A legyengült autóiparnak pont nem volt szüksége arra, ami történik – vette át a szót Várkonyi Gábor. Az autóipari részvények nem teljesítenek jól, sok a kiszámíthatatlan faktor. Ezek egyenként nézve is veszélyesek, de közösen elég súlyos helyzetet teremtenek az autóiparban: a Brexit, a Kína és az USA közötti kereskedelmi háború globálisan csökkentik a keresletet. A gyártók nem tudják, hogy mibe fektessenek: elektromos autókba, önvezető autókba, hidrogénes autókba? – sorolta az opciókat. Dollármilliárdokat költenek ennek a kutatására a gyártók. A szén-dioxid-kibocsátás büntetése is komoly tényező, a prémiumgyártók ezt nem tudják teljesíteni, a tömeggyártók is csak nehezen.
A problémákat eddig Kínában lehetett kezelni, ahol a piaci növekedésnek eddig nem volt határa.
Onnan transzferelték a pénzeket a nagy gyártók is, ha gond volt. A Volkswagen például 15-20 éve többet keres Kínában, mint Európában. Ha ezt is kiütjük, akkor az autóipar összeeshet – hangsúlyozta. Az elején nagyon nagy számokkal dobálóztak, de azért nem uralkodott el a pánik. A mostani forgatókönyvek szerint ezt a mínuszt a második negyedévre kiköszörülik. Jelenleg 78 millió autó eladásával számolnak, ha Kína ennél rosszabb számokat produkál, akkor változik a helyzet – fejezte be a gondolatmenetét.
Dr. Matura Tamás – Kína-kutató – kiemelte, hogy egyik napról a másikra nem fog visszaállni az eredeti állapot. Kínában az emberek jelentős része még nem tért vissza a városokba, így a becslések szerint az első negyedévben kb. 4,5 százalékra fog visszaesni a GDP növekedése – jelentette ki. Kínában az állam a felfokozott hangulat miatt folyamatosan átállítja a termelést, teherautókat foglaltak le, amelyek esetlegesen bennragadtak a karanténokban, gyárakat állítanak át arcmaszkok gyártására – sorolta. Az EU legnagyobb külkereskedelmi partnere is Kína, ha ott 0,4 – 0,6-os csökkenés várható, akkor az Európai Bizottság 0,5 százalékos becslése a visszaesésre túlzottan optimista – vetette fel.