Csilla: Szeretnénk, hogy az emberek fogadják el, a bikavér most már minőséget képvisel. Helyi fajtákra alapozva, úgy, ahogy a világban máshol nem tudják elkészíteni. Világhírű borvidékeken pontosan ugyanezt csinálják: házasítják a fajtákat. Sok esetben a helyit a nemzetközivel, és világsikereket érnek el. Nagy kihívás felkerülni a világtérképre. Minket most leginkább a dűlőszelekció mozgat, az eredetvédelem kapcsán is. Hogyan tudnánk úgy megfogalmazni a borvidéket, hogy szabályok és konkrét eredetvédelem legyen mögötte? Nem hiszek a termésátlaghoz kötött eredetvédelmi rendszerben, a lejjebb vitt termésátlag sokszor pont a harmónia ellen van. Régebben mi is hittünk a terméskorlátozásban, most már másképp látjuk. Előfordul, hogy az eredetvédelem háttérbe szorul az egyéni érdekek mellett. Nagy kihívás lesz a generációnk számára, hogy a borvidéket előrevivő közös döntéseket hozzunk. Ez a többi borvidékünkre ugyanígy igaz. Nem gondolom, hogy a magyar borok lennének a legjobbak a világon, de minden borvidéken, így Szekszárdon is vannak kiemelkedő minőségűek.
Van rivalizálás a szekszárdi és a villányi borászok között?
Csaba: Ők legalább olyan kíváncsiak voltak ránk, mint mi rájuk. A szakmai kíváncsiság miatt sokat jártunk át egymáshoz. Mindenki tudja, hogy Villány marketingje, ismertsége fényévekkel előttünk van – a hazai borpiacon. A világban egyébként ugyanolyan ismeretlenek vagyunk. Amikor még arról szólt minden, hogy ki tud húsosabb, testesebb, robusztusabb bort készíteni, lehetett egyfajta versengés, de azóta mindkét borvidék kezdi megtalálni a saját stílusát.
Csilla: Legendás barátságok születtek a két borvidék között. Szerveztünk burgenlandi kékfrankos-túrát, oda is eljöttek velünk a villányi borászok. Szerintem sosem volt rivalizálás, ennek inkább kívülről kell így látszania. Ez ugyanolyan, mint az Eger-Szekszárd kérdés és a bikavér-párbaj. Az egyik rendezvényen az ifjabb Lőrincz Gyurival tartottuk a kóstolót. Már a felvezetésben próbáltak némi feszültséget kreálni, mi pedig csak néztünk egymásra, és azon nevettünk, hogy majd
a sárban birkózva fogjuk eldönteni, hogy kié a bikavér.
És kié a bikavér?
Csilla: Más a két bikavér. Van még mit leküzdeni a korábban kialakult rossz hírnéven, de úgy látjuk, az egri családi borászatokkal egyetértésben gondolkodunk. Hasonlóak a céljaink.
A világban hogy látnak minket, mivel tudunk kitűnni?
Csilla: 2008-ban, amikor kikerültem Skóciába, 72 palack bort vittem ki magammal. Sokáig még a kollégáim sem akarták megkóstolni, de nem csak a magyar borok felé hiányzott a nyitottság.
Egy francia fiú megkérdezte, hogy Magyarországon vannak-e borok.
Az idősebbeknek sajnos egyből beugrik egy rossz bikavér vagy egy még rosszabb tokaji aszú. A fiatalabbaknak már nem, nekik inkább Budapest, a buli. Már nem úgy van, mint 2008-ban. Akkor még azt sem tudták, hol van Budapest. A fiatalok ma már nem kérdezik meg, hogy készül-e bor Magyarországon. A két Michelin-csillagos étteremben, ahol később dolgoztam, már volt egy-két komolyabb tokaji. De általánosan nem csak a magyar borok hiányoztak: az osztrák, a görög vagy a portugál is, pedig akkor már ebbe az irányba ment a világ. Az, hogy vannak komoly olasz meg francia borok, akkor már kevés volt. Skócia legjobb éttermeként nekünk kellett irányt mutatnunk. A tulajdonos szívesen feltette a borainkat a borlapra. Amikor hazajöttem, csináltam egy kis céget, és azóta viszek ki borokat, nem csak a sajátunkat. Tavaly még az étteremvezető is eljött hozzánk látogatóba. A világban kitűnni ma a helyi fajtákkal lehet. A legnagyobb sikert mindig akkor tudtam elérni egy vendégnél, ha olyan fajtát mutattam neki, amit még nem ismert. Netán még a borvidéket sem.
Belevágtatok pár éve egy új kezdeményezésbe, közösségi bort hoztatok létre. Milyen bor lett az Egytőről?
Csaba: Egy nap felhívtak a Bortársaságtól, hogy van-e kedvem velük és néhány borbárral együtt elkészíteni egy közös bort, aztán majd meglátjuk, mi lesz belőle. Nem gondoltam, hogy ekkora kifutása lesz. Úgy tűnik, továbbra is megvan a szándék a folytatásra. Helyi fajta mellett döntöttünk, és közösségi munkában készül. Az elejétől kezdve a borbárosok is részt vesznek a folyamatokban. Itt vannak a hajtásválogatásnál, a szüretnél, a házasításnál. Megismerték az ültetvényeinket. Úgy tudnak beszélni a borról, hogy részt is vettek a készítésében. Tudják, honnan származik a szőlő, hogyan készült a bor. Rengeteget tanultak a közös munka során.
Fontos az edukáció?
Csilla: Ha egy picit is konyítasz a borhoz, az az életben rengeteg szituációban tud segíteni. Akár üzleti ebédről van szó, akár barátokkal vagyunk, vagy elkerülünk külföldre: a bor mindig olyan téma, amiről lehet beszélni. Szeretnénk a fiatalokat ráébreszteni, hogy
mértékkel bort fogyasztani jó és egészséges!
Az egyetemen találkozhatsz diákokkal, akiknek fogalmuk sincs a borvidékekről, a szőlőfajtákról, és hogy miért jó bort inni. Amikor a kezébe adod, és megkóstolja, rácsodálkozik. Azt hitte, hogy ez savanyú, hogy a száraz nem is finom, mert otthon nem vált az élete részévé. A szülők, a környezet is tehet róla, hiszen magától senki nem kezdi el 18 évesen. Tennünk kell azért, hogy 10-20 év múlva is legyenek borfogyasztóink. De látjuk a másik végletet is: időnként jönnek hozzánk megdöbbentően fiatal csoportok. Bortúráznak, a bor az életük része. A hosszú távú sikerhez az kell, hogy bevonjuk a fiatalokat.
***
Fotók: Makovics Kornél