Stanley Milgram leghíresebb kísérletét sokan ismerik, akik egyetemi tanulmányaik alatt legalább érintőlegesen találkoztak a (szociál)pszichológiával. A kísérlet ugye arról szól, hogy az alanyok viselkedését figyelik, akiket arra utasítanak, hogy egy másik szobában lévő embertársuknak egyre nagyobb áramütéssel adjanak büntetést, ha az a memóriateszten rossz válaszokat ad. Valójában egy, a kutatók által beépített „színész” játssza el, hogy áramütéseket kap, a helyzet nem valóságos, de erről a kísérleti alany nem tud. A legkétségbeejtőbb tanulsága az volt az elhíresült kísérletnek (és a filmnek is), hogy az emberek többsége a helyzet tudatosan felépített elemeinek nyomása alatt (hivatalos hangnem, jelenlévő kutató egyértelmű akaratnyilvánítása, hogy szankcionáljon, a kísérleti helyzet látványos rekvizitumai, a felelősség alóli felmentés stb.) akár halálos mértékű elektrosokkot is hajlandó volt adni, ha arra határozottan utasították, sok esetben akkor is, ha a másik szobából már sem a reakciók, sem a fájdalomüvöltések nem hallatszottak. Milgramet a kísérlet ötletében nagy mértékben ösztönözte a nácik hétköznapi emberek által működtetett gépezetének megismerési vágya a tudós szemszögéből. Az általános megdöbbenés, sőt elutasítás mellett, amit a vizsgálat a maga korában kiváltott, szerintem fontos leszögezni tanulságként: a kísérlet nem azt mutatja meg, hogy ki mennyire jó, erkölcsös ember, vagy hogy a helyesről és helytelenről alkotott elképzelései helytállóak-e. Hanem hogy elég erős, karizmatikus személyiség-e az ember ahhoz, hogy nyomás alatt, az autoritással szembeszállva is a lelkiismeretére hallgasson. Milgram idővel a vizsgálat elemeinek különböző variálása révén az alapvetően egységes eredmények mellett is felfigyelt néhány tényezőre, amik javíthattak az eredményen (ilyen volt például, ha egyszerre több alany volt jelen, és közülük többen is megtagadták, hogy egyre erősebb áramütéseket adjanak a delikvensnek).
Az egyik legsajátosabb vonása az volt a filmnek, hogy nemcsak képi világában idézte meg a ’60-as éveket, hanem a filmkészítés vizuális megoldásaiban is – szándékosan – korabeli technikai megoldások köszönnek vissza (pl. beállított, makettszerű hátterek). Az Experimenter egyik érdeme, hogy Milgram más jellegű kísérleteit is bemutatja, nagyon láttató módon. Peter Sarsgaard játékában leginkább a zárt szájjal előadott monológjai voltak zavaróak, Winona Ryder viszont kellemes üdeséggel játszotta a tudós feleségét.
*
Motley törvénye
A film egy öntörvényű és vagány, ám csöppet sem idealista amerikai ügyvédnő életét mutatja be Afganisztánban. Aki kizárólag Afganisztánra kíváncsi, az csalódni fog, mert a film kifejezetten Motley karaktere köré épül. Kimberly Motley rendkívül tudatosan és szinte pofátlanul tör előre a korrupcióval átszőtt, udvarias elutasítások álarca mögé bújt és egy amerikai (pláne nő) számára folyamatos életveszélyt hordozó világban. A hagyományos afgán jog és a nyugatias típusú alkotmány bizarr szerelemgyerekeként funkcionáló afgán bíráskodás labirintusában a védőügyvéd óriási fülbevalóival, nevetséges napszemüvegével és markáns fellépésével egészen abszurd hatást kelt. Bár sokszor érződik, hogy a főszereplő a kamerának (is) játszik, mégis hiteles tud maradni, azt pedig keresetlen őszinteséggel hamar az arcunkba vágja, hogy nem valami emberi jogi bizbasz miatt választotta azt, hogy hónapokig távol van a családjától, hanem kizárólag a jó pénz miatt. Szerintem hangulatában nagyon sokat ad a film, a rapbetéttel kísért klipszerű rész az afgán utcák nyomoráról pedig epikus és a film csúcspontja.
*
Apa és lánya
Az Ibsen Vadkacsájának parafrázisaként szolgáló film többet ígér, mint amennyit végül nyújt. Valami számomra meghatározhatatlan hiányzik belőle, hogy igazán jó filmmé váljon, pedig mind a színészi játék, mind pedig több, A-kategóriás szereplő révén kiváló esélyekkel indul. A legnagyobb alakítás ennek ellenére talán a Hedviget játszó Odessa Young nevéhez fűződik, aki egyszerre bájosan kamaszos és sziporkázóan intelligens. Az apjával való kedves és játékos élcelődései hihetően mutatják be szoros kapcsolatukat, amelyet aztán teljesen szétrombol a fájó igazság felszínre kerülése. A legdrámaiabb jelenet, amikor Paul Schneider által játszott Christian idegtépően felesleges ügyködése nyomán az apa és lánya szinte őrjöngenek a kiderült titkok okozta lelki fájdalomtól, tényleg szívbemarkoló. Christian maga is recseg-ropog drog-és alkoholproblémáinak kígyói alatt, miközben felesége elhagyja, ami megadja neki a végső lökést az ámokfutáshoz. Sajnos előfordul, hogy ha valaki ennyire boldogtalan, képes és hajlandó is mások boldogságát tönkretenni. Az Apa és lánya görög sorstragédiákat idéző módon lehetne katartikus, de néhány lépéssel elmarad ettől. Így is érdemes egyszer megnézni.
*
Evolúció
Mindig rájövök, hogy vannak olyan blöffök, amelyeknek a kritikai érzék teljes hiánya miatt az emberek egy része patent módon felül. Az Evolúció is egy blöff. Egy olyan film, amely mélynek álcázza magát, de teljesen értelmetlen. Egy lufi. Olyan, mint azok a posztmodern képek, amik előtt az „értő” közönség hümmögve és bólogatva áll, próbálván elhitetve magával, hogy amit lát, az nem egy fehér vászonra kent kék paca különösebb jelentés nélkül. És senki nem mer felröhögni, hogy ez egy vicc, nem pedig művészet. Na, ilyen ez a film. Úgyhogy teljes szívvel vállalom: botrányosan rossz. Az egyik legrosszabb filmélményem a Titanicok hosszú sorában (megjegyzés: a Titanic zsűrije képes volt különdíjjal jutalmazni ezt a hulladékot – már bocsánat). A történetmesélésre képtelen, ugyanis nincs története. Ezt egyébként ügyesen rejtegeti a legutolsó pillanatokig, amikor még azt gondoljuk, jön majd egy mindent feloldó megoldás, ami értelmezhetővé teszi a látottakat, de kiderül, hogy a király nemcsak hogy meztelen, hanem teljesen hülye is. Végtelenül kínos felismerés. Hogy mégcsak nem is a kevés párbeszéd okolható a narratíva teljes hiányáért, arra kiváló példa a fesztivál egy másik filmje, az Evolúcióval ellentétben tényleg zseniális (fentebb említett) Sárvirág minimalizmusa és intelligenciája. Az ugyanis nem művészet, hogy sokat sejtető képeket rakunk egymás mellé összefüggés nélkül (ezek sokszor aberráltak, oké, de ez legalább Marilyn Manson óta nem eredmény). Nem, kedves néző, nem Te vagy túl kevés a megértéséhez. Ne gondold túl. Mondd ki bátran, amit érzel. Feszengesz a helyeden? Nem véletlenül nem köt le, mert teljesen hiányzik belőle az a nagyszerűség, amit a filmnyelv az emberi kultúrának adni tud. Ádáz semmitmondás jellemzi. Vannak mutánsnők, akik (látszólag) valami nagyon súlyos és nagyon sötét titkot hordoznak magukban, és furcsán passzív és csöndes kisfiúk, akiknek a hasában embriókat növesztenek. Ok, a víz alatti képek szépek. De ez így nem egy film. Olyan érzésem van, hogy a rendezőnő, a francia Lucile Hadzhalilovic (jegyezzük meg a nevét és kerüljük el messziről) olvasott egyszer egy, azaz egy darab Lovecraft novellát, és annak ellenére, hogy mérföldekre van az író művészi színvonalától, kitalálta, hogy rendez egy képi világában lovecraftiánus horrort. Esküszöm, Lovecraft forogna a sírjában, ha ezt látná. Jóindulatú értelmezések H. R. Giger képeit idéznék fel még ihletforrásként, de azok jóval eredetibbek és sötétebb hangulatúak. Számomra már az is kisebbfajta csoda, hogy az Evolúció bekerülhetett a Titanic válogatásába. Ha egy szike- és pupillafetisiszta, nagyon idült tengerbiológus filmet rendez, miután bedobott valami durván illegális szert, na, az lehet ilyen. Úgyhogy a zsűrire nézek: ezt tényleg bevettétek?
*
Bigger Splash
A Bigger Splash volt az a film, amely látszatra a Titanic Filmfesztivál törzsközönségén túlnyúlóan a nagy mozik közönségére is apellálhatott volna. Látszatra. Valójában egy indokolatlanul hosszú, de gyengécske film, amely egy excentrikus alak (Harry, alias Ralph Fiennes) köré felépített montázs. A kiégett, szexmániás, őrültre fazonírozott zenei producer karaktere érezhetően viccesnek és szerethetőnek volt szánva, de végtelenül szánalmas és kisszerű. Az androgün Tilda Swinton pedig szexuálisan túlfűtött rockhercegnőként szerintem kissé bizarr ötlet. Matthias Schoenaerts jól hozza a sztárénekesnő kissé sunyi, de valójában agresszív, meg nem értett művész szeretőjét, de ez inkább sajátos arcberendezésének köszönhető, mint a színészi játékának. Dakota Johnson – nos hát ő is ott van. Néha gonoszul néz. Bár az alkotók tankönyvszerűen felmondják, amit gondolnak a kiöregedett rockandroller szerepéről, de pont az emberi tényező hiányzik iszonyatosan. Harry hiperaktív, mániákus, amorális, mindenbe beleeszik, be nem áll a szája, minden nőre rárepül (még a saját lányát is kerülgeti), nagyhangú, amint csak lehet ütemtelen, rángatózó táncot lejt, meztelenül ugrál a medencébe, folyamatosan osztja az észt. Egy tüske a köröm alatt. Az a típus, akire az ember ráhúzna egy kukát és belerúgná a Niagara vízesésbe, hogy végre nyugta legyen tőle. Így aztán sajnos, amikor a medencében eléri a végzete, nem drámaiságot érzünk, vagy megrendültséget, hanem diabolikus elégtételt. Összességében: a történések is meglehetősen kiszámíthatóak. Ez bizony kapufa.
*
A vívó
Ez a finn-észt alkotás egy klasszikus szépségű film. Sok finomság van benne, hagyományos felfogású történetépítés, lelkes, de nehéz sorsú gyerekek, főszereplője pedig a titkosrendőrség elől rejtőző egykori vívó, aki fokozatosan válik igazi tanárszemélyiséggé. Akik a létező szocializmusra egy soha véget nem érő vidám úttörőtáborként emlékeznek, azoknak különösen ajánlom a filmet. Remekül teszi mikroszkóp alá a közmegegyezés pecsétjét megszerezni kívánó obskúrus és kicsinyes diktatúrát, a feljelentgetések időszakát, a rettegésében is végtelenül erőszakos és elnyomó pártapparátust, a vívásban mint sportban is feudális csökevényt látó proletár igénytelenséget. Az ellenszenves és gonosz iskolaigazgató szerepét játszó Hendrik Toompere pedig lenyűgözően jó választásnak bizonyult.