Drucker György elmondta, sokan sokfélét jósolnak az aktuális szituáció kifutását illetően. A Citibank arra számít, hogy a mostani 50 körüliről akár 20 dollárig is lecsúszhat még az olaj hordónkénti ára; az OPEC ellenben rövidesen felívelő mutatókkal kalkulál; míg az orosz Rosznyefty úgy tartja, 2020-ig tart ki a „palaolaj-forradalom”. Az elemző azt érzi reálisnak, hogy rövid időn belül 70-80 dollár körüli összeget kell majd fizetni egy hordó kőolajért. Kollégája hasonló álláspontra helyezkedik, Pletser szerint jövőre még marad a mostani olcsóság, de tíz éves távlatban 80-100 dollár közötti értéket jósol. Ám azt világossá kívánta tenni, hogy ezen a téren sincs semmi kőbe vésve: „Ha Szaúd-Arábia – tegyük fel – beborul, a 200 dollár is benne van a pakliban”.
A banki szakértő szokatlan perspektívából láttatta a vesztesek közé sorolt országok helyzetét. Úgy véli, ezek rövidtávon bizonyosan megszenvedik a piac mostani változásait, hosszútávon viszont jól jöhetnek ki az egészből. Az egy vicc – így Pletser –, hogy Oroszország néhány évtizeddel ezelőtt még élen járt az űrkutatásban, mára viszont az olajkitermelés minden más iparágat kiszorított náluk. Ha jó ütemben meg tudnak újulni, az hozzájárulhat a gazdaságuk modernizációjához, a megtermelt javak igazságosabb elosztásához.
A két meghívott szakember egyaránt úgy hiszi, az elektromos járműipar nyújthatja a kőolaj alternatíváját. Mint azt Pletser ismertette, az olaj ma már túlnyomó részt üzemanyagként, járművek és nehézgépek motorjaiban elégetve végzi. Az elemző arra is felhívta a figyelmet, hogy a robbanómotorok – amellett, hogy környezetszennyezők – nagyjából 40 százalék hatékonyságot tudnak felmutatni a közel száz százalékos elektromotorokkal szemben, ráadásul ma már nem is olyan drága megújuló forrásból energiát előállítani. Az egyszerű elektromosság mégsem tudta még a járműhajtásban leváltani a bonyolult belsőégésű erőforrásokat, ennek oka pedig, hogy az elektromos áram tárolása drága. Az azonban nem mindegy, hogy mihez képest drága – folytatta –, tudniillik ha az olajár valamiért 200 dollárra ugrana, úgy már egyáltalán nem lenne olyan rossz alternatíva. Ha bekövetkezik az akkumulátortechnológiában egy mérnöki áttörés, ami olcsóvá teszi a villamos energia elraktározását, akkor a szakértő véleménye szerint végleg lejár a kőolaj ideje.
Drucker György a kitermelési technológiák folyamatos fejlődésével magyarázta, hogy a korábbi jóslatokkal szemben miért nem fenyeget még jó ideig a kőolaj-készletek kiapadása. Abban viszont minden hozzászóló megállapodott, hogy nem az olaj hiánya fogja az olajkorszak lezárását meghozni, ahogyan „a kőkorszaknak sem az vetett véget, hogy elfogyott a kő”.
Fotó: Külügyi és Külgazdasági Intézet