A budapesti múzeumokat ne vigyék sehova!
Az országos múzeumokról való döntés a kormány kompetenciája.
Magyarország is azon lehetséges célországok között van, ahol akkumulátorgyárat építene a Volkswagen-konszern.
„Nem született még döntés a Volkswagennél, ugyanakkor az is igaz, hogy Magyarország is a lehetséges célországok között van, mint egy ilyen kaliberű beruházás leendő telephelye” – ezt nyilatkozta Les Zoltán, az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatósági tagja az Indexnek. A cikk szerint a Volkswagen-konszern – amelynek az Audi Hungaria a központi motorszállítója – saját maga építene akkumulátorgyárakat, nem pedig vásárolná a cellákat, így a kereslet felfutásához ütemezett időzítéssel hat gigaüzemet tervez felhúzni.
Les Zoltán arról nem beszélt az interjúban, hogy Magyarországon mely helyszínek jöhetnek szóba,
Olyannyira így gondolják – és tiltakoznak ellene –, hogy népszavazást is akarnak a kérdésben.
Alfons Dintner, az Audi Hungaria igazgatósági elnöke márciusi sajtótájékoztatóján azokra a kérdésekre, melyek szerint épül-e akkumulátorgyár a Győrhöz tartozó Győrszentivánon, azt felelte: az Audi nem akar akkumulátorcellákat gyártó üzemet építeni. A Győr+ tudósítása szerint az üzletember azt mondta, az Audikba kerülő akkumulátorok beszerzéséről a Volkswagen-konszern gondoskodik, amely valóban felvetette, hogy négy ország – köztük Magyarország – közül az egyikben érdemes volna telephelyet kijelölni erre a célra. „Azzal az elképzeléssel, hogy jelöljenek ki megfelelő ipari helyszínt, én is egyetértek” – hangsúlyozta az ügyvezető, hozzátéve ugyanakkor, hogy döntés nem született, annyit tudnak, hogy a következő ilyen gyár Kanadában létesül. Hogy ezt követően milyen elképzelés érvényesül, azt nem tudja, közölte Dintner.
Az elmúlt hónapokban a Mandiner is több alkalommal foglalkozott a hazai akkugyártás sok vitát kiváltó kérdésével. A kormány álláspontja világos: a közlekedés elektrifikációja, az elektromos autók terjedése miatt nem lehet kimaradni az akkugyárépítési versenyből, Magyarországnak élen kell járnia a járműipari innovációban. Az ellenzék viszont környezetvédelmi okokból élesen tiltakozik az ilyen beruházások ellen.
A leghangosabban bíráló LMP szerint például „nem szabad a vízkincsünket az akkumulátorgyárakra fordítani, miközben az ország éghajlatát egyre aszályosabbá teszi a klímaváltozás”.
Idehaza jelenleg Debrecenben zajlik óriási – a világméretekben is hatalmas – akkugyárépítés: a város mellett a kínai CATL épít hatalmas üzemet – szintén nem kis viták közepette.
de akkuipari beszállítók szerte az országban működnek. Debrecen esetében Papp László a napokban világossá tette: a városban nem épül az eddig bejelentett kettőnél több akkumulátorgyár, már csak azért sem, mert – mint mondta az ATV-ben – elfogytak az ipari területek.
Arról, hogy Franciaországban és Németországban az ilyen beruházásokat hogyan fogadják, itt és itt írtunk részletesen.
Nyitókép: Jens Schlueter/AFP