Nyomáscsökkenésről érkeztek jelentések az Északi Áramlat 2 üzemeltetőjétől hétfőn, dán vizekről, majd ezt gyorsan követte az Északi Áramlat 1 kapcsán dán és svéd vizekről kedden. A szivárgás oka a gázvezetékek sérülése lehetett, amit minden bizonnyal robbanás – robbantás – váltott ki. Hogy nem balesetről lehet szó, azt erősíti a tény, hogy a két vezeték majdnem egyszerre sérült meg, a szeizmológiai mérések pedig igazolták a nagyerejű robbanások – összesen három (sőt: azóta négy) – tényét is.
Ráadásul mindre nemzetközi vizeken került sor, ezzel –
bárki is követte el – kényesen ügyelt arra, hogy ne provokálja túlságosan a NATO-tag Dániát
vagy az odaigyekvő svédeket. Utóbbiak gyorsan siettek is leszögezni, nem tekintik ellenséges háborús cselekménynek a történteket. Akik inkább keménykedtek, azok az érthető módon érzékenyebben érintett németek: Ursula von der Leyen szabotázsakcióról írt Twitter-oldalán, a lehető leghatározottabb válaszlépéseket helyezve kilátásba, valamint a háborút leginkább magukénak érző amerikaiak Antony Blinken külügyminiszter személyében, és persze az USA-dominálta NATO főtitkára, Jens Stoltenberg is szabotázsakciót emlegetett (igaz, a dán védelmi miniszter pedig már úton is van hozzá Brüsszelbe).
Teje van, ideje van...
Noha arra a magasdiplomácia szintjén mindenki kínosan ügyelt, hogy ne nevezze meg nyíltan az oroszokat felelősnek, természetesen mindenki vigyázó szemét Moszkvára vetette, és például a Bundestag padsoraiból többen már nem haboztak megnevezni az „imposztort”.
Az oroszok persze a szokásos (vissza)vagdalkozással reagáltak a történtekre, Dmitrij Peszkov szóvivő vizsgálatot sürgetett, és szó szerint hülyeségnek nevezte a feltételezéseket, hogy Moszkva állna a háttérben, ráadásul szerintük az amerikai hírszerzés tejes kontrollja alatt áll az érintett Svédország és Dánia.
Noha orosz érdek lenne a hiány fokozásával továbbra is felverni a gáz árát,
teljesen mindegy az ár, ha az elzárt csapokon át nem tudják eladni,
ráadásul józan ésszel felfoghatatlan, miért hagyatkoztak volna a vezetékek – nemzetközi vizeken való, nehézkes – kijavítására, ha eddig elég jól elvoltak a meghibásodott turbinás és egyéb kifogásokkal, amikor nem akartak gázt szállítani.