A célja egy olyan jövőkép felvázolása, amelyben a technológia nem az emberi munka ellensége, hanem az emberi potenciál kibontakoztatásának eszköze – vagyis el kell érni, hogy a magyarok ne elszenvedői, hanem aktív és sikeres alakítói legyenek a 21. század forradalmi változásainak.
Közös stratégiaalkotás
Az MI okozta változás sebessége példa nélküli, a tegnap még futurisztikusnak tűnő technológiák fél éven belül a mindennapok részévé válnak. Ebben a kontextusban az oktatási rendszer felkészítése nem egy lehetőség a sok közül, hanem a nemzeti versenyképesség, a társadalmi kohézió és végső soron az emberi méltóság megőrzésének alapfeltétele – áll a vitairatban.
György László gazdasági stratégiákért és a Tanítsunk Magyarországért program irányításáért felelős kormánybiztos hangsúlyozta: a dokumentum nem csak a politikusoknak szól, hiszen a kormány tisztában van azzal, hogy stratégiai válaszokat kell találnia, a magyar oktatásirányítás pedig már eddig is hozott intézkedéseket annak érdekében, hogy a diákok, a családok és a munkaerőpiac is tudjon reagálni a mesterséges intelligencia kihívásaira. A vitairat éppen ezért az egész társadalomnak – benne a pedagógusoknak, diákoknak, szülőknek –, vagyis mindazoknak készült, akiket nemcsak a rövid távú előnyök, hanem a távoli jövő is foglalkoztat. „Azért szól ilyen széles rétegnek, mert stratégiát jól alkotni és megvalósítani csak konszenzusos alapon lehet. A mesterséges intelligencia mindent át fog alakítani. Amit hatékonyabban, eredményesebben, gyorsabban lehet megcsinálni a segítségével, azt valamennyi piac ki fogja használni, aki azonban ebben nem vesz részt, az lemarad” – fogalmazott a kormánybiztos, kiemelve:
a fiatalok MI-használatához a fogalmak ismeretén túl a kritikai vagy mérlegelő gondolkodás nélkülözhetetlen lesz.