Ebben a felállásban matematikailag számos koalíciós lehetőség adott, de ebből csak egy lenne egy kettes konstelláció, az eddigi nagykoalíció folytatása fordított viszonyokban, azaz az SPD adná a kancellárt. Kérdés, hogy ebbe belemegy-e a CDU/CSU. A pártban sokan vágynak egy öntisztító ellenzéki szerepre, ahol a megújulás mentén karcosabb alternatívát tudna felmutatni a nagy múltú CDU egy balos kormányzással szemben.
Ezen kívül öt más hármas összefogás jönne szóba: Az elvileg Szász-Anhaltban most indított „Németország-koalíció” (CDU, SPD, FDP) bár újszerűnek és időszerűnek tűnhet, alig képzelhető el ismét a CDU/CSU és az SPD egybeborulása. Ugyanez igaz a Kenya-koalícióra (CDU, SPD, Zöldek) is. Lehetséges egy balos koalíció (SPD, Zöldek, Balpárt): bár kérdéses a Balpárt ingoványos külpolitikája miatt, de nem csak elméleti lehetőségként tartják számon.
Persze emellett a jól ismert és Schleswig-Holsteinban kipróbált Jamaika-koalíció (CDU, FDP, Zöldek), ill. a rajna-vidék-pfalzi jelzőlámpa-koalíció (SPD, FDP, Zöldek) a legreálisabb opció. Mindkét felállásban a Zöldek és az FDP is kormányoz, csak más-más viszonyrendszerben.
Sok függ tehát attól, hogy ki végez az első helyen.
Bár az FDP úgy nyilatkozott, hogy egy második helyen szereplő CDU/CSU-val is alkotna szívesen Jamaikát, nem valószínű, hogy ezt a Zöldek támogatnák. Miért is tartanának hatalmon egy hanyatló CDU-t, ráadásul egy klasszikus polgári kormányformációban? (A jelzőlámpa tehát nagyon is reális, ezt már márciusban jeleztük alábbi cikkünkben)
Az erősödő SPD joggal hivatkozhat a választói akaratra, arra, hogy a szavazók vezető kormányzati tényezőként látnák szívesen az SPD-t. Ezzel szemben a gyengébben szereplő CDU ilyen érvrendszert aligha tarthat a kezében – még akkor se, ha éppen hogy becsúsznak az SPD elé az első helyre. Ugyanis a csökkenő szavazatarány az, amit a közélet „leszereplésnek” vesz. Innen nagyon nehéz a közvélemény, de főleg a potenciális koalíciós társ felé a választói akaratot felhozni, pláne 16 év kormányzás után. Érdekesség, hogy a szeptember 19-ei hármas párbajban mind Scholz, mind Baerbock eltanácsolta a CDU-t a kormányzástól, s figyelembe ajánlották a pártnak az ellenzéki padsorokat. Ez arra utalhat, hogy egy CDU nélküli kormányt képzelnek el, ergo a jelzőlámpát, de változatlanul nem zárták ki a balos kormányzást a Balpárttal.
Ráadásul a jelzőlámpa a baloldalra sodorná a polgári-liberális FDP-t, amit a jobboldal nagyon nehezen heverni ki. Volt már ilyen (1969-1982), s akkor még 48%-os eredményekkel is ellenzékben maradt a polgári oldal. Ilyen lehetőség ismét benne van a pakliban. Kérdés persze, hogy mi lenne az FDP túlnyomórészt polgári szavazóival? Visszatérnének egy esetleges jobbfordulatot teljesítő CDU-hoz, illetve. ismét erősödne az AfD vagy az FW? Kár lenne jóslatokba bocsátani, de ez a konstelláció nagyon felkavarná a politikai vizeket Németországban.
Mit jelent mindez Magyarországnak?
Magyar kormánypárti körökben elterjedt az a vélekedés, hogy régiónknak mindig is jót tett a CDU kormányzása, kiváltképp ha a CDU adja a kancellárt. E tekintetben most viszont szűkülhet a mozgástér. Amennyiben kevesebb súlya lesz a CDU-nak, esetleg meg kell válnia a kancellári széktől, sőt – horribile dictu – teljesen kiszorulhat a politikai hatalomból, más idők következnek.
Ebben az esetben szabad tér nyílik a politikai utópiának Németországban.
Bár a teljesen balos kormányzás nem a legreálisabb forgatókönyv, elég ehhez a Zöldek kormányra kerülése is. Ők minden eddigi feltételezés szerint kormányzati erőt képeznek szeptember után. Ez pedig nemcsak környezetvédelmi-klímatudatos politizálást jelent, hanem aktivista, a saját balliberális mantráját másokra ráerőltető kül- és európai politikát és önfeladó, segélyekre alapozó gazdaságpolitikát is. Ők támogatják a további adósságuniót, ezzel feladva a szolid gazdálkodás elvét. Megjelenhet ezen kívül a gender-, a migrációs és akár a föderalista politikájukban is egy más, hazánkra nézve nem kedves hangvitel.
Bizonyára hűvösebb szelek fújnak tehát majd Berlin felől, s régiónk országai számíthatnak az eddiginél hangosabb „útbaigazításra”. A CDU által képviselt „szemmagasság” teljesen eltűnhet, megjelenhet a kioktatás, a mindent jobban tudó öntelt arrogancia politikája. Elég csak vezető baloldali vezérszónokokra gondolni, akik Lengyelországot és Magyarországot ki akarják „éheztetni”, ill. megvonni tőlük az EU-s forrásokat.
Csak abban lehet reménykedni, hogy a realitások gyorsan meghozzák az eredményüket azoknál, akik zöld és balos utópiákban ringatják magukat. Nem kizárt, hogy az első vörös-zöld kormányzás (1998-2005) tapasztalataiból kiindulva józanabb politizálás jelenik meg. De azt se feledjük, hogy
a mai német társadalom erősen balra tolódott,
s míg Gerhard Schröder akkori kancellár kizárta kategorikusan mindenfajta együttműködést a Balpárttal, ma ez már egyáltalán nem egyértelmű. Továbbá jelentősen több konfliktus van jelen Európában, mint akkoriban, ezzel az ellentétek kódolva vannak a rendszerben. Azaz nagyon sok minden függ a németországi szavazás kimenetelétől, s érdemes figyelemmel kísérni az ottani tendenciákat, eredményeket és fejleményeket.
Nyitókép: Armin Laschet (CDU) és Olaf Scholz (SPD) kancellárjelöltek egy stúdióban (Fotó: Michael Kappeler/dpa / Reuters)