Ahogy öregszem, egyre érzékenyebb vagyok a zenére. Ami azt jelenti, hogy egyre kevésbé tudom elviselni azt az inzultust, amit zene fedőnév alatt rám zúdítanak.
Mert az nem úgy van, hogy az ember olyan zenét hallgat, amilyet akar. Részben így van nyilván, de az esetek jó részében nem. Ha bemegyek egy bármilyen üzletbe, hallom. Ha bemegyek egy étterembe, hallom. Ha elmegyek egy strandra, hallom. A bluetooth-hangszórók elterjedése óta a vonaton, a buszon, a villamoson is hallom, ha akarom, ha nem. Nem hiszem, hogy úgynevezett generációs problémáról van szó, hogy tehát az idősebbek soha nem értették igazán azt a zenét, amit a fiatalok hallgatnak. Mert amit nap mint nap hallok, akaratom ellenére, azt koránt sem csak a fiatalok hallgatják láthatóan nagy élvezettel.
Ha belegondolok, milyen zenéket hallgattam gyerekkoromban, elfog a kétségbeesés.
Szoktunk olykor beszélgetni arról a feleségemmel, hogy megszámlálhatatlanul sok „sláger” van a fejünkben, jórészt olyan zenék, amelyekre amúgy nem is emlékszünk, de ha meghalljuk valahol, azonnal beugranak. Tele van a fejünk az évtizedek alatt ránk zúdított slágerparádéval, hordozzuk magunkban és ki tudja, mit műveltek velünk ezek a szerzemények időközben. Azt hiszem, ez egyáltalán nem a generációk közötti szokásos zenei hisztéria. Nem a sokat – édes Istenem, mennyit! – emlegetett lázadás, a mindenkori fiatalság zenei önkifejezése, amit a „felnőttek” vagy mosolyogva, vagy megütközve valahogy elviselnek.
Öt-hat éves lehettem, amikor a szüleim az első autójukat vásárolták. Egy piros Moszkvicsot. A kocsiban egyetlen magnókazetta volt, amit apám Németországban vett. Egy Dave Brubeck-válogatás. Apám jazz-rajongó volt, amit gyerekfejjel egyáltalán nem értettem. Hogy lehet ilyen zenét hallgatni. Amikor nyaralni mentünk, ezt az egy kazettát hallgattuk, ki tudja, hányszor. Néha még szégyelltem is, hogy esetleg kihallatszik az autóból, hogy miféle zenéket hallgat a család. Ilyen hülye – vagy inkább tudatlan – tud lenni egy gyerek olykor. Ma már nagyon hálás vagyok apámnak ezért. Mert így legalább tudtam arról, hogy léteznek a rádióban hallhatóktól gyökeresen eltérő zenék is. Hogy nem csak az van, amit éjjel-nappal nyomatnak. Pedig hol volt még az a „nyomatás” a rendszerváltás után beinduló, majd a technológiai forradalommal szó szerinti hangrobbanást generáló zenei dömpingtől.