Ez nem progresszió, haladás és új tudományos eredmények kérdése. Arról van szó, hogy
a melegszervezetek szeretnék a maguk képére formálni a teológiát, mert kényelmetlen nekik a hagyományos teológia tanítása.
Tudtommal a Vatikánban sosem volt szocializmus, ami visszavetette volna a teológia „fejlődését”, a katolikus egyház egyetemes, minden országra, minden helyi részegyházra vonatkozó tanítása a témával kapcsolatban mégis változatlan maradt. Nincs tehát olyasmi, hogy például az osztrák egyháznak, amit az interjúban pozitív példaként emlegetnek, külön bejáratú, saját teológiája lehessen. Lehet, hogy arrafelé a lelkipásztorok ügyesebben bánnak a melegekkel, de a katolikus egyház tanítás egy, örök és egyetemes, nem lehetségesek regionális változatok.
Ilyenkor persze a melegszervezetek azzal jönnek, hogy a Vatikán nem követi a teológia „fejlődését”, retrográd és elmaradott, megragadt valami tudománytalan, középkori felfogásban; akárcsak minden más felekezet, ami nem alakította át egész tanítását úgy, hogy ők kényelmesen érezzék magukat. Esetleg azt gondolják, hogy majd most Ferenc pápa megmozdít egy-két követ egy kicsit, s idővel a Vatikán úgyis átalakítja a katolikus tanítást.
Az igazság az, hogy a teológia melegteológiává való átalakítása („fejlődés”) teljes tévedés. A melegmozgalom által favorizált teológusok pedig nem csak itthon, hanem az egész katolikus egyházban, és a legtöbb hagyományos teológiával rendelkező felekezetben is marginálisak. Lehet, hogy a melegmozgalmon belül dédelgetik őket, és nekik ez tűnik a fősodornak, de ez szemfényvesztés.
Ha a Bibliát nemes egyszerűséggel „sokféleképpen lehet értelmezni”, akkor például úgy is lehet értelmezni, mint eddig.
Kérdés, hogy a sokféleképp az mégis mennyi, és mi szükség akkor Biblia-kutatásra és -értelmezésre, ha amúgy mindegy, hogyan értelmezzük. A Biblia sokféleképp való értelmezésének hangoztatása a melegmozgalmárok részéről a saját fájuk maguk alatt való kivágását jelenti, hiszen ekkor a hagyományos értelmezés is lehet érvényes, miközben egyébként az ő céljuk az lenne, hogy egyedül a progresszív értelmezés legyen meghatározó, és a hagyományos értelmezést a sokszínűség jegyében diplomatikusan fogalmazva elavultnak tartják.
A katolikus egyház a maga részéről épp azért tart egy tanítóhivatalt, hogy legyen a Bibliának egy központi értelmezése. Ezt az értelmezést pedig meghatározza a szenthagyomány és a természettörvény. A katolikus teológiának és erkölcstannak sosem volt kizárólagos forrása a Biblia. A bárhogy való újraértelmezéseknek pedig a szenthagyomány szab határt.
A progresszív értelmezések nyakatekert teológiai akrobatamutatványai kívül esnek a szenthagyományon.