„amiképpen a rossz forradalmárok is tetszésüket lelik az új viszonyokban, amikor a válság első hullámai megzavarják a jelen átmenetileg élhető nyugalmát”, és amiképpen – tehetnénk hozzá – a koronavírus-járvány elején a felfüggesztés-állapotban, a soha-le-nem-álló társadalmi gépezet leállásában, ha kimondatlanul is, de a rémület mellett találtunk valami furcsa „szépséget” (egy szépséget, ami néhány nap alatt aztán el is kopott).
Csakhogy az írónak hamarosan negyven fokig szökött a láza, az életéért reszketett, és hosszú órákon át „a halandóság távlatából, sub specie mortalitatis” szemlélte a világegyetemet. Péguy megállapítja – fontos tudni: még évekkel megtérése előtt vagyunk –, hogy „ez a halandósági szempont az nekünk, halandóknak, ami még a legjobban emlékeztet bennünket az örökkévalóság távlatából való vizsgálódásra” – utal a spinozai gondolatra, miszerint sub specie aeternitatis, tehát az abszolút, a végtelen, a nem változó szemszögéből kell vizsgálnunk a dolgokat.
Ha már nem is hiszünk, nem is hihetünk a teljességben, egy szekuláris kultúrában a betegség olyan kivételes határhelyzetet jelent, ami – ha végső válaszokat nem is, de – végső kérdéseket kínál. Péguy legalábbis így éli meg a betegségét; hogy a bergamói krematórium felé tartó kocsikaravánok látványa bennünket is ilyen kérdésekkel szembesít-e, vagy szimplán belevesznek a reprezentációk dagályába, még nem tudni.
Az író és vendége összevetik a személyes és a társadalmi kórokat és gyógymódokat, végül pedig Péguy eljut arra a megállapításra, hogy
„jelenleg az emberiségnek arra van szüksége, hogy az összes ember összes gondjával ápolja őt”.
Péguy ezzel az Ernest Renan filozófiai dialógusaiban szereplő arisztokratikus, racionalista figuráknak válaszol, akik szerint az emberiség feladata, hogy nagy embereket teremtsen, így hát érdektelen, ha milliók hullnak el, ha a kevés zseni létrehozza a művészet és a tudomány csodáit. Nem – szögezi le a szocialista s ekkor még szilárdan szabadgondolkodó Péguy –, nem hajolhatunk meg az ilyen szirénhangok előtt. „Amikor örök álmokra alapoznak, hogy ne gondoljak az eljövendő halálokra, rendíthetetlenül ellenállok. Amikor az örök reménység hatalmasságára alapoznak, hogy megvigasztaljanak az eljövendő borzalmakért, nemet mondok.”