75 éves a 101-es szoba titka és az 1984 – a Nagy Testvér még mindig mindent lát
A háború: béke. A szabadság: szolgaság. A tudatlanság: erő. – Erővel és jelentéssel teli szavak, melyek 75 esztendő elteltével is ugyanúgy aktuálisak.
2024 a legtöbb szórakoztató ágazatban és műfajban nem volt egy gyenge év, így könnyedén lehet kedvenceket választani. A Troubadour év végére kiadott 1984 képregénye azonban kicsit megkavarja a rangsort.
Nyitókép: Böjtös Gábor, 1984
Idén ünnepeltük George Orwell (sajnos) időtlen és egyre aktuálisabb klasszikusának 75. születésnapját, mely természetesen eredeti, írott változatában az igazi, így sem a filmadaptáció, sem a korábbi képregény nem érhet az 1949-es mű nyomába. A cseh-japán grafikusművész, a Csernobilt is panelekbe álmodó Matyas Namai legújabb adaptációja azonban megérdemli azt a figyelmet, amelyet a nemzetközi színtéren is kapott.
Ezt is ajánljuk a témában
A háború: béke. A szabadság: szolgaság. A tudatlanság: erő. – Erővel és jelentéssel teli szavak, melyek 75 esztendő elteltével is ugyanúgy aktuálisak.
Nagy Testvér, gondolatrendőrség, szexbűn, duplagondol, újbeszéd – ismerős kifejezések az elképzelt totalitárius társadalomból, amely a múlt század irodalmának egyik legismertebb disztópiája. A jól ismert történet 1984. április 4-én kezdődik, főszereplője pedig az átlagos Winston Smith, aki már azzal is bűnt követ el, hogy naplójába vési az első bejegyzést. Meg is retten önmaga bátorságától, amiről kiderül,
hogy nem egyedül van így, elvégre a közellenségként kikiáltott Goldsteinen felül is számos ellensége akad a rendszernek, akik titokban, lépésről lépésre szeretnék bomlasztani a Nagy Testvér által felépített pártot.
Köztük az elhivatottnak tűnő Júliával, akiben Winston Smith nemcsak szövetségesre, de szeretőre is lel, hiszen a lány a romlottságának erejét az ellenállásba forgatja, így egyre gyakoribbá válnak a közös légyottok. Közben pedig úgy tűnik, hogy valóban létezik egy szövetség, mely a rendszer bukását célozta meg, így Winston és Júlia örömmel lép be a kötelékébe, hogy téglánként bontsa le a nagy gonddal felépített, a múltat, jelent és jövőt is formáló totalitárius államot.
Ahogy a kiadó is írja, lényegtelen, hogy jobb- vagy baloldali diktatúráról van szó, sokkal fontosabb, hogy már megírásának idején is a világ számos országában valósultak meg a regényben ábrázolthoz kísértetiesen hasonlító társadalmi berendezkedések. Ezzel együtt is ijesztő párhuzamokat találni a világban alakuló eseményekkel, így az egyre jellemzőbb nemtelenséggel, amit látszólag Júlia is képvisel, vagy éppen azzal a szexualitással, amely megszünteti a vonzalmat és az érzelmeket a felek között.
Emiatt Ákos Make Orwell Fiction Again sora is sokkal indokoltabbá válik, mikor a nyugati világ az új liberalizmus zászlaja alatt látható módon nagyon igyekszik megteremteni az 1984 alap pilléreit.
Ezt is ajánljuk a témában
Így kontextus nélkül leírva a darwinizmus, liberalizmus, BLM, feminizmus, eugenika, LMBTQ és transzhumanizmus mintha semmiben sem kapcsolódna egymáshoz, pedig ezúttal is összenő, ami összetartozik.
A család, a haza, és Isten sárba tiprásával ez jól látható módon épül. Persze más, keleti országok is akadnak, melyeket nem kell félteni a totalitarianizmus kapcsán. Viszont van egy jó hírem: amíg megjelenhet olyan, mint az 1984, beszéljünk akár a regényről, akár a képregényről, addig nincs gond – csak ha már tűzben végzi. És bizony az új képregény-adaptáció mindenben méltó alternatívája a könyvnek. Matyas Namai kiváló munkát végzett,
a képregény szinte tökéletesen eleveníti meg az írott mű legfontosabb jellemzőit és jellegzetességeit, ráadásul itt is ugyanúgy el lehet veszni a háttérben lévő részletek között, mint mondjuk a Darick Robertson-féle Transmetropolitan esetében.
Új, rendkívül igényes képregény dolgozta fel az 1984-et
A 280 oldalas, keményfedeles, részben lakkozott védőborítós magyar kiadás is kellőképpen igényes, így a nemrégiben megjelent A Legyek Ura és az Uram, kegyelmezz társaságában kiváló triumvirátust képez. Extraként borítóvariánsokat és vázlatokat is találhatunk benne – de igazi értéke maga a képregény, ami fekete-fehér világával kiválóan hozza a regény hangulatát, ebből a színtelen, egyéniségektől mentes világból pedig maximálisan kilóg az a kevés egyediség és szín, ami időről időre megjelenik benne.
Aki szereti a történetet, az bátran tegyen egy próbát az új változattal. Idén zenében a Thy Catafalque és Nick Cave volt a kedvencem, képregényben pedig A Legyek Ura és az 1984. Nem véletlenül.
Ezt is ajánljuk a témában
A kilencedik művészet fogalmába sok minden belefér, keretei sok mindent elbírnak, így a felnőttesebb témákat és olyan tragédiákat is, amiken egy egészséges felnőtt is elborzad.