Bandersnatch a Black Mirrortól – az irányítás illúziója
2019. január 23. 08:02
A Black Mirror-univerzum új filmjében a néző döntheti el, hogy bizonyos pillanatokban hogyan döntsön a főszereplő. De vajon mi irányítjuk a filmet, vagy a film minket? A technológia lesz a mi eszközünk, vagy mi leszünk a technológia eszközei?
Az utóbbi évek egyik legizgalmasabb, disztópikus jövőképeket elénk vetítő, s a nézőket gyakran próbára tevő Black Mirror Netflix-sorozat érdekfeszítő újítással élt a Bandersnatch című legújabb, akár 150 perces részével.
Az „akár” szó nem elírás. A Bandersnatch során ugyanis
a néző döntheti el, hogy bizonyos fontos – vagy kevésbé fontos – pillanatokban hogyan döntsön a főszereplő.
A navigáláshoz kétválaszos panelek ugranak fel a film során, és a nézőnek néhány másodperc alatt döntenie kell, hogy miképp folytatódjanak az események.
Ezt vagy azt a fajta müzlit reggelizze a főhős? Ilyen vagy olyan zenét kedveljen? Míg az utóbbi döntés mindössze annyit befolyásol, hogy a filmben a továbbiakban milyen aláfestő zene menjen, addig egyes döntések – pl. megölje-e a főhős az apját? – már jóval nagyobb hatással vannak az epizód kimenetelére.
S ha ez idáig mindössze csak egy izgalmas újításnak tűnik, akkor a java még hátra van. A Bandersnatch (ami egy 1872-es Lewis Carroll-novelláról kapta a címét, s ami lényegében egy szőrös oroszlán-rémre utal) ugyanis nem egyszerűen egy a néző döntésein alapuló film. Sokkal inkább egy olyan alkotás, amely az irányítás illúzióját kelti a nézőben – miközben a valódi tesztalany sokkal inkább maga a néző, és nem a depresszióval és víziókkal küzdő főhős, Stefan Butler.
Nem elárulva a korábbi Black Mirror-részekre számos tartalmazó epizód megannyi lehetséges kimenetelét, elég annyit elmondani, hogy egy ponton túl a néző egyfajta harcba keveredik a lehetséges opciókkal, melyek valahogy mégsem úgy akarnak alakulni, mint ahogyan a néző akarja azt. Hol a főhős lázadozik, hol döntéseink nem vezetnek abba az irányba, ahova szeretnénk.
Mi irányítjuk a filmet, vagy a film minket?
Lehetséges-e egyáltalán valóban abba az irányba terelni egy filmet, amelybe akarjuk – miközben az összes lehetséges kimenetelt már leforgatták?
A nézőnek lassacskán az lehet az érzése, hogy nem csak Stefan merül egyre mélyebbre az érthetetlen események, különös jelenetek és gyógyszerek által fűtött flashbackek kavalkádjában, de maga is összezavarodik a Bandersnatch labirintussá formálódó opciói között.
Bizonyos döntések mintha „helytelen” döntések lennének: a sorozat rövidesen „visszadobja” a nézőt egy korábbi döntéséhez. Ez bizonyos esetekben egyértelmű (például rossz ötlet leugrani a főhőssel egy toronyházról), máshol viszont teljesen érthetetlen (miért ne dönthetnék úgy, hogy otthon dolgozzon ahelyett, hogy az irodába menjen be?).
Egyes esetekben különös módon ugyan felajánlja a sorozat a döntési panelt, ám azon csak egyetlen lehetőség van. Mivel ez egy gyermekkori visszaemlékezésnél történik meg, ezért az üzenet az is lehet, hogy bizonyos dolgokon nem lehet változtatni.
Ha végső soron csak egy üzenete volt a Bandersnatch-nek, akkor az éppen a döntési lehetőségeink korlátozott mivolta.
A technológia lesz a mi eszközünk, vagy mi leszünk a technológia eszközei?
A Black Mirror alapvető kérdéseit feszegeti a történetfüzér legújabb epizódja.
A közeljövőben pedig részletesebben is foglalkozni fogunk a Black Mirrorral és a sorozat által felvetett társadalmi, politikai és technológiai dilemmákkal.
Kényes témát csomagolt nevetős-megható road movie-ba első játékfilmjében a francia Enya Baroux. A Jó utat, Marie inkább a családi összetartozás fontosságáról, mintsem arról beszél, van-e joga az embernek megmondani, mikor óhajtja befejezni a földi pályafutását.
Egyre hódít manapság a családfakutatás: a fiatalabb nemzedékek mind kíváncsibbak, kik voltak az őseik. Akit beszippant ez a világ, biztosan sokáig nem ereszti – és ez így is van rendjén: hozzátehetünk valamit a kollektív magyar emlékezet megőrzéséhez és továbbadásához.
A Többesélyes szerelem lehetett volna egy izgalmas, a jelen társadalmára reflektáló, okos film – sőt, az Előző életek után pontosan ezt vártuk. Ehelyett egy kliséhalmazt kapunk. Igaz, beszélgetésindítóként még így is működik.
Benjamin Netanjahu miniszterelnök terve szerint az izraeli hadsereg őszre teljes katonai ellenőrzést venne Gázaváros felett – így akarja megtörni Hamászt, visszaszerezni a túszokat és új arab civil kormányt létrehozni. A döntést azonban baloldal és világszerte jogvédők elítélték.
Bérlakás kontra saját otthon – ezek a két politikai oldal ajánlatai. A magyar fiatalok pedig biztosan elég okosak ahhoz, hogy tudják, melyikkel nyernek. Pálfy Dániel Ábel írása.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 24 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Senki Alfonz
2019. január 23. 14:33
Megveszem a jegyet és még én dolgozom a rendező helyett????
Válasz erre
3
0
gabor7th
2019. január 23. 11:45
Ilyen már volt a kilencvenes években is, hogy telefonáljunk hogy folytatódjon a film. Ami szerintem simán egy közvélemény kutatás volt, mert emlékszem az egyik ilyen film egy fehér nő és egy fekete férfi szerelméről szólt és arról lehetett szavazni, hogy felválalják-e mások előtt a dolgot pl..
Válasz erre
0
2
zakar zoltán béla
2019. január 23. 11:12
………………………………………………………………………………………………………………….
Válasz erre
4
10
Magnézium
2019. január 23. 10:43
A netflix (a black mirror gyártója) a pc és a genderideológia propaganda egyik éllovasa. A black mirror tömény posztmodern scifi. Soros tuti azt nézi. Meg ezek szerint ez a megtévedt kis bárány is.
Válasz erre
5
3
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!