Ezért fontos, hogy tudatosak legyünk a kibertérben

A fenyegetések fajtái nem, az összetettségük azonban rohamosan változik. Ami eddig elég védelmet nyújtott, az ma már nem biztos, hogy elég.

Száz éve született Stanisław Herman Lem, aki bár nem tartotta magát sci-fi-írónak, a tudomány és a képzelet határvidékein járva elmélkedett az emberiség jövőjéről, a technológia kihívásairól és a kozmosz nagy kérdéseiről.
Lovászy László Gábor írása a Mandiner hetilapban
A 2006-ban elhunyt Lem hét nyelven – lengyelül, németül, angolul, franciául, ukránul, oroszul és latinul – beszélt, könyvei negyvenegy nyelven és több mint negyvenötmillió példányban keltek el. Egykor ő volt az egyik legolvasottabb nem angol nyelven író, sci-fi kategóriába sorolt szerző a világon. Egy gyermek édesapja volt – fia tizenhárom évnyi házasság után született meg. Lem bár a kommunista Lengyelországban bevezetett rendkívüli állapot évében, 1980-ban Berlinben, majd Ausztriában élt egy rövid ideig, sosem vándorolt ki nyugatra, és vissza is tért hazájába. Sem a kommunista, sem pedig a nyugati ideológiákat nem fogadta el.
olyannyira, hogy 1976-ban el is utasította a Science Fiction Writers of America tiszteletbeli tagságát, mondván, a kortárs sci-fi-irodalom sekélyes és alacsony színvonalú. Lemnek ugyanis alapvetően filozófiai témájú írásai voltak, sokszor foglalkoztatta a kérdés, hogy egyedül vagyunk-e. Leghíresebb regényét, az 1961-ben megjelent Solarist a hetvenes években Andrej Tarkovszkij, majd az ezredforduló után George Clooney főszereplésével Steven Soderbergh író-rendező vitte vászonra. A film egy kapcsolatfelvételről szól, mely során az emberiség egy olyan magas intelligenciával találkozik, amelyet nem tud értelmezni. Lem egy másik híres regénye, az 1968-ban megjelent Az Úr hangja is ezzel a problémával foglalkozik, és már olyan magas színvonalú alkotás, hogy értelmezése alapvető filozófiai ismeretek nélkül lehetetlen. A munkát 1983-ban lefordították angolra, majd több amerikai szerző is feldolgozta, például Carl Sagan, akinek Kapcsolat című, 1985-ös művéből szintén sikeres és zseniális filmadaptáció készült Jodie Foster és Matthew McConaughey főszereplésével. 2018-ban pedig Pálfi György azonos címmel kiváló magyar átdolgozást készített.
az 1964-es Summa Technologiae is. Ebben kifejtette, hogy párhuzamosan két evolúció is zajlik: egy biológiai és egy technológiai. Ez utóbbit már az ember indította az útjára. A szerző az úgynevezett technoevolúció erkölcsi aspektusaira keresett válaszokat. Foglalkoztatta az a kérdés is, hogy milyen legyen a föld összjövedelmének igazságos elosztása, és már 1964-ben látta azt is, hogy az orvostudomány sikerei révén a halálozás csökkentésével a világ népessége egyre tovább fog élni, a csecsemőhalandóság csökkenésével pedig hatalmas arányú gyarapodásnak fog indulni. Úgy gondolta, hogy az életkörülmények javulásával a technológia az élet elsekélyesedésének eszközévé válhat, valamint a tömegkommunikációs eszközök a szellemi javak engedelmes megsokszorozóiból – ahogy fogalmazott – „kulturális selejttermelőkké” silányulhatnak.
Az Intellelektronika című fejezet például arról szól, hogy a tudomány mítoszai, az elektrokrácia veszélyei, a kibernetika és a szociológia, az elektronikus agyak hitei, illetve magával az információval járó kihívások milyen jövőt sejtetnek. A Summa Technologiae egy másik, a fantomológiáról szóló része a természetben elő nem forduló, mesterségesen kreált modellekről szól, s Lem (digitális) „világok teremtéséről” és információk tenyésztéséről, illetve az automatikus „univerzális plagizátorról” is értekezett, kimondva, hogy ezek algoritmusok. Szerinte ez elvezet minket a kiborgizálás és az önfejlődésű gépek korszakához is.
Lem tehát kritikus volt a technológiai fejlődéssel szemben, hiszen még azt is felvetette, hogy egy olyan civilizáció, amelyben a technológia révén mindenki egyéni szükségletét kielégítik, egyszerűen a második kőkorszakba juttatja a tagjait, hacsak nem eléggé fejlett a társadalom. Tőle származik az az elgondolkodtató mondat az 1955-ben megjelent, Magellán-felhő című művéből, hogy: „Adj meg az embernek mindent, amit csak kíván, s boldogtalanná teszed!”
Egy későbbi, 1986-ban megjelent írása, A kudarc már azzal foglalkozik, hogy eddig miért nem vettünk észre nálunk értelmesebb lényeket az univerzumban, és miért nem találkoztunk velük. Szerinte erre több válasz is adható: eleve szándékosan rejtve maradnak előttünk, vagy már meghaladták az űr felfedezését, sőt talán magát a teret is.
A mű aktualitását Avi Loeb világsikerű könyve (Földönkívüli – Egy idegen civilizáció első nyomai) adja, amelyben a Harvardi Egyetem izraeli–amerikai csillagásza amellett érvel, hogy a 2017-ben a naprendszerünkön áthaladó ’Oumuamua (1I/2017 U1) csillagközi tárgy egy idegen civilizáció eszköze lehetett.
Stanisław Lem sokoldalúságára és munkabírására jellemző volt, hogy még Philip K. Dick – a Szárnyas fejvadász című film alapjául szolgáló regény, az Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal? írója – is arra vetemedett, hogy az FBI-nak levélben azt írja 1974 szeptemberében: nem lehet valós személy, mivel minden bizonnyal egy egész bizottság ontja a neve alatt megjelenő műveket a kommunista párt megrendelésére.
Végezetül: kevesen tudják, hogy Lem jóbarátja egy bizonyos Lolek becenevű lengyel volt, aki Karol Józef Wojtyłaként látta meg a napvilágot, és később II. János Pál pápaként vonult be a történelembe. Talán az sem lehetett így véletlen, hogy
hiszen Aquinói Szent Tamás fő művének a címe Summa Theologiae volt, amely munka révén az arisztotelészi filozófia következetes alkalmazásával egységes rendszerré válhatott a keresztény teológia a 13. században.
A Felczak Műhely szeptember 13-án emlékezik az íróra; a 18 órakor kezdődő rendezvényen Stanisław Lem életéről, jóslatairól, munkásságáról Lovászy László Gábor beszélget Jerzy Snopek lengyel nagykövettel, Képes Gábor költő-íróval és Nemere István író-műfordítóval.
A szerző stratégiai elemző, jövőkutató, miniszteri biztos.
Nyitókép: Shutterstock