Hanem az európai szellemi elit irányvesztésének és dekonstrukciós törekvéseinek lenyomatai. Megpróbálom felvázolni (némileg leegyszerűsítőleg) ezt a hozzáállást: a nyugat bűnös és elnyomó, tehát nem méltó a megőrzésre a kultúrája – legalábbis a keresztény, sőt most már a felvilágosult nyugaté sem, csak Marxtól és a frankfurti iskolától kezdve kell őrizni az öngyűlölet termékeit. Emellett a magyar népi kultúra is elnyomó, patriarchális és hierarchikus, miért kéne őrizni? Majd eggyel továbblépve: egyáltalán, olyan sokszínű a nyugati kultúra, hogy nincs is egységes nyugati kultúra, ezt állítani megengedhetetlen esszencializmus; ugyanez mondható el a magyar kultúráról; és mindezt bizonyítja az is, hogy egyértelmű határai sincsenek. Ha vannak átmeneti zónák, holdudvarok, van belső sokszínűség, akkor a dolog nem létezik.
Tehát: nem hogy megőrzése nem méltó a nyugati és a magyar kultúra, hanem egyáltalán, olyan sincs, hogy „nyugati”, „magyar” és talán még olyan se, hogy „kultúra”.
Ezek ugyebár társadalmi konstrukciók, amik valamilyen elnyomás szolgálatára jöttek létre.
Egyáltalán: minden fogalmunk öncsalás, meg az egész világ öncsalás, elvégre ki tudná megmondani, hogy az éjszakai égen a Hold valódi létező-e, s nem csak agyunk hamis kivetítése? Ne tessék röhögni, komoly, létező kételyről van szó, amit komoly, létező filozófusok fogalmaztak meg komoly konferencián: az esetet John Searle amerikai filozófus idézi a világ valódiságát védelmező, a posztmodern antirealizmus ellen írt könyvében.
Már csak az a kérdés, hogy Marx, Foucault és Derrida valódi létezők voltak-e, s nem csak vágyvezérelt szociológusok és filozófusok agyának álombéli kivetülései.