magas, azonnal megfizetendő előleg is, ami véletlenül pont megegyezik a drágulás mértékével. A nemzetközi korrupciós kutatások szerint egy tulárazott szerződés nagyon magas előleggel és fájdalommentes szankciókkal azt leplezheti, hogy a felárból azonnal visszacsorgatják a lezsírozott összeget. Remélem, hogy a városházi ellenzék kezdeményezi az ötmilliárdos indokolatlan drágulás és az azonnal kifizetett ötmilliárdos előleg kivizsgálását.
Korrupcióval vádolja a városvezetést?
Senkit sem vádolok korrupcióval, de fontos lenne választ kapnunk: miert kerül ugyanaz ötmilliárddal többe Karácsonynak, mint Tarlósnak, miért kellett másfél évet késlekedni, miért nem lehetett a jóval olcsóbb, Tarlós-féle ajánlatot elfogadni, miért fizetnek 75 millió helyett ötmilliárd forint előleget, miért felezték meg a kivitelezői késedelem kötbérét?
A hírek alapján úgy tűnik, hogy az új Duna-híd kapcsán is keresi a konfliktust a városvezetés, hiszen Karácsony Gergely a Facebookon azt írta, ,,kezdeményezni fogom a Galvani hídhoz kapcsolodó úthálózatról való döntes elhalasztását a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában”. Nem lesz új híd?
Ha megengedik, összefüggésbe helyezem az új peremhidat. Amikor Budapestet építjük, gyakorlatias megoldásokra törekszünk a fővárosiak érdekében. Elfogadjuk azt a szakmai konszenzust, hogy a legfontosabb feladat a közlekedés fejlesztése. A budapesti közlekedés fejlesztésekor egyszencelokat követünk. Mindenki gyorsabban és kényelmesebben érjen célba, legyen kevesebb a dugó, tisztább a budapesti levegő. A legnagyobb kihívas, hogy munkanapokon egymillió ember autoval jön be az agglomeracióból és a külső városrészekből Budapest belső kerületeibe. Nekünk ezt a nyomást kell oldanunk, enyhítenünk! Akkor lesz jobb a budapesti közlekedés. És akkor lehet több minőségi tere a kerékpáros és gyalogos közlekedésnek is.”
Az eredeti, teljes interjút a Demokrata című lap 2021. január 6-i számában olvashatja.