Nem vagyunk naivak – és talán túlságosan rosszindulatúak sem, ha azt mondjuk, hogy A diktátor színrevitelében nagy szerepet játszhatott az, hogy bizonyos körökben örömmel fogadnak bizonyos utalásokat, még ha egyébként a rendezés nem is reflektál kifejezetten a mára. Nekünk – habzószájú kormánypropagandistáknak, lakájbérenceknek, you name it – illene ezen felháborodnunk, mégsem tesszük, hiszen színpadon elejtett viccektől nem dől össze a Rendszer, másrészt van igazság abban, hogy a színház – meg úgy egyáltalán a művészet – alapvetően ellenzéki műfaj. Ha valamit hiányoltunk a vígszínházi előadásból, az pont az volt, hogy épkézláb kérdéseket tegyen fel a hatalom és az egyén viszonyáról.
Nem gondoljuk, hogy Magyarország diktatúra lenne, meg azt sem, hogy csak erőltetett aktualizálással lehet jó színházat csinálni, de azzal is sokkal elégedettebbek lettünk volna, ha a rendező Eszenyi Enikő és munkatársai A diktátor ürügyén úgy mennek neki az orbánizmusnak, hogy közben valami valóban érvényeset és nem csak a mára is vonatkozót fogalmaznak meg. És összehoznak egy jó előadást.
Ehelyett be kellett érnünk három-négy rémesen elnyűtt és olcsó (és ilyen formában csak az „ellenzékiség” kiüresedettségét bizonyító) NER-viccel – mint a zsarnok német hablaty-beszédébe betűzött stadionozás, vagy az „ezt a kormányt nem lehet elengedni”-szöveg –, és a rendezés is elég felejthetőre sikeredett. Ha Eszenyiék nem gondoltak semmit a zsarnokságról, tényleg nehezen megfejthető, miért vitték színre Chaplin alkotását, ráadásul – minden kortársias vagy inkább kortársiaskodó rendezői megoldás és színpadi elem dacára – ennyire ódivatú stílben, ami megelégszik a film jeleneteinek szolgai adaptálásával.
Az előadás felszínességét jól mutatja a Herring marsall és Schulz között lezajló párbeszéd: Herring megjegyzi, hogy örül, hogy a bukott pártkatonát Hynkel visszafogadta a kegyeibe, Schulz pedig azt feleli neki: „me too”. Ha valahol, hát a Vígszínházban lehetne éle és súlya ennek a poénnak, de annyira a levegőben lóg, annyira nem indokolja semmi (az előadásban nem kerül elő a szexuális zaklatás témája), hogy a valós közéleti reflexió helyett csupán az olcsó hatásvadászatot szolgálja.
Az előadást igazából csak egyetlen dolog menti meg, az pedig ifj. Vidnyánszky Attila játéka, aki remekül hozza mind az esetlen borbélyt, mind az egyszerre gátlástalan és szorongó zsarnokot, emellett pedig egészen elképesztő akrobatamutatványokat is bemutat. Mindezzel együtt azonban sok jót nem ígérhetünk a darabbal kapcsolatban.