A helyzet az, hogy nem ismerjük Bauer Sándor politikai nézeteit, erről még közeli barátai sem tudtak részletesebb felvilágosítást adni. Kétségtelenül a fenti megjegyzést is ő írta, de egy munkáscsaládból származó gyerektől, aki a megszilárduló és felívelő kádárizmusban szocializálódik, elég helytelen lenne kiforrottan antikommunista vagy épp jobboldali gondolatokat várni. Abból dolgozhatott, ami rendelkezésére állt, és ha valamit biztosan tudhatunk, az az, hogy szenvedélyesen ellene volt a fennálló rendszernek.
A nagyközönség számára feltáratlan terület ez, és ha azt nem is lehet mondani, hogy a hatvanas évek legvégének egyik kulturális jelensége lett az önégetés, de az elérhető adatok alapján azt azért állíthatjuk, szubkulturális hatásai voltak. Csehszlovákiában Palach után nagyjából tucatnyian biztosan így tettek, Palach előtt tudunk egy lengyel példáról is, de Bauernek is voltak magyar követői, nem beszélve az 1970-ben Brassóban mártíromságot vállaló Moyses Mártonról. A keleti blokk más országaiból is ki-kijutottak hasonló esetekről történt beszámolók.
Úgy látom, hogy rendes felderítés és jóval kisebb elhallgatás mellett azt is megállapíthattuk volna azokról az évekről, hogy hasonló utat járt be az önégetés, mint az öngyilkosságok sorozata Az ifjú Werther szenvedései vagy a Szomorú vasárnap megjelenése után. És vigyázat, itt csak a jelenség korabeli mémmé válására gondolok, nem a fontosságukban vontam köztük párhuzamot, és nem az értelmetlen öngyilkosság és a mártíromság vállalása közötti, meglehetősen széles elválasztó vonalat akarom keskenyebbre sikálni.
Az, hogy ezeknek a fiataloknak az áldozata sem akkor, sem később nem nyert publicitást – Jan Palachot kivéve –, mindennél jobb bizonyítéka annak, hogy a mindenkori és mindenhol működő kommunista államhatom ebben is szomorúan remek munkát végzett.
Végül beszéljünk arról is, hogy