Úgy beszéltek az élményeikről, ahogy a szerelmesek beszélnek választottjukról, de ez a szerelem esetükben nem a személyre, László Andrásra, hanem előadásainak tárgyára vonatkozott. Engem ez az egész kissé taszított, úgy tűnt, mintha egy szekta nyelte volna el őket, ezzel együtt viszont éreztem, hogy nagyon is valóságosak az élményeik. Szembesültek valamivel, ami tényleg csak a létezés elementáris mozzanataihoz hasonlítható. Amiben az volt a legkülönösebb, hogy miközben hallgattam őket, sokszor az volt az érzésem, hogy a saját élményeimről beszélnek. Azt mondják el a saját szavaikkal (a László Andrástól hallott és gondosan lejegyzetelt szanszkrit és latin kifejezésekkel megtűzdelve), amit én tapasztaltam meg a „tájmerüléseim” közben. Mi is erről beszéltünk hosszú órákat a zebegényi Mókus büfé tetőteraszán, az ipolydamásdi Ziccer söröző kerthelyiségében vagy a törökmezői turistaházban, a mélyzöld csempés cserépkályha mellett. Amit ezek a lányok László András előadásain hallottak, azt mi a táj titokzatos sugallatain keresztül tapasztaltuk meg. Nem „pontosan” ugyanazt persze, de valami olyasmit, aminek a gyökere viszont azonos azzal, amiről ők csillogó szemmel magyaráztak. A kerti tűzrakások, borozások során vég nélkül tárgyaltuk mindezt, illetve jórészt a társaság tárgyalta, én jobbára hallgattam. Nem azért hallgattam, mintha nem lett volna mondanivalóm a tárgyban. Nagyon is lett volna. Inkább azért hallgattam, mert valami azt súgta bennem, hogy erről nem szabad beszélni. Sokat beszélni pedig végképp nem szabad. Nem mintha nem beszéltünk volna folyamatosan erről a kocsmákban, az erdőkben, a mezőkön, a hegygerinceken, a patakpartokon, a források mohás kövei mellett. De nem mindegy, hogy hogyan beszél erről az ember, ahogy az sem mindegy, hogy kivel. Sokszor azt volt az érzésem, miközben hallgattam a többieket a tábortűz mellett, mintha – némi képzavarral – tűzijátékot néznék, valamilyen elmebajnokságot, ahol mindenki igyekezett felmondani a leckét, rálicitálni a másikra. Mint egy skolasztikus vita a kölni dómban, ahol arról folyik a szócsata, hogy pontosan hány angyal fér el egy varrótű hegyén.
Jogos lehet az észrevétel, hogy mégis mi köze ennek az egésznek László Andráshoz. Miféle nekrológ az ilyen. Egyrészt nem akartam nekrológot írni, róla aztán különösen nem, másrészt az van, hogy ez a hajdani társaság (néhányan közülük már halottak azóta), a hajdani biciklizések és gyaloglások, kocsmázások és beszélgetések adták a keretét mindannak,
ami aztán László András (és rajta keresztül mások) írásaiban találta meg az esszenciáját, a fokozhatatlan tömörségét, a leglényegét.
Mondhatnám, hogy ebbe futott minden, minden tájélmény és minden beszélgetés, ebbe a szellemi tágasságba és rendbe, amiről László András beszélt és írt egy hosszú életen át. Solum Ipsum című „aforizmagyűjteménye” jó ideig hátizsákom állandó tartalma volt, velem volt a túrákon, a reggeli vonatokon, amelyek Rákosrendező apokaliptikus pályaudvarára vittek, ahonnan az akkori munkahelyemre baktattam.
Ezek a rövid szövegek életről, halálról, túlvilágról, házasságról, művészetről, politikáról olyanok, mint egy-egy korty forrásvíz apám régi bádogkulacsából.