A jövő elkezdődött: a Meta mostantól a gondolataidból is reklámot gyárt

2025. december 16. 05:17

December 16-tól gyökeresen átalakul a Facebook, a Messenger és a WhatsApp világa: a Meta rögzítheti az MI-vel folytatott beszélgetéseinket. Szakértő szerint ezzel új korszak kezdődik – amelyben a felhasználó maga lesz az áru.

2025. december 16. 05:17
null
Veress Csongor Balázs

A Meta december közepétől megkezdi a felhasználók a mesterséges intelligenciával (AI) folytatott beszélgetéseinek feldolgozását, hogy ezekből személyre szabott hirdetéseket és tartalmakat állítson elő, így próbálva fedezni a közösségi óriásvállalat a mesterséges intelligenciába ölt hatalmas összegeket. 

A beszélgetések elemzése sokak szerint újabb veszélyes határátlépést jelent a digitális adatvédelemben. 

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Futótűzként terjed Zelenszkij bánata: közel a megegyezés Trump és Putyin között, Európának nem osztottak lapot

Futótűzként terjed Zelenszkij bánata: közel a megegyezés Trump és Putyin között, Európának nem osztottak lapot
Tovább a cikkhezchevron

A működési logika egyszerű: ha valaki túrázási tippeket kér a Meta AI chatbotjától, akkor az Instagram és a Facebook rövidesen túrabakancsokat, felszereléseket és túrázással kapcsolatos videókat kezd el megjeleníteni számára a hírfolyamban.

A vállalat szerint a Meta AI jelenleg havonta egymilliárd felhasználót szolgál ki, akik a Facebookon, az Instagramon, a WhatsAppon vagy az önálló Meta AI alkalmazáson keresztül beszélgetnek a chatbottal.

A felhasználók nem tilthatják le általánosan, hogy a Meta a csevegéseiket felhasználja,

ugyanakkor a cég azt ígéri: bizonyos típusú beszélgetéseket – például vallási vagy politikai nézetekre, szexuális orientációra, egészségi állapotra, illetve faji vagy etnikai hovatartozásra vonatkozó információkat – nem dolgoznak fel. A december 16. előtt folytatott csevegéseket sem érinti az új gyakorlat.

Ezt is ajánljuk a témában

„A Meta új szabályai gyakorlatilag egy tömeges adatbetakarítási műveletet indítanak el, amelynek a felhasználó lesz a vesztese” – jelentette ki érdeklődésünkre Székely János, a kolozsvári Sapientia EMTE adjunktusa, aki részletesen elemezte, milyen következményekkel jár, hogy a Facebookot, a Messengert és a WhatsAppot működtető Meta óriásvállalat októbertől értesítette felhasználóit: december 16-ától megváltoznak a felhasználási feltételek.

Székely szerint ezek a módosítások lényegében arról szólnak, hogy a generatív mesterséges intelligencia (MI) eszközeinek használata során megszerzett információkat mostantól a Meta rögzítheti, és felhasználhatja egyes tartalmak és reklámok személyre szabására. A cég tehát begyűjti mindazt, amit a felhasználók a Meta által biztosított MI-eszközökkel – például a Meta AI-val vagy az MI-videók készítésére szolgáló Meta Vibes-szal – folytatott „beszélgetések” során megosztanak. 

Ezekből fogyasztói preferenciákat mutatnak ki, profilt alkotnak, majd ez alapján célzott tartalmakat és reklámokat szolgáltatnak a felhasználóknak”

 – mondta.

Ezt is ajánljuk a témában

Székely egy példával is érzékeltette, milyen hatása lesz ennek: Ha egy felhasználó rendszeresen vámpíros témájú tiniregényekről beszélget a Meta AI-jal, vagy vámpíros rövidfilmeket generáltat a Meta Vibes-szal, akkor hirtelen a Facebook hírfolyamát is elöntik majd a vámpíros tartalmak és reklámok. Hozzátette: a példa szándékosan sarkított, de tökéletesen mutatja a lényeget – a Meta tömeges adatgyűjtésbe kezd, hogy végre pénzt csináljon a fejlesztési költségekben „észveszejtő” MI-eszközeiből.

A szakértő szerint ugyanis az MI-forradalom egyik fő problémája az, hogy az informatikai óriásvállalatok egyelőre nem találták ki, hogyan hozzák vissza azokat a dollárszázmilliárdokban mérhető befektetéseket, amelyeket MI-algoritmusok betanítására és hatalmas adatközpontok építésére költöttek.

 „A Meta most átvágta ezt a gordiuszi csomót: rögzíti a felhasználók és az MI-eszközök közti interakciókat, profilt alkot belőlük, és a profilt eladja a hirdetőknek.

 A felhasználó a termék” – véli az egyetemi oktató. 

Hangsúlyozta: sokan azt mondhatnák, ebben nincs újdonság, hiszen a Google vagy a Microsoft is rögzíti, milyen weboldalakat látogatunk vagy milyen kereséseket indítunk. „Csakhogy eddig racionális ember nem folytatott hosszabb, személyes beszélgetést egy keresőmotorral. Pár keresőszó, és vége is volt az interakciónak. A Meta AI-jal azonban a beszélgetések hosszabbak, sokrétűek, a felhasználók akár bizalmas adatokat is megoszthatnak vele, amelyek aztán visszaköszönnek a róluk alkotott profilban és az annak alapján felszolgált tartalmakban” – jelentette ki a szakértő.

A bejelentés kezdetben komoly megdöbbenést váltott ki, főként azért, mert a Facebook, a Messenger és a WhatsApp rengeteg személyes adatot kezel, és a Meta kezében összpontosuló üzenetküldő szolgáltatások végponttól végpontig titkosított, erősen védett kommunikációt ígérnek. „Egyes rémhírek szerint a Meta ezentúl a felhasználók közti üzeneteket is begyűjtené” – emlékeztetett Székely. Ez azonban nem igaz: 

a felhasználók egymás közötti kommunikációjára vonatkozó szabályok nem változnak.

 „De a helyzet akkor sem rózsás, mert a WhatsAppon keresztül folytatott Meta AI-beszélgetések december 16. után szintén rögzítésre kerülnek. Ez gyengíti a platformba vetett bizalmat” – hangsúlyozta az adjunktus.

Ezt is ajánljuk a témában

A Meta azt ígéri, hogy az MI-csevegések alapján nem rögzíti a felhasználók vallási hovatartozását, szexuális orientációját, politikai vagy filozófiai nézeteit, etnikai hovatartozását és más érzékeny adatokat. Csakhogy – mutatott rá a szakértő – 

a  felhasználók számára nem biztosítanak valódi eszközt arra, hogy az adatgyűjtést letiltsák vagy megakadályozzák

Bár a WhatsApp esetében létezik egy kiskapu (ha nincs hozzáadva az adott fiók az Accounts Centerhez, akkor nem rögzítik a beszélgetéseket), ez korántsem tekinthető átfogó védelemnek.

Közben – folytatta – az Európai Bizottság illetékesei hallgatnak, pedig az Általános adatvédelmi rendelet (GDPR) és az MI-rendelet éppen az ilyen helyzetek elleni védelmet ígérte. Székely emlékeztetett: épp egy hete szivárgott ki, hogy az EU-ban folyamatban van a GDPR enyhítése, „lényegében felhígítása”, annak érdekében, hogy a személyes adatok MI-alkalmazások általi tömeges begyűjtése – amely a profilalkotást is lehetővé teszi – ne ütközzön az adatvédelmi normákba, ha azt „betanítási céllal” végzik. 

Szavaival: „Nehéz nem összefüggést, sőt egyenesen behódolást látni e törekvés és J.D. Vance amerikai alelnök év eleji, alig kendőzött fenyegetése között, amikor felszólította az EU-t az MI szerinte túlzóan pesszimista szabályozásának enyhítésére.”

Székely szerint egyértelmű, hogy az MI-fejlesztések költségeinek fedezésére az IT-óriások egyre inkább próbálnak pénzt kisajtolni az MI és a felhasználók interakcióiból. Ennek során pedig nem riadnak vissza olyan, adatvédelmi szempontból „hajmeresztően kockázatos megoldásoktól”, mint a profilalkotás és a célzott reklámozás, amely lényegében már a felhasználók megfigyeléseként is értékelhető.

A Meta AI-beszélgetések tömegesen tartalmaznak majd érzékeny, személyes adatokat, olyan véleményeket és nézeteket, amelyeket a felhasználók nem szeretnének viszontlátni reklámok formájában. 

És az adatok feldolgozása gépi úton, a Meta saját MI-eszközeivel történik majd. Ez pedig potenciálisan összeegyeztethetetlen az EU adatvédelmi és MI-rendeleteivel is” – zárta gondolatait a kolozsvári Sapientia EMTE oktatója.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Hogyan lehet tiltakozni az ellen, hogy a Meta a Facebook- és Instagram-adataidat MI-képzésre használja?

A Meta közzétett egy űrlapot, amelyen keresztül jelezheted, hogy nem járulsz hozzá személyes adataid MI-képzéshez való felhasználásához. Az űrlap kitöltéséhez be kell jelentkezni a Facebook- vagy Instagram-fiókba. Az űrlap megadásához szükség van egy e-mail-címre, amelyre a Meta elküldi a tiltakozás visszaigazolását — ez nem feltétlenül ugyanaz, mint ami a fiókodhoz tartozik. 

Az űrlap kérhet indoklást is, de nem kötelező magyarázatot adni. Ha több, egymáshoz kapcsolt fiókja is van (például két Instagram-profil), elég egyikből tiltakozni, a döntés minden összekapcsolt fiókra érvényes lesz.

Lépések

- Jelentkezzen be Facebook- vagy Instagram-fiókkjába.

- Keresse meg az „AI at Meta” vagy „Generative AI / MI-adatok” stb. szekciót. 

- Válassza az „Objection / Tiltakozás” opciót.

- Ha Meta adatbázisában szeretné látni, mit használtak fel önről, kérhet adat-hozzáférést, illetve törlést is („Request deletion / access”) az adatvédelmi bejelentő űrlapon.

Fontos: még ha el is küldi az űrlapot — nem biztos, hogy a Meta minden esetben törli az adatait, de jogilag dokumentálva lesz, hogy tiltakozott.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Jonathan Raa / AFP

A témáról egy beszélgetést itt nézhet meg:

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ördöngös pepecselés
2025. december 16. 06:15
semmi baj nincs ezzel az egésszel addig amíg a politika be nem avatkozik ha ingyen használod a MIt akkor fizess úgy, hogy megbombáznak reklámokkal de amikor tényellenőrök meg politikai szűrők kezdik pásztázni a mindennapjaidat akkor elkezdődött a diktatúra. És úgy látom itt is csak azon megy az aggódás, hogy ki legyen a diktátor. Egy liberált woke bábú vagy ami mindenképp elkerülendő, a liberált woke által falra festett ördög.
Válasz erre
1
0
Pandaka pygmaea
2025. december 16. 06:03
A FB-huszár Poloskának ugyan milyen reklámokat dobálhat fel... :D
Válasz erre
4
0
zsocc44
2025. december 16. 05:56
Egyszerű, nem kell használni… a meta “termékei” nélkül is remekül lehet élni.
Válasz erre
7
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!