Nyitóképünk: Nemzeti Hauszmann Program
„Nem kell oda a kereszt!” – kezdi némileg meghökkentő Facebook-posztját (és egyben a Demokratán megjelent írását) Bencsik András, amelyet a Gellért-hegyi Szabadság-szoborról írt. Azzal folytatta a Demokrata című lap főszerkesztője, hogy az ide tervezett kereszt körülbelül olyan volna, mintha a milói Vénusz talapzatára valakik utóbb egy keresztet faragnának, vagy mintha a Puskás Aréna főbejáratánál egy hatalmas kőkeresztet szerelnének az aréna homlokzatára, vagy mintha a riói kitárt karú Krisztus-szobor talapzatára faragnának egyet.
„Vannak dolgok, amik úgy tökéletesek, ahogy vannak, és nem szabad őket háborgatni. Nem szabad. Tilos. Nem pingálunk aranyláncon lógó keresztet a Mona Lisa nyakába sem.
Keresztények vagyunk, de tiszteljük a művészet szent érinthetetlenségét”
– fogalmaz.
Az állítja, a Gellért-hegyi Szabadság-szobor ritka szép alkotás, Budapest jelképe lett, vetekszik a világ legszebb jelképpé vált szobraival. Állítása szerint azért, mert tökéletes és megrázóan tiszta. Egy karcsú, de mégis erőteljes nőalak a győzelem pálmaágát emeli a magasba.