Kilépni a porondra – magyar cégek a nemzetközi gazdaságban

2015. november 06. 08:59

Magyarországon azok a vállalatok tudnak igazán sikeresek lenni, akik elkapják a fonalat és kilépnek a globális porondra.

2015. november 06. 08:59
Zulik Ákos

„A beszállítóknak olyan szereplők igényeihez kell alkalmazkodni, akik saját vállalatunk méretének sokszorosát is elérik, minket pedig bármikor lecserélhetnek. Mi kell ahhoz, hogy valaki hosszú távon a nagyok partnere maradhasson?


Az elsődleges kihívás a fegyelemhez kapcsolódik. Folyamatosan költségeket kell csökkenteni – ezt olykor már a vevővel kötött keretszerződések is előírják, és minden minőségi vagy formai követelményt, határidőt a lehető legpontosabban kell betartani. A legfőbb szempont a hatékonyság és a megbízhatóság.

Az üzletben kézenfekvő, hogy ha Dávid Góliáttal próbál szövetséget kötni, akkor a nagyobb és erősebb fogja szabni a feltételeket. Egy magyar iparos vállalkozónak felkészültnek és megbízhatónak, alázatosnak és megértőnek, mégis kemény tárgyalónak is kell lennie, hogy megérje a nagyokkal való együttműködés. Ki kell csikarni, hogy komolyan vegyenek, de meg kell adni a tiszteletet. Mintha gorillákkal táncolnánk.(...)

A nemzetközi siker felé vezető másik, igencsak ambiciózus út, ha a vállalkozás saját maga próbál külföldi piacokat meghódítani. Ugyan a globális vagy európai pályán való helytállás sok magyar kis- vagy középvállalkozás számára egyelőre csak álom, azért itt is találhatunk inspiráló példákat és tanulságos történeteket.

A számok mindenesetre azt mutatják, hogy a külföldre való értékesítésben egyelőre a nagyvállalatok – akiknek jó része eleve multinacionális cég – dominálnak. Egy kérdőíves felmérés szerint a kkv-k 77,5 százaléka nem exportál és nem is tervezi ezt  belátható időtávon. A 250 fő feletti cégek adják az export több mint kétharmadát. 2013-ban a magyar gazdaság kivitelének 13,9 százalékát adták 50 főnél kevesebbet foglalkoztató vállalkozások. A kkv exportjának fontos akadályaként szokás hivatkozni a megfelelő belső tervezés hiányára és arra, hogy nagyon nehéz a sikeres exporttevékenységhez szükséges információkhoz, tanácsokhoz, tudáshoz vagy éppen finanszírozáshoz hozzájutni.

Czakó Erzsébet szerint »az exportsiker nagyrészt a tulajdonos ambícióján múlik. Tényleg ki akar lépni külföldre? Hajlandó delegálni, professzionális vezetőt felvenni? Ha bejön az export, képes növekedni, ha kell, másik cégeket felvásárolni? Ha valaki úgy dönt, hogy belevág, előbb-utóbb összejön neki«. Az Exportsiker nyomában című tanulmánykötet egyik szerzője és szerkesztője a következőképp határozta meg a külpiaci érvényesülés legjellemzőbb mintáját: »a legfontosabb, hogy a vállalat találjon néhány külföldi vevőt. Rajtuk keresztül, hálózati úton lehet aztán továbbépíteni a kapcsolatokat és újabb és újabb vállalatokhoz eljutni. Tehát nem valamiféle célpiac-tervezői megközelítésre, hanem a fontolva haladás gondolatára lehet támaszkodni.« Erről a tanácsadók is hasonlóan gondolkodnak.”

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!