Ezek az aforizmák ugyanis elsősorban abból merítik a radikalitásukat, hogy a mai világszellemtől homlokegyenest eltérő állításokat fogalmaznak meg.
Annak idején, amikor a kétezres évek elején e könyv első kiadását olvastam, alig értettem valamit belőle (és akkor még diplomatikusan fogalmaztam). De különös módon ez nem igazán zavart. Mert ez az alig, amit viszont megérteni véltem, bőven elegendő volt ahhoz, hogy egyfelől mélyen nyugtalanítson, másfelől viszont a bizonyosság érzésével ajándékozzon meg. A bizonyosság abból származott, hogy mindaz, amit felfogtam belőle, egybevágott a tapasztalataimmal. Az egészen más irányból és egészen más módon szerzett tapasztalataimmal. Mert ezek a tapasztalatok esetemben nem valamiféle koncentrált szellemi munka eredményei voltak, hanem egyszerűen az akkor már sok éve tartó intenzív erdőjárásoké. Vagy intenzív tájélményeké. Amit úgy is megfogalmazhatnék, hogy a természet felől értettem meg valamit a László András által megfogalmazott szellemiből.
„Nem csak az emberről lehet azt elmondani, hogy döntően nem természeti eredetű; lényege szerint maga a természet sem természeti eredetű.”
– ahogy László András írja a könyv 581-es számú aforizmájában. És pontosan ez volt az, amit a tájban megtapasztaltam. Arról, hogy akkoriban mindezt miféle szociális közegben éltem meg, megemlékeztem a tavaly áprilisi „nekrológomban”, ami persze minden volt, csak nem nekrológ. Szellemi emberekről tulajdonképpen képtelenség nekrológot írni, de emellett még értelmetlen is. Mert mindaz, ami egy emberben esszenciálisan szellemi, az szükségképpen múlhatatlan is. Ami nem az időbe vetett, azt miért kellene elsiratnunk?
A Solum Ipsum aforizmái a létezés minden fontos aspektusát érintik a politikától az életvezetésig, a kultúrától a valláson át a tudományig, a születéstől a halálig.