Az objektivizálásba beletartozik a borhibák felismerése is — még akkor is, ha egyes dolgokat illetően valaki jobban, más kevésbé toleráns. A borhibákról pedig írni kell, bármennyire esik ez jól nekünk vagy a borásznak. A kritikának végső soron két célja van: egyrészt hogy a fogyasztót tájékoztassuk arról, mit érdemes innia, másrészt hogy a borászoknak is visszajelzést adjunk. Mi így segítjük a hazai borkultúra fejlődését.
Azonban ha egy bor a fentiek alapján jónak minősül, tiszta, technológiailag hibátlan, és minden rendben van vele, rosszat senki nem fog róla írni, legfeljebb a saját szája szerint kicsit másként értékeli. De nem drasztikusan, ennyi szórás van a rendszerben. Hiszen nem kóstolórobotok vagyunk.
Az említett bor esetén — a Barnabás Pince 2012-es hárslevelűjéről van szó — nyolc kritikából ötben írták azt: baj van az illattal. Lehet, mások is érezték, csak nem mondták: az ember óvatosabb, ha meghívják egy rendezvényre. Ezzel kapcsolatban kénytelen vagyok én is önvizsgálatot tartani, hiszen tudom, többször is előfordult már, hogy komoly dilemmát jelentett, hogyan írjak egy borhibás borról úgy, hogy közben ne sértsem meg a borászt, de az olvasó is érezze, ez a bor nem az igazi. Valójában persze senkinek nem teszünk jót azzal, ha csak a sorok közt derül ki a kellőképpen szemfüleseknek, hogy itt valami baj van. És ez nem csak a somlói borvidéken igaz: ez megesik Tokajban, Szekszárdon, a balatoni borvidékeken, Sopronban, Egerben is.
Talán az a jobbik eset, ha ezt a problémát legalább a borásszal megbeszéljük: itt is sok múlik a személyes viszonyon. A fogyasztó tájékoztatása így azonban ugyanúgy elmarad. Azt azonban jegyezzük meg: a fogyasztók elenyésző hányada keres rá vásárlás előtt kimondottan egy-egy tételre. Még kevesebb az olyan fogyasztó, aki a borról szóló kritikát — már ha van róla — el is olvassa, és kritika alapján vásárol bort.
De vissza a konkrét esethez, amiben különösen rosszul veszi ki magát, hogy