A „zöld gazdaság” a megoldás
Európa ma még számos olyan adottsággal és potenciállal rendelkezik, amelyek lehetővé teszik számára, hogy élére álljon egy, a fenntartható fejlődés követelményeinek és célkitűzéseinek világviszonylatban való érvényesítésére irányuló kezdeményezésnek. Hiszen ez már a Lisszaboni Szerződés által előírt, immáron 40 éve követendő prioritás, amelyet korántsem tökéletes, de a Natúra 2000 természetvédelmi programban; a víz keretirányelvben; a szükségesnél ugyan jóval szerényebb (20-20-20 százalékos), de mégis kötelező szén-dioxid kibocsátás-csökkentési és a megújuló energiaforrások kiaknázására, valamint az energiahatékonyság javítására irányuló célkitűzésben testet öltő és néhány más területen érvényesített, az évek folyamán kiteljesedő-tökéletesedő jogi háttér is alátámaszt. E jogi bázis fontos eleme, hogy már 2050-re is meghatároztak számos ilyen uniós célkitűzést. Nem kevésbé lényeges körülmény, hogy az EU polgárainak túlnyomó többsége tudatában van annak, hogy az erőforrások hatékonyabb kiaknázása kedvezően befolyásolja életminőségüket és hozzájárul a foglalkoztatás bővüléséhez is, és az üzleti vállalkozások mind szélesedő köre ismeri fel, hogy az erőforrás hatékonyabb („zöld”) kiaknázása komoly versenyképesség-javító tényező, az ezzel kapcsolatos innovációnak jelentős hozadéka van. Az EU ma (és még 15-20 évig) a világ legnagyobb volumenű piaca (értéke 2013-ban 17,4 trillió dollár, míg az USÁ-é 16,8, Kínáé pedig ugyanekkor 9,2 trillió) marad. Óriási fizetőképes belső piaccal rendelkezik, amelyre támaszkodva képes lehet arra, hogy világméretekben is meghatározza a környezetkímélő termékek és szolgáltatások piaci normáit (pl. a gépkocsik káros kibocsátási határértékeit, a sokféle vegyipari termék jellemző paramétereit, a piacra kerülő rönkfa kitermelése módját stb.)
Európa kihasználható lehetőségei közül mindenekelőtt az a körülmény emelendő ki, hogy az EU főbb versenytársainál kevesebb természeti erőforrással rendelkezve, a világon a legnagyobb egy főre számított erőforrás-behozatalt megvalósító gazdasági szereplő. Ha tehát sikerül kellő mértékben és a legszélesebb körben javítania anyagi-természeti erőforrásai felhasználásának hatékonyságát és csökkenteni az ehhez kapcsolódó környezetterhelést, ezzel nagyobb gazdasági eredményt realizálhat a többi régiónál, miközben csökken a külső tényezőktől (az importtól) való függése is. A kis CO2 kibocsátású és környezetterhelésű termékek és szolgáltatások jelenleg évi 4 trillió euróra becsült, évente átlagosan 4%-kal bővülő és 2030-ra megháromszorozódó piacán; nemkülönben az autóipar és az elektronika után rövidesen a harmadik legnagyobb iparággá fejlődő „tiszta” energetika globális piacán az EU jelenleg mintegy 22%-os részesedést mondhat magáénak (az USÁ-é 19, Kínáé, 13, Indiáé és Japáné pedig 6-6 %) és itt jegyezték be a kis karbon-kibocsátással kapcsolatos világszabadalmak 35%-át. Mindez jó hátteret nyújt Európának e fontos termékkör világpiacán is. Európa az elkövetkező évtizedekben meg fogja újítani energetikai, közlekedési és információ-technológiai infrastruktúráját, ami óriási lehetőségeket biztosít számára nagyszabású, igen hatékony, innovatív, kis karbon-kibocsátású megoldások maximális hozamok mellett történő kiépítésére.
Európa gyengeségei között elsőként a politikák megvalósításában tapasztalható hiányosságok, a részleges és a nem-teljesítés említendők, amelyek a 2010-re megállítani tervezett biológiai sokféleség-csökkenés tovább folytatódásában; a víz- és a légszennyezés nem kellő mértékű csökkenésében; a továbbra is túlzott mértékű hulladék-keletkezésben és a nem elégséges újrahasznosításban ölt testet. Sokszor ennek oka az Európai Bizottság volt, mivel nem kezdeményezett kötelezettségszegési eljárásokat a nem teljesítőkkel szemben. Pedig az EU környezetvédelmi normáinak nem követése már ma is mintegy 50 milliárd euró veszteséget okoz évente a közösség tagjai számára, és a jelenlegi gyakorlat folytatódása 2020-2030-ra akár évi 200-300 milliárd eurós veszteséghez vezethet.
További probléma, hogy egyes tagállamok évtizedes eszmecserét és vitákat követően is vonakodnak a politikák integrálásának további elmélyítésétől. Például papíron az EU-ban már egységes piac működik, mégsincs egységes piac az energia vagy a másodlagos nyersanyagok számára, és tucat számra maradtak hatályban nemzeti támogatások a környezet szempontjából káros tevékenységek/termékek számára – holott azok megszüntetésére már régen kötelezték magukat a tagállamok. Lanyhulóban van a környezet védelme és a klímaváltozás kezelése iránti elkötelezettség is, ami az EU 2030-ra elfogadott ez irányú célkitűzéseiben érhető tetten, hiszen eredetileg 2050-re a szakmai szempontból indokolt, az 1990-es szinthez képest 80-95%-os üvegházhatású (ühg) gázkibocsátás-csökkentést vállaltak, összhangban a globális célkitűzéssel. Noha már évek óta világos, hogy a kibocsátási jogok kereskedési rendszere keretében érvényesített karbon egységár nem biztosítja az ilyen fejlesztések számára a kellő hatékonyságot, még ma is ez a helyzet, de nem sikerült előrelépni a bio-üzemanyagok és a biomassza fenntarthatósági paraméterei meghatározásában sem (ezek ugyanis szintén fosszilis fűtőanyagok, megfelelő CO2-kibocsátással).