Ideológia vagy versenyképesség? – Az orosz olajról és gázról való leválás költségei

2025. május 26. 10:23

A Faktum elemzéséből kiderül, miért fontos a diverzifikáció.

2025. május 26. 10:23
null

Az orosz–ukrán háború kirobbanása óta Brüsszel új energiapolitikai célokat tűzött ki: csökkenteni, majd lehetőség szerint teljesen felszámolni a kontinens függését az orosz olajtól és földgáztól. A stratégiai cél egyértelmű – a kérdés már csak az, hogy mekkora az ára, és hogy valóban fenntartható-e gazdaságilag és technikailag is az az út, amelyet Európa járni akar – írja a Faktum legújabb elemzésében. 

A tanulmányban aláhúzták, hogy miközben a politikai szándék a legtöbb tagállamban egyértelmű, a leválás következményeit sokszor hajlamosak bagatellizálni. 

Pedig a döntés ára nem elméleti, hanem konkrét összegekben és technikai akadályokban mérhető, és végső soron a gazdasági versenyképességre, az inflációs pályára és az ellátásbiztonságra is hatással van. 

Nem véletlen tehát, hogy több európai ország – különösen azok, amelyek jelentős mértékben támaszkodnak az orosz energiahordozókra – óvatosabban viszonyul az orosz kapcsolatok teljes megszakításához. Ezek az államok rendszeresen kritikát kapnak Brüsszelből a „túlzott pragmatizmusuk” vagy „önálló utas politikájuk” miatt, ugyanakkor ők ezt sokszor a nemzeti érdekek védelmével és az energiarendszerük realitásaival indokolják. Ez is rámutat arra, hogy az energiapolitika nem csupán biztonságpolitikai kérdés, hanem egyúttal gazdasági racionalitás és technológiai lehetőségek függvénye is.

Ezt is ajánljuk a témában

Mint írták,  a 2025-ös európai energiaárak már világosan mutatják a két fő importútvonal közötti különbséget. Az orosz vezetékes földgáz ára – hosszú távú szerződések esetén – 20–27 euró/MWh körül alakul. Ezzel szemben az LNG, azaz a cseppfolyósított földgáz ára 33–50 euró/MWh, amelyet jelentősen befolyásol a cseppfolyósítás, a hajós szállítás, a terminálhasználat, a visszagázosítás és az európai elosztás költségei. 

Míg a vezetékes gáz jellemzően stabil ársávban mozog, az LNG világpiaci termék, így ára ingadozó, érzékeny a globális keresletre, a geopolitikai eseményekre és a logisztikai kapacitásokra. Egy amerikai exportkorlátozás, egyiptomi belpolitikai zavar vagy panamai fennakadás is az egekbe lőheti az árakat.

Magyarország ezzel szemben a Török Áramlaton keresztül, hosszú távú szerződéssel vásárol gázt a Gazpromtól. Ez nemcsak árban előnyösebb, hanem ellátásbiztonsági szempontból is stabilabb, mivel a szállítás földrajzi útvonala jól kontrollálható, a fizikai infrastruktúra pedig már kiépült. Ráadásul sok más európai állammal szemben Magyarország egy kevéssé látványos, ám stratégiai szempontból kulcsfontosságú előnnyel is rendelkezik: jelentős földalatti gáztároló-kapacitással. 

Ezt is ajánljuk a témában

A hazai tárolók – például Zsanán és Hajdúszoboszlón – a fogyasztás arányában Európa legnagyobbjai közé tartoznak. Ez lehetővé teszi, hogy kedvező piaci pillanatokban betároljunk, és télen vagy válság esetén ezekből gazdálkodjunk. A tárolás így nemcsak technikai biztonsági elem, hanem gazdasági eszköz is az ársokkok kivédésére – miközben más országok napi szinten ki vannak szolgáltatva a világpiaci hullámveréseknek.

Az elemzésben kimutatták, hogy míg sok tagállam a függetlenedés zászlaja alatt kétszeres áron vásárol gázt, annak hatása közvetlenül jelenik meg a háztartások kiadásaiban. Az LNG-alapú és alternatív olajimport felé forduló országokban az energiaár-emelkedés beépült a lakossági tarifákba és az ipari termelési költségekbe. Az ipari energiaintenzív szektorok – például a vegyipar, az acélgyártás vagy az élelmiszer-feldolgozás – költségei megemelkedtek, amit a vállalatok kénytelenek voltak továbbhárítani a fogyasztókra. Ez felfelé tolta az inflációt, és leginkább a kevésbé tehetős rétegeket sújtotta. Ezzel szemben Magyarországon az árszabályozás, a rezsivédelem és az olcsóbb orosz energia kombinációja életminőséget védő gazdaságpolitikai eszközként működik.

A kőolaj területén sem más a helyzet. Az orosz Ural típusú olaj ára 2025 tavaszán 52,8 USD/hordó körül alakult, míg a nyugati Brent 65–66 USD/hordós szinten mozgott. Ez 13 dolláros különbség minden egyes hordó esetében, ami országos szinten évente több százmillió eurós költségtöbbletet is jelenthet.

A magyar finomítói rendszer – különösen a Mol százhalombattai üzeme – technológiailag az Ural típusú olaj feldolgozására van kalibrálva. Ez a nyersolaj nehezebb és kéntartalma is magasabb, mint a Brenté vagy más alternatíváké, így az azokhoz történő technikai átállás költséges és időigényes lenne. Nemcsak az olaj drágább, annak feldolgozása is kevésbé volna hatékony – amíg a finomítók átalakítása meg nem történik, amely újabb több százmillió eurós terhet róna az iparra.

Csehország gyakran szerepel mintaként, hiszen 2025-re hivatalosan is teljesen levált az orosz olajról. Ehhez a Transalpine (TAL) olajvezeték kapacitásának bővítésére volt szükség, amelyet Ausztria, Németország és Olaszország is használ. A projekt összköltsége körülbelül 400 millió euró volt, amelyből a cseh állam 60–70 millió eurót fizetett ki közvetlenül.

Ez azonban csak az olaj fizikai bejuttatásának kérdését oldotta meg. A feldolgozási oldalon is jelentős technikai változtatásokra volt szükség. A cseh finomítók – Litvínov és Kralupy – szintén Ural típusú olajra voltak beállítva, így a könnyebb, alacsonyabb kéntartalmú alternatív olajok feldolgozásához költséges technológiai átalakításra, eszközmodernizációra volt szükség.

Az egész átállási folyamat tehát rendkívül költséges volt – és nem lehetetlen, hogy még évekig tart, mire valóban megtérül. A formális embargó ráadásul gyakran nem is szünteti meg az orosz energiahordozók európai jelenlétét. Közvetítő kereskedőházak, főként Dubajból, Szingapúrból vagy Indiából, jelentős mennyiségben vásárolják fel az olcsó orosz nyersanyagot, majd „átnevezve”, „átcsomagolva” továbbértékesítik – nem ritkán éppen Európába.

Ezt is ajánljuk a témában

Kiemelték: mindezzel párhuzamosan egy másik, kevésbé tárgyalt függés is megjelent: az új beszállítók geopolitikai kitettsége. Az LNG jelentős része az Egyesült Államokból érkezik – ahol a kormányzati exportpolitika négyéves ciklusonként változhat. A katari, algériai, vagy nigériai kapcsolatok ugyanakkor nemcsak kereskedelmi, hanem biztonságpolitikai kockázatokat is hordoznak. A leválás tehát nem csupán drágább, hanem egy más típusú függőséget teremt – ami nem feltétlenül kiszámíthatóbb az orosznál.

A magyar energiapolitika ezzel szemben nem szlogenek mentén működik, hanem a gazdaság realitásait figyelembe véve. Az orosz gázt és olajat nem puszta megszokásból vásároljuk – hanem azért, mert jelenleg ez a leggazdaságosabb és legbiztonságosabb opció.

A Török Áramlaton keresztül érkező vezetékes gáz olcsóbb és stabilabb, mint az LNG, és nem igényel új infrastruktúrát. Az olaj esetében a Mol finomítói kifejezetten a keleti típusú nyersanyagra vannak beállítva, így a hirtelen típusváltás nemcsak műszaki, hanem gazdasági kockázatokat is hordozna. A kormány e téren következetesen a nemzeti érdeket tartja szem előtt: ellátásbiztonság, kiszámítható árak, versenyképesség – ezek a szempontok vezetik a döntéseket, nem pedig a politikai megfelelési kényszerek.

Az orosz energiahordozókról való leválás stratégiai törekvésként érthető és jogos célkitűzés – ugyanakkor a megvalósítás módja, sebessége és költsége különbözteti meg a politikai hitvallást a kormányzati felelősségtől. Európa egy része már elindult az új, de drágább és bizonytalanabb irányba. Magyarország ezzel szemben nem állítja meg az átalakulást – csupán nem vállal felesleges áldozatot egyetlen politikai gesztus kedvéért sem.

A józan energiapolitika nem ott kezdődik, hogy mitől akarunk függetlenedni, hanem ott, hogy mi biztosítja hosszú távon az ország működőképességét, a gazdaság versenyképességét, és a lakosság biztonságérzetét. Ebben a mérlegelésben az időzítés, a realitás és a szuverén belátás nem hátrány, hanem kötelesség.

Ezt is ajánljuk a témában

Kegyelemdöfés az európai gazdatársadalomnak

Az európai mezőgazdaság halálos ítéletét jelentené Ukrajna gyorsított uniós csatlakozása. Brüsszel már most szemet vetett az agrárpénzekre, és keserűek a tapasztalatok a piacnyitással kapcsolatban is. Vajon a gazdák tesznek végül keresztbe az üzleti érdekeknek?

Nyitókép: MTI/OLáh Tibor

***

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Dixtroy
2025. május 26. 13:04
"Az orosz energiahordozókról való leválás stratégiai törekvésként érthető és jogos célkitűzés" Nem az. Ezt az állítást axiómaként mantrázzák, de még senki sem indolkolta meg hihető érvekkel. Mi a stratégia abban, hogy az egyik függést felváltod egy másikkal? A biztos, hosszú távra szerződéskötéssel biztosított kedvező árú szolgáltatást felcserélni a bizonytalan, változó árú és esetlegesen beszerezhetőre? És főleg mi benne a jogos? Jogunkban áll hülyének lenni?
polárüveg
2025. május 26. 11:55
A helyzet, a masszív tönkretételi támadások azt mutatják, hogy a hazai, porózus kőzetre épülő gáztároló kapacitást is szükséges bővíteni. A két energia szövetségessel, Szlovákiával és Szerbiával alkotott szövetség erősítése érdekében is. A két meglévő tároló térségében fognak találni lehetőséget erre. Az épületszigetelési, épületenergetika modernizálási, a tárolós napelem, a geotermiai (kilencezer mélyfúrt kutunk van!!!) és biogáz programot bizony turbó fokozatra érdemes kapcsolni. Több lábon álló decentralizált energiatermelés az válságálló, - szuverenitást erősítő.
istvanpeter
2025. május 26. 11:42
Meg vannak ezek bolondulva, mert a nemzetközi gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok szétverése súlyosan veszélyezteti az emberiség életét és jövőjét, mivel komoly zavarokat kelt a földi erőforrások felhasználásában. Ráadásul a kapcsolódó gyűlölködés és átkozódás magát a békét is kizárja.
Obsitos Technikus
2025. május 26. 10:32
Ugyanaz a kontinens, csak megemlítem...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!