Új járművek érkeznek a MÁV-hoz, már azt is tudni, hol lehet velük találkozni

2025. január 09. 12:44

Rövidesen a GYSEV Siemens Vectronjai is új utakon tűnhetnek fel, de Alstom Astride villamos mozdonyok is forgalomba állnak.

2025. január 09. 12:44
MÁV, vonat, vasút, vasúti átjáró, menetrend

A szervezetileg átalakult MÁV csoport személyszállítással foglalkozó alvállalata, a vasúti- és autóbuszközlekedést magába foglaló MÁV Személyszállítási Zrt. a 2025-ös menetrendi évadban megpróbálja átmenetileg a használt vontatójárművek bérlésével kiváltani a V43-as flottájának vontatási feladatait – derült ki Hajtó Bálint tömegközlekedéssel foglalkozó blogger oldaláról.

Hajtó ismertette, hogy első körben a GYSEV Siemens Vectronjait kérte fel a Személyszállítási Zrt. típusismereti oktatás céljából, amelyek közül kettőt a 120-as vonal belföldi InterCity vonatain futtat meg. 

A blogger ezek alapján úgy vélekedett, hogy „ez halvány előjele” lehet annak, hogy a Zrt. Vectronok üzemeltetésére készül. A HBweb.hu-ról az is kiderült, hogy január 6-tól, illetve 8-tól mely fordán (a menetrend szerint közlekedő járatok, vonalakhoz rendelt járművek, vonatok, szerelvények listája – szerk.) közlekednek a Vectronok. 

A közölt táblázat szerint a Budapest-Keleti – Békéscsaba vonalon utazók élvezhetik leginkább ezt a kísérletet.

A blogról azt is megtudhatjuk, hogy MÁV Személyszállítási Zrt. – amelynek már több, mint egy éve partnere az Akiem vontatójármű-lízingcég – bérelt Alstom Astride villamos mozdonyokkal folytatja. A vasútvállalat a terv szerint 15 mozdonyt bérelne a lízingcégtől, amelyek a korábbi rendtől eltérően magyar országkóddal és magyar pályaszámmal állnak, illetve már korábban álltak forgalomba. Hajtó Bálint megjegyezte, Alstom Astride mozdonyokkal már évek óta találkozhatunk tehervonatok élén, 2025. január 20-tól pedig a Budapest Keleti – Pécs vonalon áll majd forgalomba az első példány.

Lázár János jelentős vasútfejlesztéseket harangozott be 

Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, Lázár János építési és közlekedési miniszter a január 8-i Közlekedésinfón példátlan MÁV-fejlesztéseket jelentett be. A tízpontos terv ismertetése során külön kitért a mozdonyflotta fejlesztésére is. A tárcavezető azt a vállalást tette, hogy  2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz, az IC-járatok mintegy 90 százaléka korszerű, nagyteljesítményű mozdonnyal fog közlekedni.

Hozzátette, az idén 15 nagyteljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal bővül a vasúti járműpark, és 2026 első fél évében további 15 korszerű villanymozdony érkezik.

A miniszter tájékoztatása szerint 

2025 végéig felújítással újra forgalomba helyeznek 100 vasúti kocsit, többségében IC minőségűeket, és további 285 új vasúti kocsi beszerzésére indult eljárás 330 milliárd forint értékben. 

Lázár János azt is kifejtette: azzal, hogy a magyar állam a GYSEV-ben meghatározó, többségi tulajdonrészt szerzett, összeadják a MÁV és a GYSEV erőforrásait. A tervek szerint a GYSEV mostani, magyarországi szolgáltatási területét növelik, további 400 kilométer pályán az Észak-Dunántúlon – Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegye, illetve Veszprém vármegye egy részén – a vasúti közlekedést a GYSEV látja el, a felszabaduló MÁV-os járműveket pedig átirányítják az ország keleti részébe.

Az Indóház nevű szakportál ezt írta a járműállomány frissítéséről: „a MÁV Szesza-fenntartásba bevont, V43 és V63 sorozatú, személyvonatok továbbítására alkalmas villamosmozdonyainak a száma meghaladja a háromszázat, ami nem mond ellent annak, hogy ezek közül csak kétszázat lehet kiadni a napi forgalomba (értsük ide a Traxx-okat és az Taurusokat is). Az Astride-okon kívül tudni (hallani) még Vectronok bérléséről is: ez esetben az ELL (European Locomotive Leasing) a lízingcég, és kilenc plusz huszonöt gépről folyik a diskurzus. Tudunk (hallunk) használt motorvonatokról is, ezek a cseh vasútról érkeznének, de nem Studenkákról van szó..."

Nyitóképünk illusztráció, forrása: Facebook

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Halder_1899
2025. január 09. 20:51 Szerkesztve
GYSEV-t nem kéne tönkretenni !! Ha lelakják az egyetlen jól menő és vezetett céget az csak egy ideig segít a MÁV-n. NEM lehet elkerülni nagyobb pénzköltést a MÁVra, sínekre, állomásokra és mozdonyokra és kocsikra, jobb menetrendre és szakértő vezetésre. Sok évtizede vár a magyar vasút szakértőkre, igazi szakértőkre és pénzre.
Reszelő Aladár
2025. január 09. 14:49
Egy dolgot lehet MP-nek köszönni: a Fidesz nekiállt melózni. Lázár amúgy is hajlamos volt a látványos munkavégzésre ez sem megy majd másképp. Persze a végén MP fog majd abban képben tetszelegni, hogy ő tette helyre a vasutat.
Akitlosz
2025. január 09. 14:12
Miért kell ennyi MÁV cég? Azért, hogy több vezérigazgatói állás legyen? És miért kell egyetlen vezérigazgató helyettesítéséhez 4 vezérigazgató helyettes? Az állam ahogyan gazdálkodik!
Greffiti
2025. január 09. 13:16
szóval északmagyarországnak jó a szar is. elegem kezd lenni!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!