Világi Oszkár: kötelező tartaniuk a régióban elfogadható árszintet
A Slovnaft igazgatótanácsának elnöke, Világi Oszkár másképp látja a kérdést. Nemrég adott interjút a HNonline portálnak, ahol kiemelte, hogy Szlovákia az EU sorrendjében a hetedik az üzemanyagok olcsóságának tekintetében. Felhívta a figyelmet arra is, hogy például az 1,75 eurós benzinárból a vállalatnak csupán 0,7 euró jut, a többit elvezetik adóként, illetve különböző járulékokra.
Arra is felhívta a figyelmet, hogy a vállalat, mivel domináns szerepe van az országban, a Monopolellenes Hivatal felügyelete alatt áll, így túlzottan nem emelhetik az árakat, ezzel deformálnák a hazai piacot. De azt sem tehetik, hogy túlzottan csökkentenék az árakat, hiszen ezzel más importőröket nyomnának ki a piacról. Tehát olyan árhoz kell tartaniuk magukat, ami a régióban elfogadható.
Azt is számszerűsítette, hogy az olcsóbb Ural kőolaj meglátszódik az üzemanyagárakban, ezért alacsonyabb az üzemanyagár Szlovákiában 15-20 centtel a német, a holland, a finn vagy a dán üzemanyagárakhoz képest. Szerinte az Ural feldolgozása költségesebb, mint a Brentté, ezért is volt olcsóbb 5 dollárral a háború előtt.
Világi arra is felhívta a figyelmet, hogy az Ural kőolajból több diesel üzemanyag nyerhető ki, így Szlovákia még exportálni is tud gázolajat. Ausztria, Csehország vagy Lengyelország, ahogy Európa nagyobb része behozatalra szorul a gázolajból. Ha lezárnák a Barátság vezetéket, akkor az Adria vezetéken keresztül csak a jelenleg érkező kőolaj 70 százaléka érkezne. Tehát kevesebbet tudnának gyártani, és a másfajta kőolajból kevesebb gázolaj nyerhető ki. Mindenesetre Szlovákia még ekkor is önellátó lenne üzemanyagból, hiszen a Slovnaft jelenlegi teljesítményének csupán az egyharmadát értékesítik a hazai piacon.