Inkább levél-, mintsem pengeváltás zajlott a minap két alternatív értelmiségi, Puzsér Róbert és Schiffer András között. Abban egyetértés mutatkozott, hogy az egyesült ellenzék frakciók szerint újra széttagolódó pártjai nem jelenthetik a megújulást Orbánnal szemben.
Schiffer ugyanakkor felvetette, hogy el kellene felejteni végre a „balliberális értelmiség” mítoszát.
Akik az összefogás-varázsigét mantrázzák négyévenként, és kivont Free SZFE-pallossal indulnak harcba a Fidesz ellen.
Puzsér válaszában amellett érvelt, hogy a ballib értelmiség ennél sokrétűbb, nem azonosítható a hangadókkal: „Nincs vita, András: ezt a magát progresszívnek hazudó, rossz képességű fanatikusokból, megélhetési antifasisztákból, kártékony és korrupt kisegzisztenciákból álló kemény magot én is megvetem (...) Csakhogy a balliberális értelmiség ennél sokkal több. Te is a tagja vagy, én is a tagja vagyok (...) A tagja rengeteg orvos, pedagógus, színművész, pszichológus és jogvédő. Ez az ország értelmiségének a fele...”
Az érvelés formállogikailag megáll, tényleg nem reprezentálhat egy zajos kisebbség egy teljes társadalmi-szellemi spektrumot. Morálisan és az elmúlt harminc év gyakorlata alapján azonban illúzió a puzséri gondolatmenet. Alaptézisem ugyanis, hogy amíg nem erodálódik teljességgel a balos csúcsértelmiség presztízse,
amíg itt kísért a magyarbálintizmus, a csákijuditizmus,
addig nincs értelme a csöndes többségről beszélni.
A balos értelmiség valahol a rendszerváltás környékén átadta a képviselet jogát az SZDSZ-nek és holdudvarának, és ezzel a ballib narratíva évtizedekre egy szűk kör privilégiuma lett. Onnan a jelenkorig minden egyenes vonalú, önmagából következő láncreakció. Ez a ballib véleményvezérkar támogatta meg a taxisblokádot, teljes elánnal, nemzetközi léptékkel szállt bele a rendszerváltás után tétován építkező Antall-kormányba, majd szemérmetlenül megágyazott a Horn Gyulával kötött koalíciónak.
A működési reflexek korán kialakultak, a chartázás, petíciózás, a nemzetközi vészharangozás: és ezek kormányoktól függő intenzitással, de állandósultak is. Ahogy a nácikártya, a diktatúrázás, az értelmiségi-megmondóemberi gőg is. Egyenes vonal fut végig a Heti Hetes belterjes önelégültségétől a Magyar Narancson át a Márki-Zay-féle messiástudatig.
A szabadmadaras szellemi hagyományok a gazdatest kimúlásával is éltek és élnek tovább.