Az öko-innovációt a 2014-2020-as időszakban 70 milliárd euróval a Horizon 2020, a Kohéziós Alap és más közösségi pénzalapok a 2011-ben elfogadott „Öko-innovációs cselekvési terv” és az idevágó irányelv alapján támogatják. Célja az energia- és nyersanyag-igényesség, valamint a környezetszennyezés és a hulladékképződés csökkentése, az utóbbi újrahasznosításának javítása – ezt az irányvonalat minden K+F programban érvényesíteni kellene. A WWF szükségesnek tartja az ökodizájn irányelv általános alkalmazását minden termék és számos szolgáltatás esetében is, érvényesítve egyben az előírt újrahasznosíthatóság és a gyártó felelősségének elvét. Emellett elő kellene segíteni a jó megoldások széles körű elterjesztését, a szabványoknak környezettudatosságra és a hatékonyság javítására ösztönző át-, kialakítását, valamint a fenti követelmények teljesítését felügyelő nemzeti hatóságok tevékenysége és az általuk érvényesített szankciók harmonizálását is.
A zöld munkahelyek elterjesztésére irányuló uniós politikák egyben a válságból való kilábalás egyik eszközének is tekintik ezt a tevékenységet, melynek kereteit a 2014-ben indított, az erőforrás hatékonyság javítását és a körkörös (hulladékmentes) gazdaság létrehozására irányuló Zöld foglalkoztatási kezdeményezés (Green Employment Initiative) szolgáltatja. Ennek kapcsán elengedhetetlen a munkaerő megfelelő ki- és átképzése, az oktatási rendszer alkalmassá tétele a környezettudatos társadalmi magatartás alapelemeinek elsajátítására is. Ennek konkrét megvalósításában tanúsít máris példaértékű magatartást Finnország, ahol viszonylag rövid idő alatt kilábaltak a válságból, miközben világszínvonalú, magasan képzett munkaerő is rendelkezésre áll a vállalkozások számára.
A WWF javasolja, hogy a Bizottság a tagállamokkal karöltve javítsa a meglévő közösségi és nemzeti politikák integrálását és összehangolását a zöld munkahelyek számának maximalizálása érdekében, nagymértékben mozgósítva ehhez a rendelkezésre álló pénzalapokat is. Emellett egy új, 2030-ig megfelelő ütemtervvel (roadmap) is rendelkező klímaváltozási és energetikai keretprogram kidolgozását is szorgalmazza, mivel a 2020-ig hatályos program tele van hibával – elég, ha a bio-üzemanyagok és az elsődleges termények élelmiszeripari felhasználása között feszülő ellentmondást említjük. Ennek kapcsán – a tiszta energetikai technológiák mellett – a WWF szerint több figyelmet kellene szentelni az energiahatékonyságnak, hiszen ez utóbbi 40 százalékkal történő javításával (tehát a 2020-as előirányzat megduplázásával) csökkenő/megszűnő olaj- és gázimport jelentős nemzeti beruházási forrásokat szabadíthatna fel.
A zöld közbeszerzés (környezetvédelmi szempontok érvényesítése a közbeszerzési politikában) az EU stratégiákban már 2008 óta a figyelem középpontjában áll. Az évente eszközölt jelentős összegű állami fejlesztési kiadások ugyanis erőteljesen ösztönözhetik a környezetbarát termékek és szolgáltatások elterjesztésére irányuló innovációt; hozzájárulva a környezetvédelmi előírások és határértékek költséghatékony betartásához is. Legfőbb ideje eloszlatni azt a tévhitet, amely szerint az esetenként valamivel drágábban beszerezhető környezetkímélő készülékek és berendezések költségesebbek, hiszen életciklusuk során ez az alacsonyabb üzemeltetési költségben és a csökkenő környezetterhelés révén bőven meg is térül. Egy tanulmány becslése szerint csupán e körülmény évente mintegy 20 milliárd eurós megtakarítást hozhatna az EU piaci szereplői számára.
A WWF ezért teljes mértékben kötelezővé tenné minden, uniós forrásból megvalósuló program és/vagy projekt esetében a „zöld” irányelveket érvényesítő közbeszerzést: az uniós intézmények számára már 2016-tól, a tagállamokban pedig 2020-ra (Hollandia már 2011-ben teljesítette ezt a követelményt), megfelelő ösztönzők és szabályozás egyidejű bevezetésével. A Bizottságnak sürgősem meg kellene újítania az élelmiszerek és a catering esetében alkalmazandó, 2008-ban elfogadott irányelvet; újabb, ágazati és kisebb helyi önkormányzatok számára eligazítást adó egyszerűsített, az érintett szereplők együttműködését ösztönző ajánlásokkal is kiegészítve azt.
A gazdasági teljesítmény és az erőforrások GDP-n túlmutató értékelése már 2007 óta napirenden van az EU-ban. A WWF most arra ösztönzi a közösséget, hogy az eddig végzett komoly közös szakmai munka nyomán mind bővebben (egyebek közt a környezet- és természetvédelmet illetően is) rendelkezésre álló mutatószámokat rendszeresen alkalmazza gazdaságpolitikai javaslatok megalapozásánál és hatásvizsgálatainál, különös tekintettel: az Európai Szemeszterre támaszkodó Európa-2020 stratégiára; a Kohéziós Alapra; az EU 7-ik Környezetvédelmi akcióprogramjára, valamint a Rio-20 klímacsúcson levont következtetések érvényesítésére. Késedelem nélkül össze kellene állítani az EU fenntartható fejlődési pontozási rendszerét is.
Tájékozott fogyasztói döntéseket magánszemélyek, kereskedelmi és ipari vállalkozások, valamint helyi önkormányzatok is csak megfelelő, a jelenleg hatályban lévő Energetikai Címkézési Irányelvhez hasonló, de ennél jóval szélesebb körben elérhető információ alapján hozhatnak. A WWF ezért javasolja, hogy a fogyasztók/felhasználók kapjanak áttekinthető tájékoztatást az általuk megvásárlandó termékek és szolgáltatások energetikai és erőforrás-hasznosítási hatékonyságáról, nemkülönben a hozzájuk kötődő CO2-kibocsátásra vonatkozóan is. Mivel a hatályos energiacímkézési irányelv túlzott mértékben a skála felső tartományára (A+, A++, A+++) koncentrál, az irányelv 2015-ben esedékes felülvizsgálatánál ennél teljesebb körű eligazítást kellene adni a fogyasztóknak. Emellett digitális energia- és vízfogyasztás-mérési módszereket kellene gyorsan kidolgozni és unió-szerte széles körben bevezetni.
A fenti öt lépésen túl a WWF a környezetvédelmi és a pénzügyi-értékmutatók között tényleges, integrált összefüggésekre épülő pénzügyi reform megvalósítását is szorgalmazza az EU-ban: köztük a környezetvédelmi szempontból káros tevékenységek támogatásának megszüntetését; olyan adóreformot, amely szerint a környezetbarát termékeket és szolgáltatásokat alacsonyabb forgalmi adó terheli, és a fosszilis fűtőanyagokról egyre inkább a zöldebb megoldások felé mozdulhat el a gazdaság. Végül egy vélhetően komoly politikai problémát képező javaslat a WWF részéről: költsön az EU költségvetéséből többet a klímaváltozás kezelésére – 2016-ra már 20 százalékkal!
Mint látható a WWF létfontosságú problémára méltó léptékű és ütemezésű választ szorgalmaz, egyszerű „pénztologatás” helyett a problémák gyökerét felismerő és kezelni tudó megoldásokat, valamint tényleges összefogást – amíg még lehet…
Balog Károly
szakközgazdász