Példátlan MÁV-fejlesztést jelentett be Lázár János: vonatkésésnél visszakapja a jegy árának felét az utas
Új mozdonyok, új vasúti kocsik, tiszta mosdók, 10 pontos akciótervet hirdetett Lázár János építési és közlekedési miniszter.
Rövidesen a GYSEV Siemens Vectronjai is új utakon tűnhetnek fel, de Alstom Astride villamos mozdonyok is forgalomba állnak.
A szervezetileg átalakult MÁV csoport személyszállítással foglalkozó alvállalata, a vasúti- és autóbuszközlekedést magába foglaló MÁV Személyszállítási Zrt. a 2025-ös menetrendi évadban megpróbálja átmenetileg a használt vontatójárművek bérlésével kiváltani a V43-as flottájának vontatási feladatait – derült ki Hajtó Bálint tömegközlekedéssel foglalkozó blogger oldaláról.
Hajtó ismertette, hogy első körben a GYSEV Siemens Vectronjait kérte fel a Személyszállítási Zrt. típusismereti oktatás céljából, amelyek közül kettőt a 120-as vonal belföldi InterCity vonatain futtat meg.
A blogger ezek alapján úgy vélekedett, hogy „ez halvány előjele” lehet annak, hogy a Zrt. Vectronok üzemeltetésére készül. A HBweb.hu-ról az is kiderült, hogy január 6-tól, illetve 8-tól mely fordán (a menetrend szerint közlekedő járatok, vonalakhoz rendelt járművek, vonatok, szerelvények listája – szerk.) közlekednek a Vectronok.
A közölt táblázat szerint a Budapest-Keleti – Békéscsaba vonalon utazók élvezhetik leginkább ezt a kísérletet.
A blogról azt is megtudhatjuk, hogy MÁV Személyszállítási Zrt. – amelynek már több, mint egy éve partnere az Akiem vontatójármű-lízingcég – bérelt Alstom Astride villamos mozdonyokkal folytatja. A vasútvállalat a terv szerint 15 mozdonyt bérelne a lízingcégtől, amelyek a korábbi rendtől eltérően magyar országkóddal és magyar pályaszámmal állnak, illetve már korábban álltak forgalomba. Hajtó Bálint megjegyezte, Alstom Astride mozdonyokkal már évek óta találkozhatunk tehervonatok élén, 2025. január 20-tól pedig a Budapest Keleti – Pécs vonalon áll majd forgalomba az első példány.
Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, Lázár János építési és közlekedési miniszter a január 8-i Közlekedésinfón példátlan MÁV-fejlesztéseket jelentett be. A tízpontos terv ismertetése során külön kitért a mozdonyflotta fejlesztésére is. A tárcavezető azt a vállalást tette, hogy 2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz, az IC-járatok mintegy 90 százaléka korszerű, nagyteljesítményű mozdonnyal fog közlekedni.
Hozzátette, az idén 15 nagyteljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal bővül a vasúti járműpark, és 2026 első fél évében további 15 korszerű villanymozdony érkezik.
A miniszter tájékoztatása szerint
2025 végéig felújítással újra forgalomba helyeznek 100 vasúti kocsit, többségében IC minőségűeket, és további 285 új vasúti kocsi beszerzésére indult eljárás 330 milliárd forint értékben.
Lázár János azt is kifejtette: azzal, hogy a magyar állam a GYSEV-ben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, összeadják a MÁV és a GYSEV erőforrásait. A tervek szerint a GYSEV mostani, magyarországi szolgáltatási területét növelik, további 400 kilométer pályán az Észak-Dunántúlon – Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegye, illetve Veszprém vármegye egy részén – a vasúti közlekedést a GYSEV látja el, a felszabaduló MÁV-os járműveket pedig átirányítják az ország keleti részébe.
Az Indóház nevű szakportál ezt írta a járműállomány frissítéséről: „a MÁV Szesza-fenntartásba bevont, V43 és V63 sorozatú, személyvonatok továbbítására alkalmas villamosmozdonyainak a száma meghaladja a háromszázat, ami nem mond ellent annak, hogy ezek közül csak kétszázat lehet kiadni a napi forgalomba (értsük ide a Traxx-okat és az Taurusokat is). Az Astride-okon kívül tudni (hallani) még Vectronok bérléséről is: ez esetben az ELL (European Locomotive Leasing) a lízingcég, és kilenc plusz huszonöt gépről folyik a diskurzus. Tudunk (hallunk) használt motorvonatokról is, ezek a cseh vasútról érkeznének, de nem Studenkákról van szó..."
Nyitóképünk illusztráció, forrása: Facebook
Ezt is ajánljuk a témában
Új mozdonyok, új vasúti kocsik, tiszta mosdók, 10 pontos akciótervet hirdetett Lázár János építési és közlekedési miniszter.
Ezt is ajánljuk a témában
„Nincs lehetetlen! Legfeljebb csak tehetetlen, de ennek a luxusát soha nem engedhetjük meg magunknak” – írta közösségi oldalán a miniszter.