Újra itthon, előttem a félkész Pintér Béla-kritikám. Átolvasom, és nem hiszek a szememnek. Ezt én írtam volna? Ezek az én gondolataim, az én szavaim négy nappal ezelőttről? Mintha egy feneketlen mély szakadékba néznék. Kitörlöm a félkész írást, és újra neki kezdek:
»Pintér, te előjogaiddal visszaélő, fehér macsó!
Az interszekcionális feministák Magyarországon harcoló alakultatainak nevében a következő ultimátumot intézem hozzád: amennyiben Thuróczy Szabolcs a jövőben fellép bármelyik darabodban, nővéreimmel készen állunk megzavarni az előadást, és vörös festékkel leönteni a fallokrata disznót! Láttuk őt az Aranyéletben, amely tévésorozat szándékosan és koncepciózusan érzéketlen a nők jogai iránt, romantizálja a patriarchátus működését, és olyan kártékony, elnyomó sztereotípiákat népszerűsít, amelyek miatt a mai napig nincs elég női cégvezető és felügyelőbizottsági tag. Legsúlyosabb bűne Attila gyalázatos szerepe, amit különösen nagy hitelességgel és átéléssel formált meg, s akinek szájából a gyakorlott szexista természetességével hangzottak el egymás után a nőgyűlölő kijelentések. Lehet, hogy Thuróczy jó színész, de sokszázezer évnyi férfiuralom és elnyomás után az a morális minimum, hogy többé nem asszisztálunk a nők megalázásához. Thuróczy lelki sebeket okozott ötmillió magyar nőnek, Thuróczy visszaélt a nyilvánossággal. Kérjen bocsánatot! Vallja meg bűneit! A társulat bontson vele szerződést! Aki alkalmazza a jövőben, arra a magyarországi interszekcionális feminista osztagok mérnek majd csapást.
Most, hogy ezt tisztáztuk, Pintér, ideje rendet tenni a te színházadban. Egy: a színház kerüljön ötven százalékban női tulajdonba, és a tulajdonosnő nevét tüntessék fel a társulat nevében – valahogy így: Pintér Béla és Pető Bea Társulata. Kettő: a színház tagságában ötven százalékos kvótát követelünk a női és a férfi színészek számáranyára vonatkozóan. Három: elvárjuk, hogy a színpadon szereplő nők ugyanannyi szöveget kapjanak a jövőben, mint férfitársaid. Négy: elvárjuk, hogy minden előadásban megegyező arányban legyen azonosulható női és férfi főhős, valamint női és férfi antihős. Öt: követeljük, hogy minden női színész annyit keressen nálad, amennyit a férfi színészek – bármit is jelentsen ez. Végül itt van a probléma veled, Pintér: író, rendező és színész vagy egy személyben. Ezzel előadásonként másfél nőtől veszed el a munka, a megélhetés és az érvényesülés lehetőségét. Épp eleget írtak már a férfiak erről a világról, éppen elég színdarabot és filmet rendeztek meg ahhoz, hogy most megköszönjük a munkádat, és elvárjuk, hogy a jövőben maradj egyszerű színész, az írást meg a rendezést pedig ad át a nőknek. Ez új szempontokat, új gondolatokat és egy sokkal harmonikusabb színházi világot teremt majd a magyar kultúra számára. Tudom, hogy nehezem mondasz le az előjogaidról, tudom, hogy azt képzeled, mindent magadnak meg az úgynevezett tehetségednek köszönhetsz – most majd szépen leszoksz erről a hibás gondolkodásról! Fehér férfi vagy – ezért lehetsz ott, ahol vagy. Ha az elnyomott nők végre a helyedre lépnek, alkalmad lesz meglátni, milyen az egyenlőségen alapuló színház. Jól fontold meg, mit teszel, Pintér, mert most még csak követelünk!
Puzsér Róbert,