Magyarország világelső lehet: Orbán Viktorék történelmi építkezést terveznek

2025. augusztus 20. 14:57

Amennyiben a dokumentumban foglaltak menetrendszerűen megvalósulnak, akkor 2035-re a világ minden országa közül Magyarországnak lesz a legjobb a közúti infrastruktúrája.

2025. augusztus 20. 14:57
null

Nemrég megjelent az állami építési beruházások rendjéről szóló kormányhatározat, amely részletesen ismerteti, hogy a következő tíz évben milyen nagyobb fejlesztéseket tervez az állam végrehajtani.

Amennyiben a dokumentumban foglaltak menetrendszerűen megvalósulnak, akkor 

2035-re a világ minden országa közül Magyarországnak lesz a legjobb a közúti infrastruktúrája

– írta összeállításában a Telex.

A beruházási keretprogram mellékletében felsorolt tételek alapján az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) munkatársai több tízezer milliárd forint értékben több száz projektet vittek fel a listára. Ezek között több olyan fejlesztés van, amely önmagában is több százmilliárd forintba kerül majd.

A lap cikkében felhívta arra a figyelmet, hogy a mintegy 40 ezer milliárd forintra rugó beruházások megvalósításához egyedi döntésekre is szükség lesz majd.

Autópályák és gyorsforgalmi utak

Az alábbiakban bemutatjuk a legfontosabb közlekedési beruházási terveket. 

Az ágazati keretprogram egyértelműen legnagyobb tételeit egy teljesen új gyorsforgalmi út felépítése, illetve több, most még csak egy rövid szakaszban létező autópálya teljes kiépítése teszi ki. 

A listában ezeken kívül egy sor út négysávosítása szerepel – derül ki a dokumentumból.

A legfontosabb tervezett gyorsforgalmi utak a következők:

  • M100: a terv szerint építenének egy teljesen új, Budapestet délről és nyugatról nagy ívben elkerülő gyorsforgalmi utat, amelyhez két új Duna-híd is tartozna. Az M100 a szlovákiai Párkányból indulna el, és Esztergom-Bicske-Martonvásár-Bugyi-Albertirsa vonalon érne el az M4-es autópályáig. Becsült költség: 2200 milliárd forint.
  • M60: Ez az autópálya ma még csak 30 kilométeres, Pécs városát köti össze az M6-os autópályával, de a Mohácsi Duna-híd képében már építik a folytatását. A beruházási program szerint az M60-at Nyugat felé Barcson keresztül Horvátországig, Kelet felé pedig Bácsbokodig hosszabbítanák meg összesen 898 milliárd forintért.
  • M9: Új gyorsforgalmi úttal kötnék össze Szekszárdot és Szegedet 520 milliárd forintból.
  • M0 és M10: Megépülne az M0-s Budakalász és Solymár közötti szakasza, valamint ennek meghosszabbítása Esztergom felé összesen 680 milliárd forintért.
  • M2: Vácnál fejlesztenék, illetve meghosszabbítanák az M2-es gyorsforgalmi utat Honton keresztül Szlovákiáig 670 milliárd forintból.
  • 51-es főút: A tervek szerint 306 milliárd forintból fejlesztenék és kétsávosítanák a Budapestről a Duna bal partján, Kalocsán és Baján keresztül Szerbia felé vezető 51-es utat.
  • 47-es főút: 2x2 sávos utat építenének Debrecenből Békéscsabán keresztül Szegedre 734 milliárd forintból.
  • 8-as főút: négysávosítás 490 milliárd forintból.

Ezt is ajánljuk a témában

Örülhetnek a a budapestiek és az agglomerációban élők is

A Minisztérium beruházási listáján egy sor budapesti, vagy az agglomerációt érintő közlekedési fejlesztés is szerepel. Ezek többnyire olyan, nagyrészt szükséges fejlesztések, amelyekről már korábban lehetett hallani.

Galvani-híd: 480 milliárd forintból kötné össze Buda és Pest déli részeit.
Déli körvasút: az eddig több mint százmilliárd forintba kerülő beruházás harmadik és negyedik ütemét, valamint a Népligetnél lévő vasútállomást 164 milliárd forintból építenék meg.
H5: A szentendrei HÉV-re 266 milliárd forintot költenének.
H6: A Ráckevei HÉV-et 320 milliárd forintból újítanák meg a megállók fejlesztésével együtt.
H8: A gödöllői HÉV 266 milliárd forintból újulna meg.
H9: a gödöllőiből leágazó csömöri HÉV-re 120 milliárdot költenének.
Szegedi úti felüljáró: a Városliget átépítésével együtt 150 milliárd forint lesz megépíteni.
Kelenföld-Budaörs vasútvonal: 342 milliárd forinttal számolnak, mint a felújítás költségvetése.
Gubacsi híd: a csepeli szabadkikötő átépítésével együtt 88 milliárd.
Rákospalota-Vácrátót-Vác vasútvonal: A Budapestet Veresegyházon keresztül Váccal összekötő, ingázók által is használt vasútvonalat régóta fel kellene újítani, és egyes szakaszain egy helyett két vágány kiépítésére lenne szükség. 
Ferihegyi út: A budapesti repülőtérre vezető, bizonyos szakaszokon kétszer két sávos, máshol kétszer három sávos utat a keresztező kerékpáros és gyalogos utakkal együtt 170 milliárd forintból újítanák fel.
Kelenföld: A vasútállomás egyik oldaláról átraknák a másikra a volánbuszok megállóját, és egy, a mostaninál nagyobb P+R parkolót építenének 104 milliárd forintból.

A terv ezen kívül 123 milliárd forinttal számol a nagy forgalmú budapesti pályaudvarok felújítására – olvasható a listában.

Ezt is ajánljuk a témában

Megújuló vidéki vasútvonalak, épülő hídak

A Lázár János vezette tárca listáján továbbá egy sor vasúti fejlesztésre is kitér.

A Budapest és Hatvan közötti vasútvonalat 2022-vel bezárólag újították fel, a Füzesabony és Debrecen közötti szakaszon pedig most zajlik a felújítás. A kettő közötti, Hatvan-Füzesabony szakasz felújításának most még csak a tervezésénél tartanak, a beruházási lista a kivitelezéssel is számol, ami 416 milliárd forintba kerülne.

Szegedet és Békéscsabát ma egy egyvágányú, nem villamosított vasútvonal köti össze, amelyet a vonatok mellett a hódmezővásárhelyi tram-train is használ. A beruházási lista a vonal korszerűsítésére 355 milliárd forinttal számol, ami feltehetőleg a villamosítást magába foglalja.

Szeged és Kiskunfélegyháza között is fontos fejlesztéseket ütemeznek be, amely az odatelepülő BYD-gyár számára is fontos lesz, mivel az utóbbi vonaton akarja Nyugat-Európába szállítani az autóit. A kormány ezért kétvágányúsítaná és felújítaná a következő években a Budapest és Szeged közötti vonalat, erre a lista szerint 221 milliárdot szánnak.

A beruházási lista szerint a következő tíz évben pedig öt új Duna-híd is épülni fog:

  • a már elkezdett, 393 milliárdos mohácsi;
  • az M100-as autópálya új hídja Esztergomnál 150 milliárdból;
  • az M100-as autópálya új hídja Budapesttől délre;
  • a Galvani híd;
  • és egy új híd Vácnál 75 milliárdból.

Nyitókép illusztráció. Fotó: Pixabay


Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
dundi-fan3
2025. augusztus 20. 17:00
Pénztáros Lőrinc pedig a világ leggazdagabb embere lesz. Szigorúan az üzleti tehetségének hála. Meg a nyelvtan tudásának!
Válasz erre
0
0
troppauer-humer
2025. augusztus 20. 16:39
Merjünk komoly célokat kitűzni, hogy részben megvalósuljanak. Kis célból se valósul meg minden. Viszont a kicsinek a fele is kisebb, mint a nagy fele. :-)
Válasz erre
2
0
Ízisz
2025. augusztus 20. 16:32
Z. "vamonos-2 2025. augusztus 20. 15:51 Ez Ausztria utolerese utan lesz, vagy meg elotte xDD ?" Ízisz vamonos-2 2025. augusztus 20. 16:27 Z. A muszlim migráns Ausztriáról beszélsz??? Ahol már a saria törvény van életben??? 🤭😝😆👏
Válasz erre
3
0
Bellmondo
2025. augusztus 20. 16:24
Viccesek ezek a politikusok! Miből álmodnak ekkorát? Mert EU forrás az nem lesz. A hazai GDP dinamikusan fog csökkenni mivel minden forrását eldugítják az EU őrültségei. Eleve nem lesz szükség ekkora úthálózatra az ipar szükségszerű leépülése miatt. Az ipart az EU teljes gazdasági összeomlása jelentős részben szükségtelenné teszi. Az energiahordozók hiánya már ma is szorongató de az orosz források végleges megszűnése (szintén nagyszerű EU program) véglegesen lenullázza az üzemek működését. Az atomerőmű (esetleg) megépül de nem lehet mindent villannyal üzemeltetni. Arról nem is beszélve, hogy az atomerőmű üzemanyaga is tiltólistára került.
Válasz erre
0
4
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!