Álljon fel az értelmiség a karosszékből és kezdjen felvilágosító országjárást
Realista vagyok, kulturális misszióra nem vállalkozhatunk, nincs rá se kapacitás se igény.
A magyar értelmiségnek olyan magas elvárásai vannak, hogy ahhoz képest minden csak az elviselhetőség határát súrolja.
„A rezsiköltségek emelkedése miatt számos intézmény tart zárva átmenetileg. Korábban azt mondta: 25 százalékos spórolást várnak tőlük, a fennmaradó többlet finanszírozásában pedig segítenek. Mit gondol, az átmeneti bezárás jó megoldás?
Amennyiben a bezárás segíti az intézményeket a 25 százalékos spórolás megvalósításában, akkor helyénvalónak tekintem a részleges bezárást. Amely intézmény ugyanakkor teljesíti a megtakarítást, annak a rezsivédelmi alapból a pénzügyminiszter kiegyenlíti majd az árnövekedésből adódó pluszköltséget. Képtelenség volna minden egyes esetben miniszteri döntést várni a bezárásról. Hozzáteszem, hogy az intézmények közt akadhatnak olyanok is, amelyeknek a pandémiát megelőzően alig volt látogatójuk. Ezeket a számokat feltétlenül átnézzük. Mikor tavaly bekértem az adatokat, kiderült, hogy az intézmények egy része nem vezeti rendesen a szükséges statisztikákat. Ezentúl az előírásokat be kell tartani. Ezzel együtt úgy látom, hogy az intézmények többségének élén felelősen gondolkodó, a létesítmények sorsát szívükön viselő vezetők állnak. Nagyon jó velük dolgozni.
Tavasszal kezdődik a Színházi Olimpia, amely több mint hatmilliárd forintos állami támogatásból gazdálkodik. Ennyire nehéz helyzetben mi indokolja egy ekkora volumenű fesztivál megrendezését?
A Színházi Olimpiák hagyománya 28 évvel ezelőtt indult Delphoiból, és azóta Japántól Indián át Oroszországig számos helyen megrendezték már. Az olimpia fantasztikus lehetőség arra, hogy a világ minden tájáról érkező társulatok, rendezők, színházeszmények találkozzanak. A múzeumokat sem poros tárgyak lerakatának tekintem, hanem az ismeretterjesztés, inspiráció, közösségteremtés otthonának. A színházat pedig a retorika és a mozgáskultúra iskolájának. Ha figyelembe veszem, hogy mikor indult útjára a Színházi Olimpia, most először van Magyarországon, és kit tudja, mikor lesz ismét, akkor a hatmilliárd forint több évtizedre elosztva már nem is olyan hatalmas összeg.
***
Hét hónap után felmentette a kultúráért felelős államtitkárt. Mi volt Hoppál Péter távozásának oka? Utódja a korábbi helyettese lesz?
Mint említettem, nagy átalakítások zajlanak a rendszerben. Hoppál Péter államtitkár úrral kötöttünk szövetséget ennek kidolgozására. Péter azonban helyi képviselő, és nagy energiákat fordít az országos politizálásra is. A kulturális államtitkárság viszont egész embert kíván. Abban maradtunk, hogy ezentúl miniszteri biztosként segíti a munkánkat. Február elsejétől elfoglalja posztját az utóda, Závogyán Magdolna, aki rendkívül szerteágazó és mély ismeretekkel rendelkezik a területen.
Hogy látja, milyen szellemi-lelki állapotban van a hazai értelmiség, a kultúrahordozók?
A magyar értelmiségnek olyan magas elvárásai vannak, hogy ahhoz képest minden csak az elviselhetőség határát súrolja. Úgy látom, hogy két csapdahelyzet adódhat: ha illúziókba ringatjuk magunkat és irreálisan magasra tesszük a mércét, vagy ha túlságosan alacsonyra. Amikor értelmiségi barátaim Németországgal példálóznak, akkor értem a felvetést, de ott az egy főre jutó nominális GDP majdnem háromszorosa a magyarnak. Mondok egy másik példát. Az egyik leggazdagabb magyar – barátként – felhívott, hogy egy zenekarért lobbizzon. Ám mikor rákérdeztem, hogy ha számára ilyen fontos ez az együttes, akkor ő mennyit áldoz rá a vagyonából, kiderült, hogy még a hangversenyjegyeket is ajándékba kapja. Értem, hogy egyszerűbbnek tűnik a miniszterhez fordulni, mint felelősséget vállalni. Szerintem ellenben az az igazságos, ha az elmúlt harminc év nyertesei értelmiségiként és vezetőként felelősséget vállalnak a saját kultúrájuk fenntartásáért, gazdagításáért.
Vége azoknak az időknek, amikor „majd az állam megoldja”. A mecenatúrának több évszázados hagyománya van. Michelangelo megrendelésre dolgozott, Mozart, Haydn ugyancsak hercegi, főúri udvarok felkérésére komponált. Ennek kapcsán engedjen meg egy hazai példát! Augusztusban Somogytúron magánadományból felújítva újra megnyílt a festő Kunffy Lajos emlékmúzeuma. Jó barátom, a világszerte elismert gerincgyógyász, Varga Péter Pál professzor nonprofit kft.-t hozott létre, hogy pénzzel és odafigyeléssel támogassa a magyar művészet egyik szeletének méltó bemutatását. Örömmel motoroztam el a kis somogyi faluba az ünnepélyes megnyitóra. Szeretek számokkal foglalkozni, és azt tapasztalom, hogy az egzakt és átlátható feltételeket a művészeink is értik. Ezért vagyok reményteljes. Kultuszminiszterként az a feladatom, hogy segítsem kibontakoztatni a tehetséget, és abban is támogatnom kell a kulturális élet szereplőit, hogy professzionálisabb szemléletet sajátítsanak el, amely a nehéz időkön is átsegítheti őket.”
Nyitókép: Földházi Árpád