Lázár János elárulta, mi lesz a következő „nagy tervük” Budapesttel

2024. május 10. 21:26

Az építési és közlekedési miniszter a Fidesz-KDNP pestszentimrei utcafórumán válaszolt kérdéseinkre.

2024. május 10. 21:26
Krupincza Mariann
Krupincza Mariann

Nyitókép: Ughy Attila Facebook-oldala

Lázár János építési és közlekedési tárcavezető május 10-én Pestszentimrére látogatott, ahol a vasútállomás melletti területen tartott utcafórumán érintette a 142-es vasútvonal tervezett fejlesztését, és szeretné, ha a XVIII. kerület továbbra is élhető maradna. A tárcavezetőt a lajosmizsei vasútvonal felújításáról és más elővárosi vonalak fejlesztéséről kérdeztük.

***

Lázár János építési és közlekedési miniszter utcafórumát követően a Mandiner azon kérdésére, hogy miként tudja Pestszentlőrinc-Pestszentimre gyurcsányista vezetését meggyőzni a vasútprojekt szükségességéről, azt felelte: „úgy, hogy a fideszesek leváltják őket.

A szavazatnál meggyőzőbb erő nincsen.” 

És a gyáli fideszes polgármestert? – kérdeztünk vissza. Azt felelte, vele is folynak a tárgyalások. A tárcavezető elmondta, hogy a település vezetése nemrég írt egy hosszú levelet a minisztériumnak az ügyben. Rövidesen találkozik velük, és azt ígérte, „őket is meg fogja győzni” a szóban forgó projektről. Majd kijelentette, hogy a következő fél évben ebben a kérdésben dönteni kell. „Októberig ezt a kérdést le kell zárnunk” – tette hozzá Lázár.

A Mandiner.hu arra is kíváncsi volt, hogy a kormány milyen egyéb fejlesztéseket tervez Budapest elővárosi vonalain. Itt a szakminiszter leszögezte, hogy „minden elővárosi vonalat fel kell újítani,  fejleszteni kell”.

Ezután felhozta azt a baloldali ellenzék által gyakran hangoztatott állítást, miszerint „a kormány nem támogatja Budapest, mi lennénk Budapest ellenségei”. Majd azt rögtön cáfolta is. „A helyzet az, hogy az elmúlt tizennégy évben, de talán az elmúlt 35-öt is mondhatnám, annyi fejlesztést, mint a Fidesz-KDNP, kevés kormány vitt véghez” – hangsúlyozta. S példaként említette a Liget-projektet, elhangzott ugyanis, hogy 

csak a Városligetben 270 milliárd forintot költöttek el az elmúlt mintegy másfél évtized alatt.

 „A 100 hektárnyi zöld területből 60 hektárnyit teljesen felújítottak. Akik tiltakoztak, azok használják legjobban a parkot, és nem kérünk tőlük belépődíjat tiltakozásuk ellenére sem” – hívta fel a figyelmet a politikus.

Ezt is ajánljuk a témában

Elárulta, mi a következő „nagy tervük” Budapesttel?

Lázár János portálunknak megerősítette, hogy a kormány legfontosabb célkitűzése ebben a ciklusban a HÉV-felújítások elindítása és az elővárosi közlekedés fejlesztése. Emlékeztetett, az elővárosi közlekedés fejlesztésének legnagyobb szószólója az LMP jelenlegi főpolgármester-jelöltje: Vitézy Dávid volt. „Van egy kiváló ismerősöm, barátom, csak nehogy kompromittáljam, mert attól fog félni, hogy nem szavaznak rá, Vitézy Dávid, aki láthatóan »nagyon kedvel engem«, fel vagyok írva a halállistájára valószínűleg” – fogalmazott. Tény, hogy az egykori közlekedési államtitkár „oroszlánrészt” vállalt abban, hogy a közösségi közlekedés Magyarországon jó irányba forduljon, vagy hogy a HÉV-fejlesztések beinduljanak.

De ahhoz, hogy a HÉV-vonalak megújuljanak, szükség van a budapesti kerületek támogatására,

 és a HÉV közreműködésével megoldjuk a Budapesten belüli és az agglomeráció közlekedését. Ez a következő nagy tervünk Budapesttel”– húzta alá.

A miniszter beszélt arról is, hogy a fővárosba ingázók száma több mint százezres. Minden nap van  80 ezer olyan diák, aki iskolába jön fel a fővárosba, és további 100 ezer, aki dogozni jön ugyanide, és ők nem a külső kerületekből ingáznak, hanem az agglomerációból. „Ezért sem mindegy, milyen az elővárosi közlekedés.”

Ezt is ajánljuk a témában

A Pestszentimrén keresztül haladó 142-es vasúti vonal kapcsán megjegyezte, hogy azért is lett fontos, mert a jövőben Kecskemét lesz az otthona az egyik legnagyobb autóipari bázisnak. Már a második Mercedes-gyár épül a Bács-Kiskun vármegyei megyeszékhelyen.

„Így valószínű, hogy nemcsak Kecskemétről fognak a jövőben Budapestre feljárni dolgozni, de Budapestről is mennek majd Kecskemétre” – vázolta fel.

Tető alá hoznák a V0-ás építését

Hszi Csin-ping kínai elnök látogatását is megemlítette a közlekedési és építési miniszter, mint ismert, több megállapodást is kötött a kínai és a magyar fél. A két ország közötti projektlista így tovább bővült, s megkezdődhet a Budapestet elkerülő vasúti gyűrű építésének előkészítése egy közös kínai-magyar projekt keretében. Ezt korábban V0-ként emlegették.

„Ez azt jelenti, hogy Budapesttől délre, az M0-s közúti autópályarendszerhez hasonlóan egy vasúti elkerülő hálózatot építenénk, ami azért fontos, mert Magyarország 2026-2027-re 800 ezer új személyautót fog előállítani. Ma egyetlen olyan vasúti pálya és vasúti híd van, mely áthalad a Dunán Budapest közelében, ez a déli körvasúti építmény.

Ennek kiváltása érdekében meg kell építeni a V0-át, és úgy tűnik, ezt a kínaiak megfogják finanszírozni.

Ez ha megvalósul, nagyon sokat fog javítani a budapesti vasúti pálya mellett élők életminőségén. Ez is mutatja, hogy van bennünk szándék, hogy támogassuk a főváros fejlesztését” – ismertette a tárcavezető.

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 49 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szabchen
2024. május 14. 20:57
Már megígérték korábban a Lajosmizsei vonal felújítását, akkor se történt semmi.
kir2vik
2024. május 11. 09:03
Lázár minden megszólalása szórakoztató (Vitézy), akárcsak Orbáné. Ők ketten vannak és senki más.
zakar zoltán béla
2024. május 10. 21:52
Hajrá Kecskemét: UTE-KTE 0-3! 80. perc.
atti64
2024. május 10. 21:50
TAKARITSÁTOK EL A BALOLDALI PATKÁNYOKAT MIND KIVÉTEL NÉLKÜL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!