Visszaszerezheti-e Trump a Panama-csatornát?

2025. január 28. 05:29

Sokakat meglepett, amikor az amerikai elnök beiktatási beszédében a két óceánt összekötő hajóút megszerzését ígérte. Reális terv ez? Miért fontos a csatorna?

2025. január 28. 05:29
Maráczi Tamás
Maráczi Tamás

Donald Trump beiktatási beszédét a vele együtt a pódiumon ülő politikai ellenfelei többnyire rezzenéstelen arccal hallgatták végig a Capitolium aulájában. Az egyik olyan megjegyzése, amely láthatóan kiverte a biztosítékot, a Panama-csatorna visszaszerzéséről szólt – ekkor Hillary Clinton volt külügyminiszter a mellette ülő és az ajkait lebiggyesztő elnöki férje, Bill helyett a másik oldalán ülő másik volt elnökhöz, George W. Bush-hoz és nejéhez fordult, és láthatóan valami vitriolosat suttogott feléjük, tekintetében pedig a felháborodás lángja lobbant.

Igen, Trump megjegyzése erősre sikeredett, bár nem ez volt az egyetlen erős mondata a beszédnek. És 

nem is első ízben fogalmazta meg gondolatát: az elnökválasztás megnyerését követően nagy port kavartak nyilatkozatai, 

amelyek Grönland tervezett megvásárlásáról, Kanadának az Egyesült Államokhoz történő esetleges csatlakozásáról, illetve a Panama-csatorna visszaszerzéséről szóltak.

A négy év után újra beköszönő elnök beiktatási beszédében tehát felhívta a figyelmet, hogy a Panama-csatornát, amelyet hatalmas amerikai pénzekből, 38 ezer emberéletet követelő építkezés-sorozattal húztak fel, „buta módon odaajándékozták Panama számára”. A hajózási csatornán soha nem lett volna szabad túladnia az Egyesült Államoknak – folytatta Trump –, Panama pedig megszegte az ígéretét, ezért Amerika vesztett az üzleten: az amerikai hajók, illetve hadihajók átkelését tisztességtelenül „túldíjazzák”. 

És mindezek fölébe Kína működteti a Panama-csatornát. 

Mi pedig nem Kínának adtuk azt, hanem Panamának, ezért most vissza fogjuk venni” – fogalmazott Trump.

Donald Trump beiktatási beszédét mondja a washingtoni Capitolium épületében 2025. január 20-án. /  fotó: Chip Somodevilla / POOL / AFP)

A „Canal” jelentősége

A Panama-csatorna egyedülálló fontosságát, a tengeri nemzetközi kereskedelemben betöltött kiemelkedő szerepét elsősorban földrajzi elhelyezkedése adja: 

ez az egyetlen nagy vízi átjáró az Atlanti- és a Csendes-óceán között a nagy áruszállító hajók, tankerek számára, 

így igénybe vételével a földrészek közötti tengeri szállítmányozásban sok idő, logisztikai szervezés és ebből fakadóan pénz spórolható meg.

Hadászati, haditengerészeti előnyei ugyanezek, háború esetén felbecsülhetetlen stratégiai értéke lenne.

A 82 kilométer hosszú és többnyire 33,5 méter széles mesterséges hajózási csatornát 1881-ben kezdték építeni, és 1914-ben adták át a vízi forgalomnak, a maga idejében egy mérnöki csoda volt (nem véletlenül emlegették a modern kor hét csodája között), ahogy emelőgátakkal, duzzasztókkal, mesterséges tavakkal oldották meg a vízszint-különbségeket és a nagy méretű hajók folyamatos haladását.

Átlagosan 11 óráig tart a 82 kilométeres csatornarendszer átszelése,

a tengerek közötti járat főbb használói pedig az Egyesült Államok mellett Kína, Chile, Japán és Dél-Korea.

A páratlan vízi úton kezdetben évente mintegy ezer hajó haladt át, manapság már 15 ezer fölött van ez a szám. A jelentős forgalom miatt évi 5 milliárd dolláros bevétel hoz a csatorna Panama számára.

Igazak-e Trump állításai?

1.
A Panama-csatorna „odaajándékozása” kapcsán sokan azért kapták fel a fejüket, mert az „ajándék” szó hétköznapi jelentésén túl jogi tartalommal bíró kifejezés is, ellenérték nélküli vagyonátruházást jelent. Nem tudni, hogy Trump milyen értelemben használta, de ha a terület visszaszerzését komoly célként határozta meg – márpedig minden bizonnyal igen –, akkor jogi értelemben is utalhatott rá.

Ilyen olvasatban azonban a Panama-csatornáról szóló szerződés (Torrijos-Carter szerződés) egy hagyományos jogi megállapodás, nem ajándékozási szerződés, bár az is igaz, hogy mivel nem szerepel benne arányos vételár, így hagyományos adásvételnek sem minősül.

A Panama-csatorna térképe és oldalmetszeti képe  /  forrás: Wikipedia commons

Az előzményei a következők: a közép-amerikai területnek az építkezések 1881-es elkezdésekor három tulajdonosa volt, Kolumbia, Franciaország és az Egyesült Államok – a franciák kezdték a beruházást (érdekesség, hogy a vállalkozás mögött álló konzorcium egyik igazgatója az egykori magyar szabadságharcos Türr István volt), de 

nyolc év múlva a befektetők elmaradoztak, mert megvalósíthatatlannak tartották a megaprojektet.

1904-ben szálltak be az amerikaiak, lízingszerződés keretében megszerezték a terület fölötti birtokjogot, megvásárolták a franciák gépeit, és tíz év megfeszített munkával, 55 ezer munkavállaló erőfeszítései révén végül be tudták fejezni a monumentális csatornaépítést.

Szintén a történet pikantériája, hogy az építkezést biztosító amerikai katonai egységek (valamint az amerikai pénzcsap) tették lehetővé, hogy a terület körzetében Panama állam 1903-ban ki tudta hirdetni függetlenségét, és amerikai támogatással meg is tudta őrizni új államát Kolumbiával szemben.

A csatorna 1977-ig az Egyesült Államok tulajdonában volt, a Torrijos-Carter szerződésben adták át Panamának, 

amely csak 1999-ben vált egyedüli tulajdonosává. Az átadás fő indoka az volt, hogy a második világháború után egyre több zendülés tört ki Panamában az amerikaiak ellen, a panamaiak nem értették, hogy miért kell amerikai kézen lennie az országukat teljesen átszelő és azt kettévágó csatornának. A hasonló szerkezetű Szuezi-csatornát 1956-ban az egyiptomi állam államosította, a franciák és a britek nem akartak háborút, így inkább lemondtak az igényükről – ez a precedens olaj volt a tűzre, innentől kezdve a panamai állam is keményen küzdött a terület megszerzéséért, és a hidegháború feszült évtizedeiben a szovjet tömb nyomása is egyre nagyobb volt Washingtonon.

Egy tanker halad át a Panama-csatorna Miraflores zsilipjén 2006. április 21-én  /  fotó: TERESITA CHAVARRIA / AFP

Jimmy Carter elnöksége idején érkezett el a „tisztázás” szükségessége: az Egyesült Államok átadta a költséges működtetés, illetve a katonai védelem feladatait Panamának azzal, hogy 1999-től a tulajdonjog is átszáll a közép-amerikai államra – cserébe 

a panamai állam ígéretet tett, hogy semleges területnek őrzi meg, minden hajózási vállalat egyenlő jogokat fog élvezni az áthajózáskor, 

illetve háború idején is működtetni a fogja a csatornát, és a háborúban játszott szerepétől függetlenül minden állam számára nyitva tartja.

2.
A megígért egyenlő elbírálás hiánya volt Trump második bírálata – ugyanakkor hajózási elemzők jelezték, hogy ez az elv nem sérült, 

ma is bármilyen náció hajója elhaladhat a vízi úton, 

és ugyanazt a jegyet kell megváltania a személyzetnek, vagyis nincs diszkrimináció, az amerikai hajókat nem éri hátrány.

3.
A harmadik kritikus megjegyzés Trump részéről a kínai befolyás megnövekedése volt. A Panama-csatornát 1999 óta a panamai kormány által alapított Panama Canal Authority nevű közlekedési ügynökség irányítja, üzemelteti – a panamai kormány hevesen tiltakozott az amerikai elnök vádja ellen, és leszögezte: Kína nem működteti azt, és nem is látja el a védelmét, nem tartózkodnak kínai katonák ott.

Ugyanakkor azt a panamaiak sem tagadják, hogy kínai befektetők azért már megjelentek a csatorna körül: 

két belső zsiliprendszer-kikötőt már egy kínai tulajdonú vállalat, a CK Hutchison Holdings működtet, 

de arról szó sincs, hogy bármilyen kínai érdekeltségnek olyan jogosultsága lenne, amelynek birtokában beleszólása lenne, hogy a panamai hatóságok mely hajókat engednek át, és melyeket nem.

Hszi Csin-ping kínai elnök a Panama-csatorna egyik kínai beruházásban felújított kikötőjébe látogat 2018. december 3-án  /  fotó: Luis Acosta / AFP)

A csatornán kívüli panamai területeken még jobban tetten érhető a kínai befektetők jelenléte: óriási összegekkel vannak jelen kínai cégek a panamai kikötők és a közlekedési infrastruktúra kiépítésében. Minden jel szerint Peking a stratégiai súlyú közlekedési központot, 

Panamát szemelte ki, hogy a dél-amerikai térségben történő kínai terjeszkedés (gazdasági és politikai befolyásszerzés) ugródeszkája legyen.

Ezzel összefüggésben árulkodó jel, hogy Panama a már működő és a már belebegtetett kínai óriásbefektetések hatására 2017-ben Kína hivatalos képviselőjének a Kínai Népköztársaságot ismerte el, és ezzel megszakította a diplomáciai kapcsolatokat Tajvannal. Trump tehát nem a levegőbe beszélt.

Megszerezhető-e a csatorna?

A panamai kormány világosan jelezte a Trump-féle utalgatásokat követően, hogy a csatorna a panamai állam tulajdona, és nem eladó. Az amerikai elnök megpedzegetett tervét pedig a panamai szuverenitást veszélyeztető tényezőként értékelték.

Panama nemzeti büszkesége az ország nevét viselő csatorna, ez a legfontosabb bevételi forrásuk és látványosságuk 

– saját bevallásuk szerint a létesítmény a panamai nemzeti identitás részévé vált. Ezen okokból szinte lehetetlennek tűnik, milyen ajánlattal lehetne rávenni őket ezen nemzeti objektum átadására.

Mindezek ellenére vajon van-e jogi eszköz arra, hogy Amerika mégis visszaszerezze az elődei által épített közlekedési monstrumot? Ha a Torrijos-Carter szerződésben foglalt panamai vállalások elmaradását az amerikaiak tudják bizonyítani, akkor 

a klauzula alapján joguk van a csatorna fölötti ellenőrzés visszavételére, ez akár katonai beavatkozást is jelenthet. 

Ennek meglépése azonban beláthatatlan következményekkel járna a régióban – de az is lehet, hogy nem járna, ahogy Trump elnök döntései folyamatosan addig tabunak tartott ügyeket bolygatnak meg úgy, hogy végül kiderül: mégis megléphető és kezelhető kérdésekről volt szó.

Mégis, reálisan, szakértők azt valószínűsítik, hogy Trump profi üzletkötőként beijesztett kicsit, hogy ezzel tárgyalóasztalhoz kényszerítse a panamai kormányt, amely 

egy új szerződésben biztonsági garanciákat ad majd Washington számára, hogy nem lesz kínai befolyás,

 a terület megőrzi szuverenitását. Donald Trump pedig hátradőlhet: az amerikai-kínai kötélhúzást Közép-Amerikában megnyerte.
--

Nyitókép: A Panama-csatorna egyik járatát felújítják 2006. augusztus 17--én  /  fotó: TERESITA CHAVARRIA / AFP

Ezt is ajánljuk a témában

--

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
oldesz
2025. január 28. 16:23
Mivel Magyarországnak szüksége van egy Adria-tengeri kikötőre és az odavezető corridorra, a horvátok kéretnek ezeket mind nekünk önként átaladni, különben fegyverrel szerezzük meg.
oldesz
2025. január 28. 16:21
Az auditorium álnevű a Capitol hillnél rohamozó rabok rehabilitálását üdvözli, holott ezek a bűnözők embereket ÖLTEK, és fegyveres államcsínyben vettek részt. Trump nevű vezérüket legalább 50 évi börtönre kellett volna ezért ítélni. Akárcsak Orbánt, aki 2006-ban a választási veresége után erőszakkal akart 6
auditorium
2025. január 28. 14:30
Tr. minden javaslatát kifigurázza a nyugati dem. média. A netre feltették a Szabadságszobrot, mely két bőröndöt cipel és elvándorol. Semmi se jó nekik. Szegény bevándorlókkal riportokat készitenek a mexikói határnál. Szegények mindenüket eladták otthon és több ezer dollárért utaztak a határra. Ezen kivül sajnálják transzokat és gay-eket, mert nem lehetnek katonák (ahogy egykor a szoc.országokban sem, mert volt szigorú orvosi vizsgálat meztelenül.) Rettegnek az AI-től és Musktól, akinek karlenditését Hitlergrußként értelmeztek. Nem érte eddig kritika a közel-keleti konfliktus befejezéséért, az amer. segitség folytatódik. Nincs szó arról, mi lesz Ukrajnával, ki tárgyalhat kivel és hol ? Lesz-e további fegyverszállitás ? A Capitol hillnél rohamozó rabok rehabilitálását is rosszallják, pedig Biden is rehabilitált gyorsan jan.2O előtt, fia és fivérei felmentését eszközölte ki. Remélni lehet, h. jóindulatú nagykövetet küld Bp-re és a NYT-Politico OV-fóbiáját is fékezi.
MTom
2025. január 28. 10:28
Ilyen faszsagokkal kabitja a szavazoit, kozben a gazdagoknak adokedvezmenyt ad a kozeposztalynak meg adoemeles jon, megszunteti az olcso gyogyszereket, megtiltja az egeszsegugyi intezmenyeknek az adatkozlest, stb
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!