A szekularizáció már kifejezésében is kettősséget mutat. A latin saeculum nemcsak evilág valóságát jelöli, hanem az örökkévalóságot is. A per saecula saeculorum eredeti jelentése: korszakok korszakain át, de mai magyar megfelelője így hangzik: mindörökkön örökké. A kifejezés kettőssége felfedi a szekularizáció külső és belső folyamatát. Külsőleg úgy tűnik, hogy a vallás fokozatosan felbomlik a szekularizációban. De úgy is felfogható, hogy a vallás éppen ebben e felbomlásban hatja át a saeculum evilági valóságát, ahogyan az újszövetségi hasonlat szerint is csupán az elrothadó mag képes csíraként újjáéledni.
A karácsony ünnepének szekuláris kitágulása ennek megfelelően ugyancsak kettős. Egyfelől megmutatja a tradicionalizált vallás hanyatlását; másfelől feltárja, hogy ebben a hanyatlásban az evilági valóság átitatódik. Itt rejlik a szekularizáció értelme: miközben minden átalakul, az az erő hatja át, érvényesül benne és formálja újjá, amelyről Pál apostol ekként nyilatkozott: „Ilyen a halottak feltámadása is. Romlásra vetik el – romlatlannak támad föl. Dicstelenül vetik el – dicsőségben támad föl. Erőtlenségben vetik el – erőben támad föl.”
A vallási születésünnep és a szekularizált karácsony ekként összetartozik. A szekularizált karácsonyi ünnep megőrzi az eredeti születésesemény jelentőségének egy vonatkozását, hiszen burkoltan arra a gesztusra utal, amelyet az evangélium e szavakkal fejez ki: „Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött fiát adta érte.” Másfelől ebben az utalásban a vallási felfogás is felismerheti a történeti születésesemény azon jelentőségét, amely túllép a tradicionális vallás történeti keretein. Hiszen ez a jelentőség per saecula saeculorum érvényes; vagyis abban és azon keresztül is, amivé a szekularizált ünnepben válik.
E közös szekularizáció ekképpen egységesül; a tradicionális vallási emlékünnep, illetve a belőle kiváló világi ünnepség – mint a kenyér és a bor színei – úgy takarják el előlünk az ünnep valóságos lényegét, hogy mégis biztosak lehetünk a valóságában. Az ünnep valósága az a születés, amely nemcsak a természetben megy végbe az év legsötétebb időszakában, ahogyan a római felfogás vélte; nemcsak a történeti időrendben a kialakult tradíció szerint, ahogyan a kereszténység hirdette; s nemcsak az ajándékozás gesztusában, ahogyan a szekularizált világban sokan vélik; hanem mindezt megelőzően és mindezen túl mindannyiunk világának azon átalakulásában, amelyet a kenyér és a bor szín alatti átváltozásának régi tanítása tár fel.
Vajon képesek vagyunk-e ma is e régi tanítás felfogására, megélésére? A világ állapota megváltozott; a vallás helyére, miképp már Feuerbach fogalmazott, a politika lépett; a ptolemaioszi kozmosz látványa elveszítette realitását; s a Nyugat alkonya lassan teljes sötétségbe fordul. Van-e hát kiút ebből a sötétségből? A régi tan ma is ezt sugallja: a sötétséget világosság váltja fel, a Luca-napi vetemény sarjadni kezd, lélek és test megújul, oly módon és oly mértékben, amit lokális értelmünkkel alig tudunk elgondolni. A vallás tanításai döntően nem lokálisak, mégpedig minden számításon túllépően, olyannyira, hogy azt csak egy végsőképpeni sejtés foghatja fel. A hit egyik mai neve talán épp a sejtelem; a sejtelem lelkiállapota a remény; a remény életet ad; s az élet mindent megváltoztat.