A német gazdaság hajója nekiment az EU-USA kereskedelmi szerződés jéghegyének

2025. augusztus 14. 12:52

Óriásit zuhant a német befektetői hangulat, és a legutóbbi GDP-növekedés sem nyugtatta meg a kételkedőket. Sebestyén Géza írása.

2025. augusztus 14. 12:52
null
Sebestyén Géza

1912 áprilisának egy hideg éjszakáján vagyunk, az Atlanti-óceán közepén. A Titanic, az emberi mérnöki zsenialitás akkori csúcsa, hasítja a vizet. A fedélzeten pezsgőt bontanak, a táncparketten ragyogó ruhák suhanak, miközben a gépházban a kazánok teljes erővel dolgoznak.  

A kapitány, tudván, hogy jégmezők közelében haladnak, mégis fenntartja a sebességet. Miért? Mert a hajó állítólag elsüllyeszthetetlen. A jéghegy figyelmeztető jeleit ugyan észlelik, de későn, és rosszul mérik fel a méretét. Az eredmény a történelem egyik legismertebb tengeri tragédiája.

Most ugorjunk több mint száz évet előre, 2025 nyarára. Csakhogy itt nem óceánon járunk, hanem a világgazdaság viharos vizein, és a hajó sem a Titanic, hanem a német gazdaság.  

A kormányok és vállalatok a fedélzeten elegánsan vacsoráznak, miközben az Európai Unió frissen aláírt kereskedelmi egyezménye az Egyesült Államokkal ott lebeg a horizonton, mint egy jéghegy, amelyről mindenki tud, de sokan remélik, hogy valójában ártalmatlan.

A ZEW augusztusi jelentése szerint a német befektetői hangulat egy hónap alatt 52,7 pontról 34,7-re zuhant. Ez nem pusztán egy szám a statisztikák tengerében, hanem az a hang, amikor a hajótest először súrolja a jeget.  

Ezt is ajánljuk a témában

A piacok 39,8-as értéket vártak, de a valóság ennél sokkal rosszabb volt. A második negyedéves GDP is mínusz 0,1 százalékkal billentette meg a hajót. A vegyipar és a gyógyszeripar különösen szenvedett, de a gépipar a fémipar, és az autóipar is rossz képet mutat. Ez a néhány ágazat nem mellesleg a német gazdaság fő motorja. Ha ezekben elfogy az üzemanyag, a hajó bizony lelassul, akár akarjuk, akár nem.

Az EU–USA megállapodás csökkentette ugyan a bizonytalanságokat a piacon, ám a német exportőrök egy nagy része úgy érzi, hogy a hajó kormánykerekét éppen egy jéghegy felé fordították. Az új vám- és szabályozási feltételek ugyanis nemcsak a versenyt fokozzák, hanem többlet adminisztratív terheket is rónak a cégekre.  

A Titanic tragédiáját nem pusztán az okozta, hogy jéghegynek ütközött, hanem hogy túl sokáig hitt a saját sebezhetetlenségében. Ugyanez a pszichológiai dinamika működik a gazdaságban is. Amikor a befektetői hangulat a nyár elején még ragyogó volt, sokan azt gondolták, hogy az EU–USA deal új piacokat nyit, és majd mindenki profitál majd belőle.  

Az igazán veszélyes jéghegyek nem feltétlenül a víz felszínén magasodnak, hanem alatta rejtőznek. Az autóipar például nemcsak az amerikai piacon szorulhat háttérbe, hanem a belső európai versenyben is veszít pozíciókat. A vegyiparban az energiaárak és a szabályozási különbségek teszik nehezebbé a manőverezést. A gépgyártásban pedig az amerikai tenderfeltételek változása hozhat hullámokat, amelyek könnyen borítják a rakományt.

Az EU vezetői által megkötött kereskedelmi megállapodás, bár a szándék talán nemes volt, a német gazdaság óceánjáróját most olyan irányba tereli, ahol a jéghegyek nemcsak nagyok, de alattomosak is. A német befektetői hangulat hirtelen visszaesése nem más, mint az első riadó a fedélzeten. És a kérdés ugyanaz, mint 1912-ben: van még időnk kitérni?

Kapcsolódó vélemény

Vas Tamás

Faktum

Idézőjel

Ritkán látszik ennyire élesen, hogyan szakad ketté a politikai értelmezés és a gazdasági valóság.

A hajók és a gazdaságok között van egy komoly hasonlat. Egyik sem süllyed el egyik pillanatról a másikra. Mindig vannak aggasztó első jelek- Egy enyhe dőlés, egy halk recsegés, egy grafikon lefelé konyuló vonala. Az igazi tragédia nem az ütközés, hanem amikor a kapitány és az utasok együtt hitegetik egymást, hogy minden rendben van.  

A Titanic története megtanított minket arra, hogy a jéghegyeket komolyan kell venni. A német gazdaság most nagyon veszélyes vizeken jár. A hajóskapitányoknak most kiemelkedő összpontosításra, villámgyors reflexekre, és stratégiai éleslátásra van szükségük.  

A cikk szerzője az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője, a BCE egyetemi docense.

Nyitókép: Daniel ROLAND / AFP

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zsocc44
2025. augusztus 14. 14:23
Jól van megvolt a napi hülye németek német hülyék cikk, lapozzunk…
Válasz erre
0
0
pepu
2025. augusztus 14. 14:20
" A hajóskapitányoknak most kiemelkedő összpontosításra, villámgyors reflexekre, és stratégiai éleslátásra van szükségük." Na ez nincs. Erre a németek alkalmatlanok, de most még az akarat sincs meg. És még politikailag is erősen fogott a nyugat.
Válasz erre
0
0
2025. augusztus 14. 14:11 Szerkesztve
Hát a német (és így az EU gazdaságát) már régés régen meglékelte az EU és Németország maga... Amikor lemondott az olcsó orosz energiáról... Ennyike... Aztán itt okoskodnak a ballibsi "közgazdászok", "újságírok", de igazából az EU-ban konkrétan csak a német ipar számít. Tök mindegy, hogy más országokban mennyi a gazdasági növekedés. A német és ezáltal az EU-s gazdaság rottyon van. Ezt csak tetőzik az újabb EU-s SZARSÁGOK, meg a többi országokkal való nagyképű viszony (az EU összeveszett az oroszokkal, Kínával, az afrikai országok zömével, mindenhol utálják az EU-t...). Nyílván a felvett német giga hitel egy darabig még elhúzza a dolgot, hiszen a pénzeszsákba öntenek egy adag lóvét... De hát valljuk be, ettől még nem lesz olcsóbb a német energia, sem a versenyképesség, tehát ez a lóvé is el fog folyni.... Ez az igazság....
Válasz erre
2
0
hasdrubal
2025. augusztus 14. 13:11
Én azt szeretném itt is kérdezni, hogy a tisztelt mandiner mikor hozza le, hogy az általuk reklámozott Perintfalvi Rita egy beteg pornós, akik kakisexben utazik?
Válasz erre
0
1
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!