60 éves lett a magyarok kedvenc szinkronhangja – Így ünnepel
Kautzky Armand azt is elárulta, hogy miként lett James Bond magyar hangja.
A háború: béke. A szabadság: szolgaság. A tudatlanság: erő. – Erővel és jelentéssel teli szavak, melyek 75 esztendő elteltével is ugyanúgy aktuálisak.
Nyitókép: Justin Sullivan/Getty Images
Úgy tartják, hogy Huxley-hoz (A szép új világ szerzője, akinek regényét már a Netflix is képernyőre adaptálta) hasonlóan
Orwell is belelátott a nagyok játékába, illetve az Állatfarm disznópiája után olyan körökben mozgott, hogy élete legfőbb műve nem is annyira fikció, mint inkább figyelmeztetés a társadalom számára.
Ha ebből az irányból közelítjük meg az 1984 (aka Az utolsó ember Európában) cselekményét, könnyen találhatunk párhuzamokat a modern kor egy-egy jellemzője és a történet sötét disztópiája között, de szerencsére bőven akadnak különbségek. Az azonban tény, hogy az 1984 nem véletlenül élt meg annyi kiadást, nem véletlenül olyan ismert még 75 esztendővel a születése után is, és nem véletlen, hogy generációtól és gondolkodásmódtól függetlenül javasolt mindenkinek az elolvasása.
A cselekmény főszereplője Winston Smith, aki a Párt alkalmazásában állva hamisítja és írja újra a történelmet, és bár ezt megbízható módon teszi, az otthon magányában olyan dolgok is az eszébe jutnak, amikért a Gondolatrendőrség könyörtelenül elvinné éjszaka bármelyikünket.
Winston nemcsak naplót vesz egy eldugott kis boltból, de leírja gondolatait, amik a mindent látó és uraló Nagy Testvér, valamint az őt hatalmon tartó oligarcha ellen szólnak.
Márpedig egy olyan világban ez rengeteg veszélyt jelent, ahol a cél a szépség, a művészet, az öröm, a nevetés, az orgazmus, a hűség eltiprása és eltörlése, ahol a nemek nem számítanak, ahol a család szitokszó, és ahol az egyetlen Isten az ember, aki mindent irányít.
Winston azonban minden félelme és önmegtartóztatása ellenére egyre mélyebbre hatol a nyúl üregében, ahol összetalálkozik egy másik lázadóval, a látszólagosan a rendszert abszolút kiszolgáló Júliával, akivel az érzelmekre, a gyönyörre és egyben a Párt elleni harc lehetséges módszereire is rátalál, sőt együtt egyre közelebb kerülnek a Testvériséghez, mely a mendemondák szerint a háttérben küzd az igazságtalanság és elnyomás ellen.
De vajon tényleg van esély egy olyan diktatórikus rendszerben, ahol az embert a teleképnek nevezett készülékeken minden egyes pillanatban figyelik, ahol az új nyelv az elkorcsosulást és butulást szolgálja, és ahol a Párt rettegett 101-es szobája az elképzelhető legnagyobb borzalmakat rejti?
Orwell ma 75 éves regénye mind a mai napig lehengerlő erejű mű, ami már indulásakor is elképesztően sötét jövőképet fest az olvasó elé, de ez a látvány egyre csak feketedik, ahogy többet tudunk meg a berendezkedett hatalomról és az emberek irányításának hátteréről.
Ha létezik definitív disztópia, akkor ez az, és bár nem egy könnyű olvasmány, a szó szoros értelmében, nehéz letenni, kihagyni pedig végzetes hiba.
Nem véletlen, hogy annyi kiadása létezik már itthon is, és a hagyományos verziók mellett a Helikon Zsebkönyvek illusztris társaságába (Poe-tól Lovecrafton át Márai és Nietzsche munkásságáig) is sikerült odakeverednie, emiatt bárhol kiváló társ lehet kisebb mérete okán. Nem mellesleg, bár a regény az igazi, amellett van még más is, amit ajánlani lehet…
Merthogy létezik képregény-változat, Fido Nesti rajzaival, amik egy elvontabb, szürreálisabb, elnagyoltabb formában keltik életre a letargia és tehetetlenség, a kilátástalanság szürkeségének ötven árnyalatát.
Maga a sztori néhány elem kihagyásával ugyan, de szinte szóról szóra idézi az írott verziót, egy helyen még a rajzokat is elhagyva, hogy előtérbe kerülhessen A KÖNYV, ami új lendületet ad Winston és Júlia lázadásának,
miközben a lezárást követően a regényváltozathoz hasonlóan megtaláljuk benne a függeléket, sőt még az alkotók rövid bemutatását is. Más kérdés, hogy nekem a regény sokadik olvasása után a képregény olyan sokat nem tett hozzá az élményhez (pedig nagyon kíváncsi voltam rá), és ugyan emiatt megmaradok az írott verziónál, szinte biztos vagyok benne, hogy a grafikus forma másoknak még ugyanúgy hatalmas élmény lehet, mint anno, korosztályomnak a Maus volt.
És akkor ott a legfrissebb változat, Sandra Newman Juliája, ami az Orwell Estate jóváhagyásával születhetett meg, emellett általánosságban hűen követi az eredeti történetet, amihez csak a végére tesz hozzá, egy kicsit tovább bontogatva a szálakat).
Itt igazából a nézőpont más, ennek köszönhetően Julia sem egy Winston felett álló, példaként szolgáló pozitív hős, de még csak nem is feminista jelkép.
Ettől függetlenül ízig-vérig női személyiség, ezt az új nézőpontot pedig az írónőtől kapta. Ha valaki szereti a különlegességeket, új szemszögeket, érdemes lehet próbálkozni.
Mégis, az eredeti regény az, amire azt tudom mondani, hogy mindenképpen ajánlott, sőt mi több, kötelező darab, pláne az évfordulónak hála, de az érdeklődőknek akár a képregényt, vagy az új verziót (alternatív változatot) is érdemes lehet beszerezni a gyűjteménybe. Ha pedig valaki az 1984 végére ért, javasolt nekikezdeni az Állatfarmnak is. Hiszen bár a kommunizmusnak vége, még mindig aktuális a jelmondat: mind egyenlők vagyunk, de vannak, akik egyenlőbbek a többieknél.