Most a hiányzó budapesti vasútállomások miatt kritizálta Vitézy Lázár Jánost
A volt közlekedési államtitkár cseh példával hozakodott elő.
A szakember szerint érthetetlen a közlekedési miniszter tevékenysége.
Semmit nem ért a vasúthoz az, aki a budapesti fejlesztéseket Budapest–vidék-ellentétként szemléli – jelentette ki Vitézy Dávid az atlatszo.hu podcast műsorában. A közlekedési szakember szerint Magyarországon elsősorban menetrend alapú infrastruktúra-fejlesztésre lenne szükség. Ehhez képest szerinte jelenleg az a szemlélet, hogy „ahol rossz az állapot, ott nyúljunk hozzá, ha már hozzányúlunk, akkor építsünk többet,
aztán meg a végén kevés a pénz, és akkor pont a legjobb műszaki tartalmakat húzzuk le”.
Éppen ezért nincsenek Budapesten vasútfejlesztések, mint Vitézy elmondta, annyira bonyolult vasúti csomópont a főváros, és annyira sokba kerül, ha bármihez is hozzányúlnak, hogy senki nem meri meglépni, hogy nekiáll, ezért mindig ez lesz elhalasztva a legtovább. A szakember szerint ebből viszont hiba Budapest-ellenességet kiolvasni, ugyanis a gördülékeny vidéki vonatközlekedés nagyban a fővároson belüli kapacitáson múlik.
Vitézy Dávid kifejtette a véleményét az állami cégekről is. „Ha a köztulajdonú cégek soha semmilyen versennyel nem találkoznak, az egyetlen mérőszám az, hogy az a politikus, aki kinevezi a vezérigazgatót, az éppen mennyire elégedett az arcával annak, aki ott van, ez nem fog jó teljesítményt kihozni” – fogalmazott, hozzátéve, hogy „a vége szocialista nagyüzem lesz”.
Ezt is ajánljuk a témában
A volt közlekedési államtitkár cseh példával hozakodott elő.
Azt ugyanakkor kiemelte, hogy az uniós források felhasználását jónak értékeli, ami a vasúti beruházásokat illeti. Viszont problémának tartja, hogy a hazai forrást, az adófizetők pénzét szinte kizárólag autópályákra fordítják. „Pedig Ausztria gyorsforgalmi hálózatát utolértük, sőt le is hagytuk, a vasúti hálózat ugyanakkor nemhogy az osztráktól távolodik, hanem a csehtől vagy lengyeltől is” – fogalmazott.
Vitézy azt is elmondta, hogy nem érti Lázár János közlekedési minisztert, hogy miért záratta be a vasúti szárnyvonalakat. Kérdésre válaszolva elárulta, megvan még neki a miniszter telefonszáma – hacsak nem változtatta meg azóta.
A szakembert szerint vidéki városok problémáit nem azzal lehet megoldani, hogy közben a budapestieket büntetjük, utalt a Budapest-bérlet körül kialakult helyzetre. Vitézy szerint az lenne az üdvözlendő, ha
hasonló konstrukciók jönnének létre a megyeszékhelyek agglomerációiban.
A főpolgármester-jelöltséget firtató kérdésre válaszolva komolynak nevezte a felvetést, ugyanakkor elmondta, hogy az elinduláson még továbbra is gondolkodik.
Ezt is ajánljuk a témában
Az Építési és Közlekedési Minisztérium közölte, hogy a mostani megállapodás helyét egy új veheti majd át.
Ezt is ajánljuk a témában
Ha a közlekedési szakember vállalja a főpolgármester-jelöltséget, az az egész ellenzéki együttműködésre komoly kihatással lehet.
***
Nyitókép: Földházy Árpád / Mandiner