Másrészt: egy négy évre felhatalmazást kapott kormánynak, még ha Nemzeti Együttműködésnek nevezi is rendszerét és korszakos ambíciói is vannak, miért is kellene egy mélységében kidolgozott politikai filozófiára, mi több, ideológiára alapoznia magát? A kortárs feminizmus, a posztmodern iskolák hivatkozhatnak máig Marxra, de a kortárs jobboldal nem táplálkozhat a már meglévő szellemi, filozófiai iskolákból? Lehetséges az is, hogy az új, populista jobboldal egy meglévő világnézeti-filozófiai iskolán belül helyezi el magát, és az érdeklődők könnyen megtalálhatják az „alapító atyákat”, majd a későbbi szerzőket is? Bármelyik jobboldali áramlat híve – legyen angolszász konzervatív, germanofil kereszténydemokrata, újjobboldali forradalmár, tömegekre építő populista, könyvtárszobájába zárkózó elitista, büszke nacionalista vagy áramvonalas globalista valaki –, mindenki megtalálhatja a maga kedvenc gondolatvilágának gazdag szellemtörténetét, utóbbit leszámítva akára tág értelemben vett konzervativizmuson belül is. Nincs égető szükség új politikai filozófiára. Minek? Inkább érdemes a valóságból kiindulnia mind a politikai cselekvőknek, mind a cselekvők elemzőinek. (A filozófiára vágyó felteszi a kérdést, mi a valóság, én pedig Étienne Gilsonhoz utalom, tőle loptam a mottót, ami a felvilágosult Descartes Cogito ergo sumjának a realista helyretétele.)
Ha igaza van Russell Kirknek a tíz konzervatív alapelvben, amelynek nagy részét elég széles spektrumon magáénak vallhatják különféle vérmérsékletű jobboldaliak, beleértve az új populisták jó részét is, és amely szerint létezik egy örök, de legalábbis tartós morális rend, a morális igazságok maradandóak, az emberi természet állandó, a hagyományok pedig tiszteletet érdemelnek, akkor mi másra lehetne alapozni egy mai konzervatív, jobboldali gondolati világot, értékrendet? Nem találunk új, kibontandó igazságot. A civilizáció fennáll pár ezer év óta, az ember alapvető természete nem változott azóta.
Van például Arisztotelészünk, Ágostonunk, Szent Tamásunk, vagy az újak közül egy Alasdair MacIntyre-ünk (akármekkora óriás, ő is csak egy lábjegyzet az előző háromhoz). Mindig elindulhatunk tőlük, és rájöhetünk arra, hogy már ők megválaszolták a dilemmáinkat. Emellett azt hiszem, az akadémiai filozófusok szakmai ártalma, hogy mindenkin számon kérik a mély gondolati rendszereket.
„Amúgy is meglepő, ha egy magát konzervatívnak valló filozófus a tizennyolcadik század óta alapvetően liberális európai hagyományt hirtelen érvénytelennek nyilvánítja” – írja Babarczy, hozzátéve, hogy a Lánczi által hivatkozott „természetjog alapvetően liberális hagyomány”.
Nos: szerintem az lenne furcsa, ha egy konzervatív nem nyilvánítaná érvénytelennek a liberális hagyományt.