Orseolo Péter alakja mindössze apropó volt, hogy a szerzők a rezsim narratíváját történelmi analógiába ágyazzák, és az illiberális uralmat kihívó Magyar Péterre rásüssék

Mire fel ünneplik István királyt, miközben köpnek az örökségére?

Miként és meddig éltek saját hagyományaik szerint az avarok a magyar honfoglalás idejére? Egy hortobágyi temető feltárásával bepillantást nyerünk a késő avar kori előkelők, az elit társadalmi és kulturális rendszerébe. Szenthe Gergely régésszel beszélgettünk.
Nyitókép: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap
A szerzőpáros tagjai: Szenthe Gergely régész, történész, a Magyar Nemzeti Múzeum Régészeti Tárában dolgozik, szűkebb szakterülete a hun kor és az avar kor régészete. Gáll Erwin régész, a Román Tudományos Akadémia régészeti intézetének kutatója. A kötet írói közül Szenthe Gergellyel beszélgettünk. A második világháború előtt a Magyar Nemzeti Múzeum által alapított, kiadott és hosszú szünet után nemrég újraindított Archaeologia Hungarica sorozat első kötete egy avar és magyar honfoglalás kori temető feldolgozása.
*
Miért születik könyv egy Isten háta mögötti, hortobágyi, kora középkori temető leleteiről? Miért olyan fontosak ezek a feltárások azok számára, akik az avar kor és a magyar honfoglalás szélesebb összefüggései után érdeklődnek?
A hortobágy-árkusi temető területe, mint alacsonyan fekvő, nagyrészt vízjárta, a Tisza árteréhez tartozó terület valóban ritkán lakott volt történeti korokban, így a korai középkorban, az avar korban és a magyar honfoglalás korában is. Az Árkus-major mellett fekvő temetőt használó csoportok valójában éppen emiatt rendezkedtek be a mikrorégióban: azt használták ki, hogy a környezet kiválóan alkalmas állattenyésztésre, és, hogy a korszak falusias településhálózata üresen hagyta azt.
amely a Kárpát-medencében élve, a 8. század folyamán és a 9. század elején, majd persze az avar kor végét követően a 9. század során is megőrizte a sztyeppei nomád életmódnak egy részét, bár ők maguk nyilvánvalóan nem vándoroltak az állatállománnyal, de táplálkozásuk, életmódjuk valószínűleg egyebekben nem sokat változott.
Mivel korábban főleg a falvakat lakó termelő lakosság életmódjáról, életkörülményeiről volt inkább elképzelésünk az avar kor második fele, a késő avar kor kapcsán, a hortobágyi temetővel való intenzív foglalkozás két éve alatt
Ez tehát egy teljesen más, és ezelőtt egy évtizeddel lényegében ismeretlen síkja a korabeli társadalomnak és kultúrának.
Egyéb különlegessége is van a helyszínnek?
Igen, mégpedig az, hogy
ívet húzva ily módon a 7. század második fele és a magyar honfoglalás kor között. E sírok jellege, a temető rendjében elfoglalt helyük ráadásul olyan, hogy véleményünk szerint nem azonosíthatók a területet az avarok pusztulása után egy évszázaddal birtokba vevő, „beköltöző” magyarok véletlenül oda ásott sírjaival, hanem valóban a temető folyamatos használatának bizonyítékai. Olyan temetőt, ahol ez a temető belső rendjének eredményeképpen ennyire nyilvánvaló lenne, egyet sem ismerünk, miközben azokat a temetőket is egy kezemen meg tudom számolni, ahol az avar és a magyar honfoglalás kori sírok nem véletlenül kerültek egy helyre. Esettanulmányként Hortobágy-Árkus tehát az avar és a honfoglaló magyar kor közötti átmenet tekintetében is kiváló lehetőég az elemzésre.
Övdísz előlapja a jellegzetes, négylevelű rozettával (A tárgyakat őrzi: Déri Múzeum, Debrecen)
Korábban már pedzegette, hogy nem csak az emberi populáció maradt fenn, hanem az életmód és a kulturális jellegek is továbbéltek az avar világ után. Az új eredmények megerősítették mindezt? Mivel bővült a tudásunk a korszakról?
E tekintetben éppen a hortobágyi temető nem sok mondanivalóval szolgál. Ha a genom, a leszármazás folyamatos is, az avar csoport éppenséggel nem őrizte meg identitását, és minden jel szerint nagyon hamar azonosult a magyar honfoglalók elittel. Amit a hortobágyi temető tanít, az éppen az, hogy a magyar honfoglalás után, amikor körülöttük, felettük új elit és új hatalmi rendszer formálódott,
illetve valamilyen mértékben kívülről érkező, a magyar honfoglaló elithez tartozó egyéneket is magához kötni.
Ez a kezdeti időszak azonban gyorsan véget ért. A temető megszűnése annak jele, hogy a közösség feloszlott, tagjai láthatatlanná válnak számunkra. Ha nem volt különösen nagy balszerencséjük, ilyen kezdés után talán sikerrel integrálódhattak végül Árpád magyarjainak, az elitnek a soraiba. Ez azonban már máshol, azokban a keretekben és térben történt, ahol az új magyar elit közösségei formálódtak.
Magyarán: még ez a kivételes temető is arra tanít, hogy
A hortobágyi közösség sikere azon múlott, hogy a tárgyi kultúra tükrében képesek voltak arra, hogy „átöltözzenek" – és öltözetükkel egyben identitásukat is lecseréljék, kulturálisan, azonosságtudatukban hozzáidomuljanak a magyar elithez.
Lószerszám- és övdíszek: korong alakú falera, aranyozott bronz lószerszámveretek, valamint a díszöv aranyozott ezüst veretei és szíjvégei. A tárgyak a késő avar kor elejére, a 7.-8. század fordulójára keltezhetők. (A tárgyakat őrzi: Déri Múzeum, Debrecen)
És a szélesebb képet nézve?
Inkább a köznép, a falvakat lakó, földművelő, termelő lakosság esetében gondolom azt, hogy
Esetükben mindez azonban biztosan nem a politikai-etnikai identitás fennmaradását jelentette: csak a paraszti életmódhoz kapcsolódó közösségi és családi rítusoknak, hiedelemvilágnak az összefüggésében tudom elképzelni a folyamatosságot. A falusi közösségek tagjai, akik az avar kor nagy tömegű közszabad, politikai jogokkal bíró és katonáskodó rétegét alkották, a 9. században, a kaganátus széthullásának korszakában, majd legkésőbb a magyar honfoglalással nyilvánvalóan elvesztették ezt a státuszukat, és egyszerű termelő, szolgáltató népességgé süllyedtek.
Újra meg újra fölmerül a kérdés: hova tűntek az avarok a magyar honfoglalás idejére?
A hortobágyi temető kapcsán annyi érdekesség, viszonyrendszerek annyi finom részlete vetődött fel, hogy közöttük szinte háttérbe szorult az avar-magyar kontinuitásnak a magyar identitástudat, nemzeti érzület számára fontos kérdésköre. A temető ezt a kérdést viszonylag egyszerűvé tette, hiszen megmaradt két, kulcsjelentőségű sír.
Az egyik sírban lévő övdísz – egy bújtató veret, amelyen átfűzték az öv végét a becsatolás után – analógiái a 9. század előrehaladott időszakának kaukázusi lelőhelyei felé vezetnek, a másik sírban pedig egy honfoglalás kori, ezüst övkészlet volt. Eközben mind a két sír a temető középső sírsorának végére illeszkedik, a leggazdagabb avar lovas sírok sorát folytatja, és ami még érdekesebb, megásásukhoz a honfoglalás korában merőben szokatlan alakot és tájolást választottak.
Tehát?
Tehát mindkettő az avar kori hagyományt folytatja, és
Úgy tűnik, hogy a két halott temetésénél a külsőségek messzemenően megfeleltek a honfoglaló elit körében elvárt összképnek. A halottak értéktárgyai, viselete, az, hogy a halottakat a magyar szokás szerint, nyúzott lóval temették – és nem az avar szokás szerint, egész hátas állattal – a 10. századra jellemző képet mutatják.
A sírgödröt azonban oda és úgy ásták meg, hogy ez már a folyamatosságot sugallja. Egyrészt tisztában voltak a temető topográfiájában azzal, hogy a tekintélyes személyeket hová kell temetni, másrészt, akik a sírt ásták, generációk óta megszokott séma szerint dolgoztak. Nem kell itt természetesen belső ellenzékre gondolnunk, amit a honfoglaló elit közé beszivárgó avarok alkottak. Egyszerűen arról lehet szó, hogy míg a halott felszerelése, látványos elemekben bővelkedő felkészítése a sírba helyezésre a temetésre kívülről érkezők lenyűgözését szolgálta, addig magának a sírgödörnek talán nem volt ilyen fontos szerepe a rítusban.
A honfoglalók jobbára egyszerű sírgödreinek fényében náluk maga az akna nem képezhette a temetési rítusnak olyan fontos elemét, mint az avar hagyományban. Az utóbbiban a sírgödör, ahogyan éppen a hortobágyi temető mutatja, összetett rituálésor középpontjában helyezkedett el. Itt tehát mintha az avar hagyomány maradt volna domináns. Elég nagy biztonsággal ki merem jelenteni, hogy a két sírban
akik valamilyen szerencsés véletlen nyomán sikerrel kerültek be Árpád magyarjainak előkelői közé. Természetesen tudatában kell lennünk annak, hogy minden kijelentésünk bizonytalan, a témánk iránt érzett lelkesedés akár tévútra is vihet. Túl messzemenő következtetések levonása hiba volna, éppen a hortobágyi eset egyedülállósága miatt.
Egy teljesen szétdúlt sírban csak a férfi halott koponyája maradt meg; a sírba később beleástak, az aknába egy gazdagon felékszerezett nő tetemét dobták fejjel lefelé. (A tárgyakat őrzi: Déri Múzeum, Debrecen)
Megtudtunk bármi újat az itt élt avarok és a honfoglaló magyarok kapcsolatáról?
Nem hiszem, hogy a 9. század második felében sok olyan csoport, család akadt a Kárpát-medencében, amelyik hasonlóan szerencsés volt.
és kevesen lehettek, akik bekerültek a valószínűleg még a honfoglalás időszakában nem teljesen kialakult, formálódó magyar elitbe.
A probléma egyszerre gyökerezhet a késő avar kori társadalom elitjének a jellegében, valamint a Kárpát-medence sajátos, 9. századi helyzetében. A késő avar kori elit a társadalom össztömegéhez képest igencsak vékony rétegnek tűnik. Amennyit most látok belőlük, annak alapján a korszak falusias telepeitől tisztán tartott területeken, talán sztyeppei, nagyállattartó életmódjuk külsőségeit megtartva éltek, szinte félrevonultak a termelő gazdálkodást űző csoportok által belakott területektől. Ebben a hortobágyi csoport sem különbözött.
Miért volt ekkora „szerencséje” ennek az avar csoportnak?
Az Árkuson temetkezők „szerencséjének” alapja a többiekkel szemben talán az lehetett, hogy lakóhelyük távol esett mind a Karoling háborúk, mind pedig a bolgár támadások által pusztított, majd leigázott, dunántúli és dél-alföldi területektől. Ráadásul a térségben a kaganátus bukása után, a 9. századnak az utolsó kétharmadában
Kár, hogy Hortobágyon látszólag éppen ennek az időszaknak a sírjait, sőt, a maradványok alapján talán ugyancsak lovas sírjait pusztította el szinte teljesen a homokbányászás: enélkül most többet tudnánk arról, hogyan nézett ki az ex-avar elit a 9. század második harmadától.
Lószerszám- és övdíszek: mindegyik aranyozott bronz, az öv vereteit és szíjvégeit egy emberalakra támadó oroszlán képe díszíti. A tárgyak a késő avar kor második felébe, a 8. század későbbi évtizedeire keltezhetők. (A tárgyakat őrzi: Déri Múzeum, Debrecen)
Mit tudunk a vizsgált hortobágyi közösség etnicitásáról? Milyen megállapításokat tehetünk a 8-10. századi, Kárpát-medencei etnikumok jelenlétéről, viszonyairól az újabb kutatások alapján?
A késő avar korban, ha ilyet egyáltalán kijelenthetünk,
Hogy ebből az „etnikai büszkeségből” mi maradt a 820-as évekre, a kaganátus bukása után, nem tudjuk. Nincs ugyanis adatunk arra nézve, hogy a – fiktív – leszármazási, nemzetségi keretben értelmezhető avar etnikai tudat milyen irányba fejlődött a kései avar korban. A korai avar korban igen heterogén kultúrájú avar kaganátusban ez csak egy viszonylag szűk csoport által birtokolt „címke” volt. Ennek használata kiterjedhetett a késő avar korban, a 8. századtól.
Számomra erre utal az a homogenizáció, amely az élet minden területét, így a reprezentációt is átalakította a 7. század végétől a Kárpát-medencében. Ennek nyomán gyakorlatilag a teljes népességre kiterjedt az a szellemi kultúra, amelyet sztyeppei típusúként – és így avarként – határozhatunk meg. Nehezen tudom elképzelni, hogy ezt ne követte volna az etnikai típusú csoporttudat kiszélesedése, rávetülése a társadalom nagyobb tömegeire is.
Ahogyan létrejött az egységes avar társadalom – persze, ebbe csak a politikai, katonai joggal rendelkező szabadok tartozhattak bele –, nyilvánvalóan a közös azonosságtudat is követte ezt a folyamatot. Az a gond, hogy nem tudjuk, ezt mennyiben fogalmazták meg saját maguk etnikai keretekben, úgy, hogy ők mind „avarok”. Az ilyen típusú etnikai gondolkodás kizárólagos érvényűvé tétele alapvetően újkori, európai termék, a középkorban például az a szempont lehetett a legfontosabb, hogy ki volt az avar kagán alattvalója, és hogy milyen jogokkal rendelkezett a társadalomban.
Azért volt valamiféle avar identitás?
Biztosan volt avar etnikai identitás, csupán azt nem tudjuk, hogy hányan tartoztak a kereteibe. A hortobágyi csoport tagjai, mivel az avar kor előkelői közé tartoztak, jó eséllyel beletartoztak abba, és így még
A leszármazás alapú közösségtudat bizonyos, hogy több generációt ívelt át, kötött össze.
A sokkal nyugatabbi, dunántúli területeken a 820-as éveket követően a frank források – valószínűleg egy közigazgatási átszervezéssel kapcsolatban, azt követően – nem beszélnek többet avarokról. Annyi tehát biztos, hogy a frankok számára az avar addig volt etnikai név, amíg hatalmi terület, közigazgatási egység is kapcsolódott hozzá.
Sok nyitott kérdés, kérdőjel maradt a történetben?
Az egyén vagy a csoport önazonosságát, hovatartozását bizonyos helyzetek, például egy közösen megoldandó krízis akár órák alatt átértékelheti. Kíváncsi lennék, ez hogyan történt a hortobágyiakkal, milyen kihívással kerültek szembe a magyarok érkezésekor, azon hogyan lettek úrrá, a siker érdekében milyen szövetségeket, kompromisszumokat kötöttek? És végül miért hagyták fel két évszázada használt temetőjüket?
Három velük töltött év után, azt hiszem,
annak megbecsült tagjaivá váltak. Ez, persze, már nem a szűken vett történeti elemzés és rekonstrukció, csupán egy arra épített, mesés történet lehetne.
Szenthe Gergely
Gáll Erwin