Emese könyvelős tapasztalatai alapján is azt mondja: egyáltalán nem csak a kicsik csinálják a trükközést a bejelentéssel és a járulékokkal, hanem a nagy, ötcsillagos szállodák is, akiknek meg se kottyanna a járulékterheket kifizetni. „Egyszerűen arról van szó, hogy ha egy vállalkozónak egyszer valami x forintba került, akkor soha többet nem akar már azért többet fizetni. Valahogy kiügyeskedi, hogy később is maximum ugyanannyi költsége legyen” – mondta.
A Facebook-os vendéglátós csoportban egyébként többen megértőbbek voltak, és azt írták: kisebb vállalkozásoknál részben érthető ez, hiszen trükközés nélkül lehúzhatnák a rolót; és sok vállalkozó nem számol azzal, hogy egy étterem milyen tőkeigényes, az első pár évben tiszta ráfizetés. Egyikük hozzátette: ha kiszámíthatóbb lenne a gazdaságpolitikai környezet, akkor a vállalkozóknak se lenne olyan sürgős, hogy feltétlenül 1-2 év alatt kitermeljék a befektetett tőkét. Emese szerint ugyanakkor az esetek nagy részében ez csak duma: „Voltam olyan helyen, hogy napi 3-4 milliós forgalmat csináltunk. Ezer forintba kerül az a kis maroknyi kaja a tányéron, amit 8-9 ezerért ad el! Ne mondja nekem, hogy nem tudja a járulékot kifizetni” – sorolta. Szerinte a legtöbben csak nyerészkedni akarnak, és mikor felvetettem, hogy ha áfát csökkentenének a szektorban, akkor esetleg a fennmaradó pénzt lehetne bérfejlesztésre fordítani, hangosan felnevetett.
Jatthelyzet
A részmunkaidős minimálbérre bejelentésnek egyébként nem csak tb-ügyi vonzatai vannak, de munkaügyi jogvitákba se nagyon mennek bele a munkavállalók emiatt. Erről Róbert beszélt a Mandinernek, aki már több mint tíz éve séfként dolgozik, és most épp egy szakszervezetet akar alapítani. Felvetésünkre, hogy miért nem jók a meglévők, kifejtette: vagy politikai kötődésük miatt nem hatékonyak, vagy azért, mert „nincsenek elég közel a tűzhöz”.
Mint Róbert elmondta, a szakácsok 55-60 fokban dolgozzák végig a 14-15 órás műszakot havi 18-22 napban, ami fizikailag nagyon megterhelő, és egy sor egészségügyi probléma kialakulásához hozzájárulhat. Ehhez képest a munkáltató általában csak minimális járulékot fizet, a bér többi részét zsebbe adja. Ezt a munkát ráadásul nem lehet sokáig bírni, szerinte kellene egy életpályamodell. Róbert egyébként dolgozott külföldön is. A különbséget firtató kérdésünkre azt mondta: ott is agyondolgoztatják őket, de legalább megvan a létbiztonság, itt viszont még az ötcsillagos hotelek is csak 160 ezer forintos havi bérért vennék fel. Ausztriában például a munkáltatók a magas bírságok miatt nem mernek trükközni a járulékfizetéssel, ráadásul a vitarendezés, a munkavállalók igényérvényesítése is sokkal egyszerűbb – sorolta. Itthon eközben a részmunkaidőre bejelentett dolgozóknak perelniük sem érdemes, ha nem fizetik ki őket, hiszen legfeljebb a lepapírozott kis összegeket követelhetnék.
A vendéglátós bérekkel nem csak a más szektorokban is elterjedt zsebbe fizetés a gond, hanem hogy rendszerint a jatt is bele van kalkulálva: azért ilyen rossz az órabérük, mert úgyis kapnak mellé borravalót. Ezzel még lehetett számolni 10-15 éve, de ma már nem igazán – mondják interjúalanyaink egyöntetűen. Egyrészt, mert a nyugati turisták már hozzá vannak szokva, hogy a szervizdíj be van építve az árba és nem adnak borravalót, másrészt a kártyás fizetés és cafeteria-utalványok korában amúgy is kezd kiveszni ez a szokás. Ha pedig még ad is jattot a vendég, egyre ritkább, hogy a pincérek ezt valóban meg is tarthatják: ez persze nem motiválja a pincéreket, hogy jól dolgozzanak. A tulajdonosok ehelyett megtartják a jattot, aminek útján adómentes jövedelemhez jutnak: ezt is a működés finanszírozására, például az alap-munkabérek kifizetésére fordítják, holott elvileg a működési költségek már be vannak építve az árakba – magyarázza Róbert.
Hová tűnt a szakma presztízse?
Az alulfizetettség okait firtatva nagyon hasonló válaszokat kaptunk az érintettektől: régen minden jobb volt. Régen a pincérek voltak a munkásosztály krémje vagy a polgári osztály alja, most viszont általános lenézés övezi őket. Ez viszont nem ok nélkül van, hiszen a mai pincérek többségében „az etikettet minimálisan tudják, a beszédkészségük meg nulla” – mondta például Ádám, aki egy menő budapesti szálloda éttermében teremfőnök. „Egy takarítónő – hála Istennek – bármikor büszkén kihúzza magát, de egy pincér meg mára letagadja magát” – fogalmazott. Szerinte az sem jó, hogy nagyon elfiatalodott a szakma: alig vannak 35-40 fölöttiek. Felvetésünkre, hogy az egész napos ácsorgást és rohangálást nehéz fizikailag bírni egy középkorúnak, azt mondta: nem lenne az, ha nem ketten-hárman lennének egy nagy, százfős étteremre. Meg ha nem nőiesedne el a szakma, mert ez bizony nem nőnek való munka, „nem elég csinosnak meg aranyosnak lenni, de fizikailag is bírni kell” – teszi hozzá.
Azt gondoltuk, talán nem járunk messze az igazságtól, ha a szakma presztízsvesztésének okait az oktatásban keressük. Erre vonatkozó kérdéseinkre is nagyon hasonló válaszokat kaptunk. A legtöbb vendéglátásban dolgozó fontosnak tartja a szakképzést, már ha jó. „Én se dolgozhatok csak úgy autószerelőként, szóval akkor lenne értelme, ha pincérként is csak szakképzettséggel lehetne dolgozni” – mondja Ádám. Szerinte a vendéglátós vállalkozók magukkal tolnak ki, hogy nem követelik meg a szakképzettséget a jelentkező pincérektől, szóval most hiába sírnak a szakemberhiány miatt. A tulajdonosok bele se gondolnak, mennyit számít, hogy például megkérdezi-e a pincér a vendégtől, hogy kér-e még egy pohár bort. Ebből az lesz, hogy olyat vesznek fel, aki nem kérdezi meg, aztán meg csodálkoznak, ha nem megy jól a bolt – tette hozzá.
A dolog másik oldala pedig az, hogy milyen maga a szakképzés, mert annak is akkor van értelme, ha jó. Szeleczki Gábor, a bölcsészkari Műhely tulajdonosa egyben szakoktató is, így közelről látja a szakképzést: szerinte az egész nagyon elavult. Hetvenes-nyolcvanas években íródott tankönyvekből tanítanak, így mondjuk a gasztroforradalomról nem is hallanak a diákok. Persze elmondja nekik órán, de vizsgázni a tankönyvből vizsgáznak, szóval plusz dolgokat nem tanulnak meg – mondta. Hasonlóan látja Ádám is, aki szerint sokkal jobb lenne, ha „ezer éve elavult tudás fejekbe tömködése” helyett a pincér oklevél egyszerre barista és sommelier-képzést is jelentene. Másrészt pedig a diákok is egyre kevésbé motiváltak, hogy a szakképzést elvégezzék, hiszen azt látják, hogy anélkül is tudnak a vendéglátásban dolgozni.
A magyar szállodákban már most nagyrészt ukránok takarítanak
A turizmus és vendéglátás szakokról kijövőktől nem csak az éttermekben, de a szállodákban sincsenek elájulva. András, aki egy középkategóriás budapesti szállodában front office manager, egész kálváriáról számolt be a Mandinernek, miután a négyből két recepciós egyszerre mondott fel és döntött úgy, hogy külföldre megy dolgozni. Száznegyven szobára már eleve a négy recepciós is kevés volt, aztán öt hónapba telt, mire megfelelő, tapasztalt munkaerőt találtak. Akik frissen kijönnek az egyetemről, őket hónapokig tart betanítani, „erre pedig egyszerűen nincs idő, ha csak ketten vagyunk, akik dolgozzunk” – mondta.
„Ezek a gyerekek kijönnek az egyetemről és még nem láttak szállodát. Nagy az arcuk, de az első nap végén meghalnak” – fejtette ki András, aki szerint a szakmai gyakorlat jelenlegi rendszere egyáltalán nem jó: egy nagy szállodában csak egy kis szegmenst lát a diák, egy kicsiben meg nincs, aki betanítsa, mert mindenki el van árasztva a munkával. „Egy szállodában annyi ember kellene, hogy dolgozzon, ahány szoba van. Mi húszan vagyunk a száznegyven szobára. A munkaidőmben egyszerűen nincs időm betanítani őket, inkább bemennék plusz pénzért a főiskolára gyakorlatot tartani, annak több értelme lenne” – jegyezte meg.
Most szállodai recepciós munkakörben egyébként nagyjából 170-200 ezer forintot lehet keresni – külföldön ötször ennyit, így a fiatalok, ha tudnak nyelvet, egyből külföldön helyezkednek el.
Azt is megkérdeztük, hogy mi a helyzet a takarító személyzettel, szobalányokkal. Meglepetésünkre András azt válaszolta, hogy szinte kizárólag ukránok dolgoznak a szállodában. Régebben erdélyiek is sokan voltak, de mióta Románia előtt is megnyílt az EU-s munkaerőpiac, ők is inkább Nyugat-Európába mennek. Az ukrán takarítók munkájával egyébként meg vannak elégedve, és lehet is őket legálisan foglalkoztatni: annyi a megszorítás, hogy ilyenkor – ha EU-n kívüli harmadik országból akarnak valakit felvenni – a belföldi munkakeresőket előnyben kell részesíteni. Őket a munkaügyi központ közvetíti ki, de András szerint tragikus a helyzet a téren: tízből kilencen úgy mennek az interjúra, hogy valójában nem akarnak dolgozni, csak azt akarják, hogy igazolják le nekik az interjút. Az ukrán szobalányok körében viszont egy üresedés esetén öten jönnek ugyanarra a helyre: igaz, nem keresnek sokat, nagyjából napi hatezer forintot, de ez tisztán megmarad nekik, mivel szállást és ellátást is kapnak. Ez sok vidékinek is megérné, ők mégsem jönnek fel – mondta András.
A kevés elégedett vendéglátós között van a vidéki szállodában dolgozó szobalány, Judit, aki a Mandinernek arról mesélt: egy középkategóriás szállodában is megkeres 250 ezer forintot, így elégedett a munkájával, bár szerinte Budapesten többet tudna ugyanezzel keresni. Ő viszont ha valahová költözne, akkor Németországba vagy Ausztriába menne ki egy kicsit pénzt keresni.
Városi legendák a balatoni szezonról
A vidék szempontjából különleges helyzetben van a Balaton: idén nyáron is számos sztorit lehetett arról olvasni, hogy nincs, aki dolgozzon a vendéglátóhelyeken a szezonban. A híres balatoni vendéglátós szezonról elképesztő rémtörténeteket hallottunk a megkérdezett pincérektől és szakácsoktól. „Azért az sokat elárul, hogy ha ex-vendéglátósként meghallom, hogy Balaton, akkor röhögnöm kell, nem?” – kérdezett vissza ironikusan Emese. Ezután megerősítette azt a szakács interjúalanyunk, Róbert által is elmesélt történetet, miszerint bár a szezonban nagyon jól, havi négyszázezret is lehet keresni; de nagyon gyakran előfordult, hogy a pénz szezon végén járó részét nem fizették ki a pincéreknek, szakácsoknak.
A balatoni étterem-tulajdonosok oldaláról Bezerics Dániel borászt, a keszthelyi Paletta és Télikert tulajdonosát faggattuk ki. A fenti rémtörténettel kapcsolatban rögtön leszögezte: ő ennek a másik oldalát látja, hiszen volt olyan, hogy a munkavállaló megkapta előre a pénzt és másnap nem ment dolgozni. Ugyanakkor Bezerics indokolatlannak tartja a panaszáradatot, és a Mandinernek többször hangsúlyozta: szerinte pozitív hozzáállással, jó minőséggel, a helyi gazdaság termékeit helyi munkaerővel prezentálva igenis lehet javítani a helyzeten. Ő és többen mások a Balatonon erre törekszenek, de persze egy fecske nem csinál nyarat, és a munkavállalóknak is alkalmazkodniuk kell a helyzethez szorgalommal, empátiával – tette hozzá.
A Balaton Alapanyaga választás 2016 (balról a 3. Bezerics Dániel,
Mint mondta, ő fontosnak tartja, hogy helyi, de legalábbis vidéki fiatalokat foglalkoztasson versenyképes fizetésért: nagyon büszke rá, hogy vannak, akik évek óra Ausztriából hazajárnak hozzá dolgozni a nyári szezonra. Ugyanakkor „jól hangzik, hogy ki mennyiért hajlandó dolgozni, de az se mindegy, hogy dolgozik. Egy szakács kereshet hétszáz, de ötvenezer forintot is óránként, ha annyit ér a tudománya” – mondta, hozzátéve, az ő konyhájukban nem irreális a 2500-3000 forintos órabér. Bezerics azt is fontosnak tartja, hogy egyfajta „szellemi műhelyet” alakítson ki, ezért örül is neki, ha a fiatal szakácsai továbbfejlődnek, mondjuk budapesti vagy külföldi, menőbb helyekre veszik fel őket.
Panaszkodás helyett – mi a megoldás?
A pozitív példákkal kellene inkább foglalkozni: arra törekedni, hogy szaporodjanak a valódi minőséget adó helyet; mert ha a vendég jó minőséget kap, akkor kifizeti a magasabb árat, és ha ez működik, akkor a munkavállalót is jobban meg lehet becsülni – összegezte Bezerics Dániel.
Arra a kérdésre, hogy mi lenne a megoldás, a legtöbben az ágazati áfacsökkentést említették; bár a munkavállalók többsége kételkedik abban, hogy az így megmaradó pénzt a tulajdonosok valóban bérfejlesztésre költenék.
A budapesti Műhely-tulajdonos Szeleczki Gábor szerint a megoldás a szakszervezetek erősítése lenne: Ausztriában például erős kollektív szerződések vannak, amik viszonylag jó bért garantálnak. Felvetettük, hogy most saját maga ellen beszél. „Persze ehhez az adózást is át kell gondolni, hiszen másképp nem tudná senki a béremelést kigazdálkodni” – tette hozzá. Szeleczki egyébként úgy gondolja, hogy a belengetett ágazati áfacsökkentésből nem lesz semmi.
Bezerics Dániel 20-30 százalékos árszínvonal-emelkedést is szükségesnek lát. Felvetésünkre, hogy a magyarok nagy többségének így sincs nagyon pénze rendszeresen étterembe járni, azt mondta: ez igaz, de akkor is nagyon le vannak értékelve a budapesti bulinegyedbeli és balatoni vendéglátóhelyek a külföldiekhez képest.
Hozzátette, hogy ezzel együtt nyilván minőséget is kell produkálni: „ha magas a hozzáadott érték, akkor meg lehet fizetni a munkavállalókat, és a munkavállalónak is lesz pénze, hogy szabadidejében vendéglátóhelyekre járjon.” Amint Bezerics, talán a komplett magyar munkaerőhiány-problémára is utalva összegezte: „húsz év alatt ide kéne eljutni: normálisan dolgozni és normális árat fizetni a normális munkaerőnek”.
***
A magyarországi munkaerőhiányról szóló cikksorozatunk első, informatikai szektorról szóló részét itt olvashatja.