„Európa beteg, Franciaország beteg. Én is beteg vagyok. A világ beteg”
– jelenti ki Péguy. „Azon népek és nemzetek, amelyek legalábbis liberálisnak tűntek, a katonai dicsőség ittasultságának adják át magukat – hódításoktól rúgnak be. Franciaország majdhogynem újrakezdte a vallásháborúkat, noha már nem is hisz Istenben. A fiatal civilizációk, ahogyan neveztük őket, rothadtabbak, mint a régiek. (…) Európa rothadása kiterjedt az egész világra. Egész Afrika, legyen francia vagy angol fennhatóság alatt, szörnyűségek színhelyévé vált, a szadizmus és a bűnös kizsákmányolás színhelyévé. Kapunk-e valaha feloldozást azután, hogy Afrikára ilyen iszonyatot bocsátottunk, hogy tisztjeink a francia nép nevében ilyen borzalmakat követtek el? Nem, nem kapunk. Nincs feloldozás. Akik meghaltak, meghaltak. Akik szenvedtek, szenvedtek. Ezt már nem változtathatjuk meg. Jó, ha kissé enyhíteni tudunk a jövőn. (…) Mikor látom ezeket a fenyegető kollektív pusztulásokat, mikor látom az alkohol mérgezését és az ipar általi kizsigerelődést, amikor arra a kollektív halálra gondolok, ami lezárná az emberiség történetét (…), arra kérem önt, doktor, hogy szabaduljunk meg az asztronómiai moráltól, és legyünk forradalmárok. Készítsük elő a jelenben az egészség forradalmát a mai emberiség számára.”
Az influenzanaplóban a betegség élményével kapcsolatos egyéb szempontok is felmerülnek. Lehet, hogy betegségek nem is léteznek – csupán betegek vannak? Vagy pont fordítva áll a helyzet: betegek nincsenek, csak betegségek? Péguy beszélgetőtársa aztán felteszi a kérdést: az író végső soron miért is akart meggyógyulni? A válasz megkapóan egyszerű: „Tudtam, hogy a halálom borzasztó fájdalmat okozna néhányaknak, nagy fájdalmat többeknek s fájdalmat sokaknak.” Megidézi idős, komoly gimnáziumi filozófiatanárát is, aki szelíden, de teljesen hiábavalóan próbálta meggyőzni diákjait arról, hogy a lélek halhatatlan. „Durvák voltunk. Annyit vetettünk oda, hogy a lélek halhatatlanságáról beszélni: puszta metafizika. Azóta észrevettem, hogy a lélek halandósága szintén puszta metafizika. Nem mondok tehát semmit” – mondja Péguy.
Mégis – hangzik a doktor kérdése – mivel járnánk jobban: az emberiség fennmaradásával vagy a pusztulásával? „Ahhoz, doktor, hogy tudjuk, az emberiségnek élnie vagy elpusztulnia érdemesebb-e, az kell, hogy éljünk”.
„Nem tudunk válaszolni, ha nem élünk. Nem tudunk választani, ha nem élünk.”