Lehull a lepel: eddig nem látott részletek a honvédség ezerötszáz lóerős büszkeségeiről

2024. augusztus 17. 15:11

Egyre csak bővül a Magyar Honvédség high-tech harcieszközeinek száma. Már több mint egy tucat Leopard 2A7HU típusú harckocsi gördült be a tatai Klapka György 1. Páncélosdandárhoz. Miért pont erre a nagyvasra esett a választás? Mekkora ugrás ez a jól ismert T–72-esekhez képest? Mire képes ez a harckocsi éles helyzetekben? Riportunk.

2024. augusztus 17. 15:11

Nyitó- és belső képek: Mandiner/Ficsor Márton

 

Krupincza Mariann, Janovitz Bálint és Nagy Gábor írása

Szovjet haditechnikát már csak elvétve lehet látni a Magyar Honvédség Klapka György 1. Páncélosdandárnál a haderőben 2016 óta futó haderőfejlesztési programnak köszönhetően. Ugyan a T–72-eseket még rendszerben tartja a honvédség (igen, 1978 óta), azonban kiszorulóban vannak: helyüket egyre inkább veszik át a Németországból érkező Leopard-harckocsik.

Első példányaik –a Leopard 2A4-es tankok – 2020-ban érkeztek meg Tatára (ezek lízingelt harckocsik – főképp kiképzési céllal van tizenkét darab belőlük Magyarországon).

2023 decemberében viszont begördült az első Leopard 2A7HU is a páncélosdandárhoz a megrendelt negyvennégyből.

Azóta sorra szállítják ezeket a csúcstechnológiát képviselő eszközöket, és már az első lövéseken is túlvannak a vitéz Tarczay Ervin 11. Harckocsizászlóalj vadonatúj Leopardjai.

Vezetésükhöz  B kategóriás jogosítvány szükséges, egy háromhónapos vezetői szakfelkészítés, elméleti, szimulációs, gyakorlati modulokkal. Persze, először csak a vezetőkiképző harckocsi volánja mögé lehet beülni, majd, ha zöld utat ad az instruktor, irány a terep. Nyolcvan kilométernyi vezetés után pedig zsebben lehet az úgynevezett lánctalpas harcjárművezetői engedély.

Dr. Nagy, őrnagy
Nagy Norbert őrnagy. Az MH Klapka György 1. Páncélosdandár vitéz Tarczay Ervin 11. Harckocsizászlóaljának parancsnokhelyettese. Fotó: Mandiner/Ficsor Márton

Miért éppen a Leopard 2A7HU?

De most kanyarodjunk vissza a kezdetekhez: miért épp a Krauss-Maffei Wegmann által gyártott tankokra esett a választás? – kérdeztük Nagy Norbert őrnagyot – ő vezetett körbe minket a tatai hangárban. A Leopard 2-es az egyik legelterjedtebb harckocsi a nyugati világban, húsz országban rendszeresítették, nem mellesleg a tankot folyamatosan fejlesztik – fogalmazott a Mandinernek.

Elmondása szerint lehetett volna opció a honvédség számára amerikai, izraeli, koreai, illetve francia harckocsi is, ám az, hogy sok ország alkalmaz Leopardokat, igencsak megkönnyíti az üzemeltetés, a logisztika kényes feltételeit. Ez egy nagyon nagy előny.

Másik vonzó szempont az lehetett a Leopardok mellett, hogy itt 

húsz ország üzemeltetési tapasztalatait lehet felhasználni. 

A többi harckocsi esetében egyértelműen jóval szűkebbek ezek a lehetőségek.

Mire kell pontosan gondolni? „Ha egy harckocsit sok országban rendszeresítenek, az azt is jelenti, hogy több állam gyárt hozzá alkatrészeket, azokat pedig könnyebben, olcsóbban be lehet szerezni – ellenben azokkal a harci eszközökkel, amiket csupán egy országban állítanak elő, ha egyáltalán még gyártás alatt állnak. Leopardokat mind a mai napig készítenek, Abramseket, Leclerceket nem, maximum felújítanak” – mutatott rá.

Mekkora ugrás egy hetventonnás, ezerötszáz lóerős Leopard a T–72-esekhez képest? – érdeklődtünk, mire úgy felelt: 

önmagában a T–72-es is a világ legkorszerűbb harckocsija volt a megjelenése idején. 

Az idő azonban nem meglepő módon múlik. 

Mit tud a Leopard a drónok ellen?

Az ukrajnai konfliktus nyomán látni, hogy a jelenkori háborúk igen nagy átalakuláson mennek keresztül – vetettük fel. A páncélosokra merőben új veszélyt jelentenek a drónok. Adódik tehát a kérdés: miként veszi fel a kesztyűt a Leopard ezekkel a légi eszközökkel szemben?

„Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, a Leopard 2A7-eseket az ilyen típusú támadásokra felkészítették, hiszen ezeket a harckocsikat már új konstrukciójú tornyokkal látták el, amik a korábbi típusokkal ellentétben ellenállóbbak a fentről érkező támadásokkal szemben – válaszolta az őrnagy. – A tervezők a harckocsi-torony tetejét 30 centiméterrel emelték meg, úgy, hogy a korábbi tetőpáncél is megvan, e felett 30 centiméterrel egy másik páncélréteget alakítottak ki.

Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a könnyebb, egyszerűbb UAV-k, drónok, valamint kisebb méretű töltetek ellen az új Leopard hatékony konstrukció.

A nagyobb méretű, fentről támadó, dupla robbanófejjel ellátott páncéltörők ellen – a Javelin- vagy a Spike-rakéták – nem tud mit tenni; azonban az orosz-ukrán háborúban a nyugati típusú harckocsikra nem ezek a veszélyek leselkednek, hanem az előbb említett kis méretű drónok, töltetek, amikkel a tetőpáncélt tudják támadni” – fogalmazott.

Leopard 2A4 és Leopard 2A7HU, Tata
Leopard 2A4-esek a tatai hangárban. Fotó: Mandiner/Ficsor Márton

De van-e arra mód egy harckocsi esetében, hogy a levegőből érkező eszközöket még az esetleges becsapódást megelőzően eltérítse a személyzet? Nagy Norbert elmondása alapján az oroszok már használnak elektronikus zavaró eszközöket – ugyanakkor az elektronikai harc egy külön szakterület: ekkor ugyanis azt szokták vizsgálni, hogy az ellenfél eszközei milyen spektrumban működnek, mely frekvencián lehet azokat zavarni.

Az adóteljesítmény szintén számít, hogy milyen messziről indítják azt a drónt, s hogy a harckocsira telepített zavaró berendezés milyen messziről képes azt befogni. „Mi azt látjuk, egy orosz harckocsi leküzdéséhez kettő-négy drón szükséges, egy nyugati típusúhoz öt-nyolc. Felhívnám a figyelmet, hogy az internetre felkerülő felvételeken ez nem mindig látszódik, a legtöbbször az utolsó, végzetesnek mondható találatot mutatják meg.”

Hangsúlyozta, természetesen mindegyik típusú harckocsit el lehet pusztítani – ha nem nyolc, akkor tizenkét drónnal. Ha nem tudják átütni a tetőpáncélt, hátulról, a farpáncélt fogják támadni. Ám előbb vagy utóbb felgyújtják a motorolajat, az üzemanyagot, a lőszert.

Viszont a katonai logika alapján nem mindegy, hogy egy harckocsi harcképtelenné tételéhez nyolc-tíz, vagy csupán kettő-három drón szükséges.

Akár régebben az öbölháborúban, de mostani ukrajnai konfliktusról készült képeken is lehet látni – ha már szóba kerültek a különböző drónfelvételek –, hogy a harcokban extra – úgy mondanánk: kókányolt – páncél-, vaslemezeket, „grillrácsokat” illesztenek a harckocsikra. Mi az igazság, segítenek ezek a „kiegészítők”, vagy nem?

„Igazából már a második világháborúban is volt arra példa, hogy a kezelők plusz lánctagokat illesztettek a harckocsik homlokfelületeire, perforált lemezeket szereltek a harckocsi oldalára. Szíriában homokzsákokat tettek a harckeszközökre – emlékezett vissza. – Azt gondolom, egy katona mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy megvédje a saját és társai életét, ezek a különc megoldások pedig egy bizonyos mértékig igenis lehetnek hatékonyak. Mondjuk RPG-gránátvetők ellen – állapította meg. – Tény, hogy az Önök által is említett »grillrácsokat« az oroszok kezdték el használni, mivel látták, hogy az ukránoknak milyen rakétáik vannak. Ezért ahhoz, hogy az orosz harckocsizó katona beüljön a tankba és elinduljon, szükséges volt egy lélektani ösztönző. Meg kellett győzni őket, hogy a fentről támadó rakéták ellen van védelem. A tapasztalat viszont azt mondja, ezek a rácsok például a Javelinek ellen nem védenek, ellenben a kicsi, könnyű drónok (UAV, FPV) ellen hatékony ellenszerek lehetnek.”

Ezt is ajánljuk a témában

Leopard 2A7HU / Tata
Ez itt már az egyik új Leopard 2A7HU típusú harckocsi. Fotó: Mandiner/Ficsor Márton

Ezt tudja a Leopard a harcmezőn

Hogy áll a Leopard 2A7HU a frontpáncél-védettséggel? Milyen űrméretű lőszerekig nyújt biztonságot a kezelő személyzet számára? – vetettük fel. Az őrnagy úgy felelt: a páncélvédelmet mindig az adott korban kell értelmezni. A Leopard 2A4 az 1987-ben rendszeresített orosz gránátok ellen nyújtott valamiféle védelmet.

A jelenleg rendszerben lévő, plusz-mínusz harmincfokos mellső fél-légtérből érkező orosz harckocsigránátok ellen pedig a Leopard 2A7HU frontpáncélzata nyújt megfelelő védelmet. „Ez azt jelenti, hogy a harckocsi hossztengelyéhez képest jobbra és balra, a harmincfokos szögtartományból érkező lövedékek ellen védelmet tud nyújtani a Leopard, ami kifejezetten erre lett tervezve” – hívta fel a figyelmet, jelezve, bár az oroszoknak is vannak olyan gránátjaik, amik nagyobb teljesítményt képesek nyújtani, de ezeket különböző okokból –a piszkos anyagiak miatt – nem rendszeresítették. Ugyanez a helyzet Nyugaton.

Amennyiben azonban egyenértékű harcképességű harckocsik csapnak össze, leginkább a kezelők kiképzettsége, rátermettsége, és az adott haderő támogatóképessége dönt egy harc kimeneteléről.

A harckocsikat minden tekintetben egy rendszer elemeként, összfegyvernemi harcban kell használni 

– folytatta Nagy Norbert.

Az ukránok tavaly nyári ellentámadása pont azt mutatta meg, milyen az, amikor különböző támogatás nélkül küldik neki az oroszok által telepített aknamezőknek, védelmi rendszereknek a harckocsikat. De ugyanezt a „hibát” az oroszok ugyancsak elkövették.

Az összfegyvernemi harc azt jelenti, mindenki, vagyis a lövészek, a tüzérek és egyéb támogató erők egy cél érdekében, egy személy utasítása alatt tevékenykednek.

Mint parancsnok, mindig az adott helyzetnek megfelelő eszközt használom. Az információ és a sebesség a lényeg.” 

És a rejtőzködő képességekről mit lehet tudni? – kérdeztük ismét az őrnagyot, mire úgy válaszolt: fontos kritérium a harckocsik rejtőzködésében azok hőképének csökkentése, tekintettel arra, hogy a 21. században mindenki számára elérhetőek a hőkamerák.

Leopard 2A7HU, Tata
„Bevetés” előtt. Fotó: Mandiner/Ficsor Márton

A honvédség is használja az úgynevezett Barracuda álcázórendszereket (álcahálókat), amik csökkentik a hőképet – főképpen a napon felmelegedett páncél hőképét –, ám az alkalmazóknak mindig tisztában kell lennie azzal, hogy ez mennyire hatékony.

Hátulról, ahol a motor, a kipufogó található, nehéz elrejteni egy harckocsit. De szemből, illetve fentről csökkenteni lehet a hőképet – mutatott rá. Ugyanakkor a Leopard 2A7HU rendelkezik egy segédáramforrással (Steyer-aggregátorral), ami azt a célt szolgálja, hogy a harckocsit elektromos árammal tartósan az ezerötszáz lóerős motor járatása nélkül is el lehet látni. Ez csökkenti a már említett hőképet, szintúgy a zajhatást.

Viszont egy másik (egyértelmű) árulkodó jele annak, hogy a harcmezőn harckocsik mozognak, főleg a hőségben, a por. 

„A bődületes mennyiségű felvert port már messziről látják a felderítők, a drónok, így erre is kell gondolni, amikor egy parancsnok a manővereit tervezi. Ekkor szokott locsolni, takaróponyvákat felszerelni az eszközökre a személyzet, ha kell, a harcjármű vezetője csökkenti a sebességet” – jegyezte meg Nagy Norbert, hozzáfűzve szintén, hogy különböző aktív megoldásokkal is lehet növelni a harckocsik rejtőzködő képességét.

Példaként említette azt a figyelemelterelési taktikát, mikor megtévesztés céljából járattatják a harckocsik motorjait. „Több helyszínen járatjuk a motorokat, az ellenfél pedig nem fogja tudni, milyen irányból érkezik feléjük a támadás.”

Ugyanez igaz az előbb említett hőképekre: „Tüzeket gyújtunk, autógumikat, égetünk – a drónok e jelenségeket felderítik, s mire döntés születik a valós célazonosításról, addigra a támadó páncélos kötelékek időben jelentős előnyre tettek szert.”

Beszélgetésünk végén szó esett a harckocsik navigációjáról, irányításáról. Az őrnagy felhívta arra a figyelmet, ma már nagyon fontos, hogy valós képet lássunk a saját és az ellenség elhelyezkedéséről a terepen.

Erre fejlesztették ki az úgynevezett harcvezető rendszereket. Ilyennel már a honvédség is rendelkezik, és nagyon leegyszerűsítve azt teszik lehetővé a katonák számára, hogy a különböző szintű vezetési pontokon digitális eszközökön 

valós időben látjuk, merre találhatók a mi eszközeink, logisztikai egységeink, és merre van az ellenség.

A rendszer előnye, az eszközökön megjelenhet a felderített cél – a szenzorfúziónak köszönhetően –, amit az egyik harckocsi esetleg nem tud semlegesíteni, de látja, rá tud mérni lézeres távmérővel, egy másik, jobb pozícióban lévő harcjármű, vagy más csapásmérő eszköz a koordináták leképezése után ki tud lőni.

Az információáramlás tehát most már valós idejű, nem úgy mint korábban, mikor rádiókon keresztül, perceken át zajlottak a jelentések – tette hozzá Nagy Norbert. „Rengeteg információ elérhető most már a harctérről: mások mellett több száz drón képét, a harckocsik kameráinak a képét lehet látni már ezeken a digitális eszközökön; a parancsnoknak azt kell  megszervezniük, hogy mindig a megfelelő információt lássák a képernyőkön” – ismertette az őrnagy.

Fun facts:


– 110 liternyi olajat cserélnek egy szerviz alkalmával;

– Az éles páncéltörő lövedék akár több, mint 100 kilométerre képes elrepülni, ha megpattan egy célon;

– A Leopard meghajtását 45 perc alatt ki lehet emelni;

– A karbantartáskor cserélik a szűröket is – a szervízperiódust pedig teljesítménynorma – futott kilométer, fogyasztott üzemanyag – alapján állapította meg a gyártó. Ugyanakkor, mint a polgári járműveknél, a harckocsiknál is van időnorma.

 

 

Összesen 115 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
survivor
2024. október 31. 12:55
A drónon nem lehet túl sok páncél. Egy 50-es gpu biztos leszedi....
survivor
2024. október 31. 12:50
altercat1 Elég a taktikai atom is. Egy.
Lajoss
2024. augusztus 28. 05:33
Jaj,de boldog vagyok!😂😂😂😂
altercat1
2024. augusztus 17. 19:15
Drónirányítókat felderítő drónokat kell előre küldeni. Százával! És bumm...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!