Szakály nem említette meg, hogy a lassan, kínkeservesen lassan konszolidálódó ellenforradalmi rendszer ideológiájának (Turbucz Dávid érdekes megfogalmazása szerint a Horthy-rendszernek nem is volt ideológiája, csak mentalitása…) az antikommunizmus és az irredentizmus mellett az egyik legfontosabb alkotóeleme az antiszemitizmus volt. A zsidókat tették felelőssé a háborús vereségért, a forradalmakért, Trianonért, és büntetésül szabták ki rájuk a numerus clausust. Ezt sérelmezték a zsidók, nem azt, hogy őket nemzetiségként fosztották meg attól a joguktól, hogy ha más feltételeknek megfeleltek (pl. volt érettségijük), akkor tovább tanuljanak.
Szakály nem említette meg azt a szintén tiszteletre méltó tényt, hogy Horthy maga is milyen büszke volt erre a törvényre. Ő is jól tudta, hogy 1920-ban ez volt a világháború utáni Európa első antiszemita törvénye. Amikor 1943 áprilisában Klessheimben Hitler élesen bírálta a magyarok úgymond „zsidóvédő” politikáját, Horthy ezt keményen visszautasította. 1943. május 7-én Hitlerhez intézett levelében leszögezte: „Ebben a kérdésben minden elbizakodottság nélkül hivatkozhatom arra, hogy annak idején én voltam az első, aki szót emeltem a zsidók destruktív magatartása ellen… Emiatt az akkoriban új irányzat miatt országomat Németország és az egész többi világ bojkottálta”. Ha most Szakály megpróbálja a numerus clausus törvényt nem antiszemita törvénynek beállítani, nem csak a tényekkel kerül szembe, hanem Horthy saját törvény-értelmezésével is.
Szakály téved, a cigányokat senki, semmiféle megkülönböztető munkaszolgálatra nem hívta be 1944. augusztus 23. előtt. További tisztelhető tényekért javaslom, hogy üsse fel a cigány holokausztról szóló könyvemnek (A cigánykérdés Magyarországon 1919-1945. Út a cigány Holocausthoz, 1993.) a cigány katonai munkaszázadokról szóló fejezetét.
A magyarországi zsidótörvényekről és a hozzájuk kapcsolódó kormány- és miniszteriális rendeletekről is lehetett volna több tényt említeni. Először is azt, hogy a numerus clausust is ideszámítva, összesen 22 zsidótörvényünk van (volt) és a Magyarországi Rendeletek Tárában 367 jogfosztó rendeletet publikáltak. Szakály csak a munkaszolgálatot említi, pedig szót ejthetett volna például a fajvédelmi törvényről, amellyel a magyar törvényhozók már az állampolgárok hálószobájában kezdtek kaparászni, kiváltva egyébként a keresztény és keresztyén egyházak éles tiltakozását. Ugyanis megtiltották azt is, hogy zsidók és nem zsidók egymással összeházasodjanak. Börtönnel büntették azt a zsidó férfit, aki akár konszenzuális szexuális kapcsolatot létesített egy tisztességes, tehát nem bárcás prostituált nem zsidó nővel. Megfosztották a zsidókat nem csak a választójoguktól, hanem tucatjával zárták ki őket a kereskedelmi és ipari pályákról is. Érdemes lett volna megemlíteni azt a tényt is, hogy 600.000 holdat vettek el zsidó földbirtokosoktól, de a nagytőkéhez, a zsidók kezében lévő gyárakhoz, bankokhoz nem nyúltak.
Szakály Sándornak abban teljesen igaza van, hogy a (történelmi) tényeket (is) tisztelni kell. Hozzátehetjük: valamennyi történelmi tényt, még azokat is, amelyek nem illeszkednek ilyen vagy olyan prekoncepcióba. Ha válogatás nélkül egész járásokból minden zsidót elhurcolnak, ha ezrével vagonokba zsúfolják és kiszállítják őket az országból, akkor az deportálás, nem kitoloncolás. Ha a zsidóságból bűnbakot csinálnak, és megbüntetik a numerus clausus törvénnyel, akkor jogos, tényszerű ezt a törvényt antiszemita törvénynek nevezni. Ha a zsidókat alapvető emberi jogaiktól (választójogtól a szabad párválasztásig és a munkavállalás jogáig) megfosztják, akkor az jogfosztás, nem jogkorlátozás. Egyetértek Szakály Sándorral: a totális jogfosztás, kirablás, majd a haláltáborba deportálás csak a német megszállás után következett. De nem érdemes azzal próbálkozni, hogy a Horthy-korszakot fehérebbnek, ártatlanabbnak, kevésbé antiszemitának ábrázoljuk, mert a tények makacs dolgok.