Magyarországon elsőként Cserpes István és Németh András alapított tejüzemet 1991-ben, a Cserpes Sajtműhelyt. A sajtkészítés lett a cég profilja, éttermek, pizzériák beszállítói voltak. A kezdeti napi ezer liter tej feldolgozásától eljutottak a napi 13 ezer literig. Átütő piaci ötletük a ricotta gyártása volt 1996-ban, és pár év alatt a napi pár ezer liter savó feldolgozásától napi 100 ezer literig jutottak. A sikeren felbátorodva új üzem építésébe kezdtek, de az EU csatlakozással megváltozott piaci körülmények között a cég ebbe kis híján belebukott. A kiutat az jelentette, hogy olyan termékekkel jelentek meg a piacon, amelyek csak a szükséges hozzávalókat tartalmazzák, mentesek a felesleges adalékanyagoktól, tartósítótól. Eközben a cég új kereskedelmi struktúrát alakított ki, saját boltokkal, mozgó értékesítéssel, elkötelezett családi vállalkozásokkal való együttműködéssel. Ez év májusában megnyílt az első Tejivó, a budapesti V. kerületben. Cserpes István öt gyermek édesapja, családjával Kapuváron él.
A '90-es évek rendszerváltó eufóriája után egy drámai időszak következett az Önök vállalkozásában. Hogyan alapít az ember mindenféle minta nélkül céget, és hogy éli túl azt, amikor majdnem belebukik?
Jól látja, hogy volt egy eufória: azt hittük, mindent lehet, előttünk a jövő. Majd mindent olcsón vásárolunk, mert a multik lealkudják nekünk. Akkoriban az élelmiszeriparban nem volt szokás vállalkozni. A szociban volt fodrász, cipész, kisgépszerelő, de tejet nem lehet garázsban előállítani, ahhoz komoly ipari berendezés kellett. Régóta éreztem, hogy nem vagyok a helyemen alkalmazottként, és sokszor feltettem magamnak a kérdést ködös estéken, amikor munka után, későn a buszra várakoztam: mit keresek én itt? Éppen ideje volt kilépni az alkalmazotti létből. Ez volt a tejkiöntések időszaka: a termelőket negatívan érintő intézkedések történtek, ez érzékenyen érintett bennünket. Azt gondoltuk, meg kéne menteni a tejet, ha már ennyire nem kell, hogy a csatornába kerül; és megpróbáltuk, amit még senki: létrehoztunk egy tejipari vállalkozást.
Miben volt ez más, mint a nagyipari termelés?
Jó gazda módjára gondosabban, takarékosabban állítottunk elő jobb minőséget. A sajtokat nem dugtuk nejlonba, hanem deszkán, pincében érleltük, ahogyan azt Csermajorban, az alma materben tanultuk.
Voltak hasonló próbálkozások?
A téeszek utódainál, ahol volt alapanyagbázis, elindult valami, de nem sikerült kiugróan jót alkotniuk. Zacskós tejet gyártottak, leegyszerűsített üzemszerű termelés folyt. Nem volt olyan szakmai és míves elképzelésük, mint nekünk. Minket afféle csodabogárnak tartottak.
Volt egy mélypontjuk…
Kezdetben nem volt igény a ma jól ismert termékeinkre, a sajtunkat a piac besorolta a többi közé. Egy időben vissza is tértünk a tucattermelésre, nem tettünk bele annyi energiát, amennyit megérdemelt volna, egyszerűen nem érte meg. Klasszikus tejipari termékeket gyártottunk, ami életképes is volt pár évig. Aztán hál’ Istennek, jött a ricotta. Rájöttünk, hogy ez a csodálatos termék a feleslegessé vált alapanyagokból készíthető.
A józan paraszt esze…
Ha ez nem így történik, akkor most nem ülnénk itt. Egy ilyen felismerést az ember odaföntről kap, vagy a sors adománya. A ricotta egy túróhoz hasonló állagú termék. Akkoriban még nem ismerték föl, hogyan lehet nagyipari körülmények között előállítani, illetve, hogy értékesebb annál, semmint mackósajtba menjen ömlesztve. Kis tételben kezdtük, és a túrót kiváltó termékként árusítottuk. A kiváló minőség mellett jelentős megtakarítást hozott a vásárlóknak, úgyhogy komoly kereslet lett rá. Társüzemektől szereztük be a szükséges savót, és a napi pár ezer liter feldolgozásától 100 ezer literig jutottunk 1-2 év alatt. Így vált lehetővé, hogy új üzem építésébe kezdhettünk. Az eredeti kis üzemünk lassan nem tudta ellátni a megnövekedett igényeket, viszont az ottani termelés fedezetet biztosított, hogy belevághassunk az újba. Tudtuk, hogy a közeli EU-csatlakozás miatt a hatósági szabályozások is szigorodnak, ideje volt fejleszteni. Hitellel, zöldmezős beruházással elkészült a zsír új üzem. (Közben felugrik és leszedi az időközben felszabadult asztalt, hogy az újonnan érkezők leülhessenek.) A régiben méretben és technológiában is be voltunk szorítva, az új üzemmel pedig egy komoly mennyiségi és minőségi lépcsőt tudtunk meglépni. Ekkor jött a mélypont.
Mi történt?
Egyfelől mások is elkezdték gyártani a ricottát, ezzel megváltoztak a piaci körülmények, amit az EU csatlakozás utáni termékdömping tovább befolyásolt. Azt kezdtem érezni, hogy megy el az erő a cégből. Egy vállalkozó sosem elégszik meg a mérlegkimutatásokkal, az ember zsigerből érez valamit. Elindult egy mélyrepülés: sokat termeltünk, sokat adtunk el, de valami nem működött. Kiderült, hogy egy bizalmi emberem elkezdett saját zsebre dolgozni. Egy kis cégnél nagyon veszélyes, hogy az egész bizalmi alapon működik, és nem tudod kivédeni az efféle krachot. Mi is így jártunk. Ezeket az embereket bedarálta az élet, elkezdték kicsiben, aztán nem tudtak megállni. Sajnálom őket, holott ők károsítottak meg. Annyi pénzt szippantottak ki a rendszerből, hogy elkezdtünk eladósodni. Mire ezt megállítottuk, addigra a teljes vállalkozás további finanszírozása lett kétséges. Mivel kilopták a tőkét, lízingelnünk kellett, ha fejlesztettünk, ehhez bankkölcsönt vettünk fel, és éreztük, hogy zuhanunk. Eközben leszűkültek a piacok, nőtt a munkanélküliség, csökkent a vásárlóerő… Borzasztó időszakunk volt ez a 2-3 év.
Mit lehet tenni a munkáltatók és munkavállalók viszonyának javítása érdekében?
A munkáltatók hihetetlenül ki vannak szolgáltatva a munkavállalóknak. Egy ilyen eset amortizálhat egy céget. Nem csodálom, hogy az ország ilyen állapotban van, az emberek egyszerűen nincsenek felnőve a feladathoz, sem agyilag, sem erkölcsileg. Soha nem akartam olyan céget, ahol a dolgozó darabáru! De megértem a multikat, hogy miért bánnak Magyarországon droidként az alkalmazottal. A rendszerben semmilyen szabadsága sincs, ezért nem is veszélyeztetheti azt. Ugyanakkor nem hiszem, hogy lehet lélek nélkül dolgozni. Nálunk másként működik mindez. Aki hozzánk jön dolgozni, az élete egy szakaszát ránk bízza. Én ezt bizalomnak tekintem, amivel nem szeretnék visszaélni. Emellett az embereink jól meg vannak fizetve, ami szintén meghatározóan fontos kölcsönösség: mi biztosítjuk a megélhetését, cserébe számítunk a lojalitására.