„Technokrata őrültség és profitéhség”? – heves vita bontakozott ki a magyarországi akkumulátorgyártásról

2023. július 29. 14:21

Schiffer András, Litkei Máté, Kanász-Nagy Máté és Kaderják Péter ütköztették álláspontjukat az esztergomi MCC Feszten.

2023. július 29. 14:21
Helmeczi Zoltán

Miért lett forró téma az akkugyárépítés? Veszélyezteti-e a környezetünket? Lehet-e kiegyezés az ügyben? – ilyen és ehhez hasonló kérdésekről vitázott az esztergomi MCC Feszten Schiffer András, Litkei Máté, Kanász-Nagy Máté és Kaderják Péter.

Schiffer: technokrata őrültség, profitéhség, veszélyben lévő települések

Azzal kapcsolatban, miért lett az elmúlt évek szimbolikus témája az akkugyárak ügye, Schiffer András ügyvéd, az LMP volt frakcióvezetője arról beszélt, hogy a rendszerváltó elit egy nagyon szerencsétlen pályára térítette a magyar gazdasági fejlődést, kizárólagosan a magyar multinacionális nagytőkének kedvezett. Szerinte 2010 után „a magát nemzetinek hazudó kabinet” ezt a koncepciót nemhogy elvetette, hanem áramvonalasította, és a német autóipar érdekeit kezdte kiszolgálni; ha pedig nem menne rá a kelet-ázsiai akkugyárak idevonzására, könnyen elveszíthetné az idetelepült német autógyárakat a fosszilis meghajtású autók várható háttérbe szorulása és az elektromobilitás előtérbe kerülése miatt.

Schiffer emellett technokrata őrültségnek nevezte a kormány akkugyár-építési retorikáját, és hiányolta a környezeti hatástanulmányok tisztességes lefolytatását. Kifogásolta továbbá, hogy túl sok helyen építenek akkugyárat, amelyek így számos települést veszélyeztetnek. A kérdés szerinte az, hogy a klímaváltozás elleni küzdelem jegyében rá lehet-e bírni a nagytőkét a profitéhség csökkentésére.

Litkei: a legszigorúbb környezetvédelmi elvárásoknak kell megfelelniük a gyáraknak

Litkei Máté, a Klímapolitikai Intézet igazgatója kiemelte: az akkugyárakkal kapcsolatos legtöbb kritika környezetű jellegű, amelyek valid kérdések, meg kell vitatni őket,

a gyáraknak pedig meg kell felelniük a legszigorúbb környezetvédelmi elvárásoknak.

A magyar GDP 5 százalékát valóban az autóipar adja jelenleg – reflektált Schiffer Andrásra –, a bruttó hazai termék nagyjából 25 százaléka pedig köthető valamilyen módon a járműiparhoz, ami európai viszonylatban is magas. Emellett az is közrejátszik szerinte az ügy forróvá válásában, hogy a baloldal az identitásválsága miatt keresi azokat a témákat, amelyekkel fogást tud keresni a magyar kormányon. Pedig „hamis az az állítás, hogy csak a magyar kormány tolja ezt az iparágat”, a régióban verseny zajlik ezekért a beruházásokért – jelentette ki.

A szakember a kormányzat részéről hibának tartja, hogy egy polgármesternek a sajtóból értesülnie arról, akkugyár épülne a városában, azt is mondta ugyanakkor, hogy az ellenzék kommunikációja pedig ellehetetleníti a tárgyszerű vitát. Úgy nincs értelme zöldpolitikát folytatni, hogy kitűzünk az ügyet, de csak a zöldszempontokat vesszük figyelembe, minden mást, például az ellátásbiztonságot, gazdasági aspektust nem.

Ezt is ajánljuk a témában

Kanász-Nagy: Debrecenben 40 tonna „különböző anyag” fog kiszóródni környezetbe

Az LMP országgyűlési képviselője, Kanász-Nagy Máté szerint egyáltalán nem szimbolikus, hanem igenis húsba vágó, politikai kérdésről van szó, hiszen a mindennapjainkat, a környezetünket érinti. Példaként említette a debreceni akkugyárat, amely esetében 40 tonna „különböző anyag” fog kiszóródni a környezetbe, ennek jelentős része kén-dioxid. Hogy lehet ezt figyelmen kívül hagyni? – tette fel a kérdést.
Arról is beszélt, hogy „Magyarország kiszáradóban van”, a talajszint – különösen igaz ez például Debrecen térségére – csökken, ezért nem szabadna idehozni egy olyan iparágat, aminek óriási a vízigénye. Ehhez képest az elmúlt hét évben 1050 milliárd forint ment közvetlen támogatásként az akkuágazatnak.

Kaderják: csökkenteni kell a környezeti kockázatokat

Kaderják Péter, a BME Zéró Karbon Központjának vezetője, a Magyar Akkumulátor Szövetség ügyvezetője kifejtette: egyrészt azért lett hangos téma idehaza az akkumulátorgyár-építés, mert a magyar lakosságnak nagyon erősek a környezeti, klímaváltozással kapcsolatos preferenciái. „Ennek ha ellenében megy valaki, arra élesen reagál a lakosság” – mondta. Másrészt fontos tényezőként említette, hogy globális jelenség az akkugyártási kapacitások növekedése. Az igaz ugyanakkor – jelezte –, hogy

sok beruházásnál egy-egy település lakossága méltánytalan helyzetben találja magát, úgy érzékelik ugyanis, hogy az akkuüzem-beruházásból származó hasznai sokkal kisebbek, mint a felmerülő környezeti költségei.

Ezért kiemelt teendőnek tartja a környezeti kockázatok csökkentése, de álláspontja szerint a környezeti problémák – többek közt a levegő-, víz- és talajszennyezés – kezelhetők, erre példaként említette a több évtizedes múltra visszatekintő magyar vegyipart. Szerinte a kérdés az, hogy az akku-előállításból Magyarországon előnyt, áldást vagy átkot kovácsolunk.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: MCC Feszt/Gyurkovits Tamás

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Namond
2023. július 30. 17:33
Magyarországi akkugyár telepítés lebonyolítás rossz kádárista módszerű, működése ellenőrzése a szovjet importhoz hasonlóan szemethúnyó, munka és környezetvédelmi kihágás vagy bűncselekmény büntetése aprópénz. Magyarországi akkugyár jó lenne, ha telepítése demokratikus, környezetkímélő, közüzem és közút, közösségi közlekedés fejlesztő hatású és működése jogkövető lenne, bár mainstream divat, mint az LMBTQ. Gazdasági - űrtechnológiai, katonai - előny, a hidrogénenergetika, energiacella fejlesztéssel és hazai tudáson alapuló gyártással érhető el, dettó chip gyártás és hulladék radioaktivitás felhasználásán alapuló gyémánt alapú, mikró-mini villanytelepek.
Namond
2023. július 30. 17:19
Az ország első zöldhidrogén-termelő üzeme Egy bükkábrányi volt lignitbánya területén létesített, mintegy 23 megawatt – egy város energiaigényét fedező – kapacitással működő napelempark mellett épül, és a tervek szerint 2023 negyedik negyedévétől kezdi termelni a zöld hidrogént az üzem, amelyhez a napelempark energiáját használják fel. Pintér László szerint az itt szerzett tudással és tapasztalattal behozhatatlan előnyre tesz szert a cég, amely előny kamatoztatható a teherfuvarozásban, helyi és távolsági személyfuvarozásban, valamint a haditechnika korszerűsítésében is. Ráadásul a csúcs idei áramtúltermelés fogyasztója és hidrogénbe akkumulálójaként is fontos szerepet játszik az üzem a naperőmű energiatermelésének hatékony kiegyenlítésében, gazdaságosságában.
bélsaczár
2023. július 30. 12:44
A gond az,hogy meg fog épülni ha akarjuk-ha nem. A jó kérdések inkább inkább igy hangzanak: Ha eddig minden valamire való nagy vállat arról volt hires,hogy Kinába,vagy Indiába szervezte ki a termelést,mert olcsóbb volt,akkor miként van az,hogy most könyörgünk az emlitett,és nem emlitett országoknak,hogy telepitsenek már ide cégeket,mert megéri? Illetve nem éri meg nekik otthon,gyakorlatilag teljesen automatizált gyárakban bagóért előállitani valamit itt viszont majd megéri?Vagy inkább az van,hogy ezek adtak hatalmas pénzeket pl.Magyarországnak,de attól arrafelé ők diktálnak? Miért van az,hogy kinai cégeknek megéri hatalmas épületeket bérelni nem kevés pénzért,és ott gyakorlatilag nem csinálnak semmit? Ennyire hülyék lennének? Lehet az is,hogy otthon nem akarnak már mérgezni,és élvezik bónuszként azt,hogy a stagnáló-agonizáló nyugaton tudnak kolóniákat létesiteni?
Abiondi
2023. július 29. 19:46
Magyarországi akkugyár rossz, bűnös, írtani való. Német, francia akkugyár jó, taps, taps, taps, nyalás.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!