Ahogy azt a Mandiner is szemlézte, Csák János kulturális miniszter interjút adott a Kultúra.hu-nak. A tavaly nyáron bezárását belengető – majd végül négy irányból támogatást szerző – Átrium Színház erre reagálva fiktív beszélgetést osztott meg közösségi oldalán Csák Jánossal.
„A miniszter szavai az interjúból vett szó szerinti idézetek, a mieink pedig az arra felmerült gondolataink” – írja a budai magánszínház.
Az Átrium vezetői az elképzelt párbeszéd elején számon kérik a miniszteren a hazai „példátlanul magas általános forgalmi adót”, majd hozzáteszik: „végképp érthetetlen, hogy miért kell a kultúráért arányaiban jóval többet adóznia egy magyar embernek, mint egy németnek”.
Csák János azon felvetésére, miszerint Magyarországon egyébként jóval olcsóbbak az átlagos jegyárak, mint Nyugat-Európában az azonos előadások esetében, azt írják, szerintük a statisztikát a „kizárólag állami támogatás terhére, jegyárbevétel nélkül lejátszott előadások száma, a nyilvánvalóan teljesen abszurd 500 és 1000 forintos jegyek szórása” torzítja. A magánszínház úgy véli, mindez csak arra jó, hogy „valahogy közönséget generáljanak maguknak az amúgy állami forrásokkal jól eleresztett intézmények”.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium tavaly nyáron közölte: rendelkezésre állnak a források a minősítéssel nem rendelkező színházak, zeneművészeti és táncművészeti szervezetek számára 2022. évi szakmai programjuk megvalósítására és működésük támogatására. A tárca kommünikéje hangsúlyozta: a magát függetlennek nevező, rendszeres állami támogatásban részesülő Átrium Színház is hozzájut a korábban megítélt kormányzati támogatáshoz. Mint írták, az általuk benyújtott pályázatot elbíráló kuratórium tagjait – ahogy az elmúlt három évben –, idén is a budapesti színházak közös működtetéséről szóló megállapodás értelmében Budapest főpolgármestere jelölte ki.
„Magyarországon történetileg nagy az állam szerepe a kultúrafinanszírozásban, ez részben a bolsevik rendszer következménye, mert ellehetetlenítették és megszüntették a magánfinanszírozást. (…) Átlátható döntéseket akarok hozni. (…) Az állami támogatásokhoz ezentúl elvárásokat társítunk: a szakmai teljesítményen túl
a mecenatúra bevonása és a jegyárbevételek növelése fontos tényező. Vége azoknak az időknek, amikor »majd az állam megoldja«.
A mecenatúrának több évszázados hagyománya van” – fejti ki Csák János az eredeti interjúban.
A kulturális miniszter ezen kijelentésére a színház a következőt reagálja: „Miniszter úr, mi aztán végtelenül pártoljuk a kommunizmus örökségével való leszámolást, nagyon ideje lenne szerintünk, és amit ön ebben az interjúban mond, kifejezetten szívünk szerint való. De valaki adjon már végre választ, hogy akkor miért megszüntették, és miért központosítottra alakították át a taó-támogatásokat?
Ugyanis ez szerintünk is bolsevik mentalitás, csak hát legutóbb 2018-ban történt ilyesmi,
és amikor ezt jeleztük, nagyon meg tetszettek sértődve lenni odafönn.”